Palettblad/Coleus

Det kan vara så att någon växer lite långsammare om man har otur, en av mina gjorde det men tyckte ändå det var ok höjd på trädet så klippte topparna på de andra då också så den nu ska bli buskig

De jag har flätat ihop kommer från samma frösådd och har aldrig klippts och var lika stora när jag började fläta. Så jag hoppas att de ska vara rätt lika framöver! Annars får jag klippa lite som du skriver.
 
Det där med växttakten är svårt tycker jag. Känns som att någon av sticklingarna alltid tar över? Lite extra knivigt när man vill blanda olika sorter också.

Jag tror jag ska försöka fläta Wall Street med Henna, de blir ju stora och växer snabbt och passar ihop färgmässigt men när det gäller den tredje går jag bet bland de jag har. Trusty Rusty funkar kanske.

Hade velat ha ett marrakesh, feather feathers och wall street - träd också men Wall Street lär ju ta över helt? Kanske går om man håller efter den konstant dock?
 
Det där med växttakten är svårt tycker jag. Känns som att någon av sticklingarna alltid tar över? Lite extra knivigt när man vill blanda olika sorter också.

Jag tror jag ska försöka fläta Wall Street med Henna, de blir ju stora och växer snabbt och passar ihop färgmässigt men när det gäller den tredje går jag bet bland de jag har. Trusty Rusty funkar kanske.

Hade velat ha ett marrakesh, feather feathers och wall street - träd också men Wall Street lär ju ta över helt? Kanske går om man håller efter den konstant dock?
Wall street har jag bara en som jag provköpt från butik och ja den verkar växa buskigt, vilket jag iof föredrar. Black dragon växer rätt tråkigt så den passade bra för träd
 
Kan hända att jag kom hem med två nykomlingar idag, en Dipt In Wine och en... Ja, vad? Säljaren var osäker på om hon kom ihåg rätt, Melon-nånting (där dog mitt minne också). Kan det vara en Premium Sun Watermelon?
 

Bifogade filer

  • 20210605_164750.jpg
    20210605_164750.jpg
    162,5 KB · Visningar: 31
Stressar redan inför vintern och hur jag ekonomiskt ska kunna förse alla mina plantor med rätt ljus haha, har fönster i norr och väst så ingen enorm ljusmängd på vintern, kommer fixa lite mindre ljusstationer i en kallaxhylla men där kommer bara de mindre kunna bo. Är inte jättesugen på att lägga 400kr/lampa som man kan sätta i krukan för då är jag uppe i flera tusen och jag vet inte hur störigt det blir med nelson gardens led-ramp som man kan sätta med sugproppar i fönstret, det måste ändå vara "snyggt" och inte osa crazy plant lady enligt sambon :angel: :D

Annars så har jag förstått tjusningen med att köpa sticklingar ( dock viktigt att de är obehandlade för har använt mig av klorofyllans tips med såp/oljebad för att slippa ohyra) de växer ju 4 ggr så snabbt som när man väntar på ett frö :love:

Senaste favoriten är en morgan le fey stickling :love:
Jag hade 1-2 st under lampa i vintras, de flesta klarar sig fint utan.
 
Jag ska bli mormor :D Får se om jag nyper bort eller behåller men det vore lite kul med egna frön. Har förstått det som att moderplantan förvisso blir ful men återhämtar sig sen? Så då kan det ju vara värt det, tänker jag :)
 

Bifogade filer

  • 20210606_115737.jpg
    20210606_115737.jpg
    135,4 KB · Visningar: 30
Jag ska bli mormor :D Får se om jag nyper bort eller behåller men det vore lite kul med egna frön. Har förstått det som att moderplantan förvisso blir ful men återhämtar sig sen? Så då kan det ju vara värt det, tänker jag :)
Kul! :D Man kan nypa av en stickling om man är orolig över att moderplantan kommer bli ful. Det har jag gjort på de som blommar just nu. :)
 
Råkade nog vattna ihjäl nästan alla mina palettisar innan jag åkte iväg över helgen.. :angel:

Men var hittar ni lite roligare sorter? Är det marketplace som gäller?
 
Råkade nog vattna ihjäl nästan alla mina palettisar innan jag åkte iväg över helgen.. :angel:

Men var hittar ni lite roligare sorter? Är det marketplace som gäller?
Hoppas de klarar sig trots dränkningen!

Finns en del roligt på tradera, tycker jag iallafall :)
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Ny här i forumet och har postat ett inlägg angående den här växten i Palettbladstråden då jag misstänker att det är ett palettblad men...
Svar
12
· Visningar
2 016
Senast: Maria D
·
Kultur Jag läste mycket poesi när jag var yngre då jag också själv var aktiv med skönlitterärt skrivande. Sen har jag tappat bort det men nu...
Svar
0
· Visningar
115
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
525
Senast: cili
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 715
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Det här med klädsel
  • Var vill vi bo?
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Vilodagar för riktigt aktiva hundar?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp