Palettblad/Coleus

Den var väldigt fin, fattade jag rätt att den är en fröis? Om så, vem är förälder?
Jag har ingen aning. Fick båda sorterna som små plantor, förutom en som var ett "experiment" så av den fick jag en toppstickling.
16237718136675874937481391772411.jpg
 
Senast ändrad:
Hmm... något nytt spännande har dykt upp!🧐

Marrakeshen har ju lite underliga blad, men när jag kikade närmare ser jag detta:
20210615_204607.jpg

Vad kan det vara? Ingen av de andra sorterna som kom med samma leverans och som fortfarande står för sig själva med denna har detta under bladen?
 
Såhär ser en av sticklingarna ut ovanifrån:
20210615_205526.jpg

Fiiin! :love: men det är samma skit under bladen på varenda stickling av denna sort, och inte på någon annan!

Denna åkte ut, ev. så åker resten ut i trädgården också.
 
Såhär ser en av sticklingarna ut ovanifrån:
Visa bifogad fil 71816
Fiiin! :love: men det är samma skit under bladen på varenda stickling av denna sort, och inte på någon annan!

Denna åkte ut, ev. så åker resten ut i trädgår

Såhär ser en av sticklingarna ut ovanifrån:
Visa bifogad fil 71816
Fiiin! :love: men det är samma skit under bladen på varenda stickling av denna sort, och inte på någon annan!

Denna åkte ut, ev. så åker resten ut i trädgården också.
Tror du inte bara att det är färgen som gör att det ser ut så, eller ödem?
 
Väntar på ett paket med fem sticklingar... Kan posten sluta sega med de eller?! :rage: :turd:
Är för övrigt så jävla avis på grannen. Hon fick en Victorian ruffles av mig förut och den är så jävla fint rosa! Meanwhile är moderplantan här hemma mörk och tråkig :meh: Ska sätta upp en hylla i ett annat fönster, får väl se om den färgar ut finare där kanske. Anar att det är en sort som kan få för bra ljus så att säga?
 
Väntar på ett paket med fem sticklingar... Kan posten sluta sega med de eller?! :rage: :turd:
Är för övrigt så jävla avis på grannen. Hon fick en Victorian ruffles av mig förut och den är så jävla fint rosa! Meanwhile är moderplantan här hemma mörk och tråkig :meh: Ska sätta upp en hylla i ett annat fönster, får väl se om den färgar ut finare där kanske. Anar att det är en sort som kan få för bra ljus så att säga?
Ja vissa sorter blir ju lite för svarta i soliga lägen. Jag har ordnat om och öronmärkt sorter jag tycker är finare om de får lite lagom ljus istället för full-on. Vad är det du köpt, undrar en nyfiken?
Golden Dreams ser ut att trivas utmärkt hittills, verkar vara en lite härdig sort. Jag satte ihop dem direkt :)
 
Happ, 63 sticklingar satta över dessa två dagar och min brevbärare är nog redo att strypa mig. Jag har fått tag på ett par riktiga dyrgripar i form av Dominatrix, Plum Frost och Flamingo, samt en Fantastico som hotar mycket allvarligt med att dö. Den var lite mjuk när den kom men jag har vridit på luftfuktaren lite extra och planterat med rotningskub och Formulex så hoppas hoppas att den tar sig. Älskar den där lite obehagliga bladformen de har, påminnner mig om anemoner och annat. Förvånansvärt är nog min absoluta favorit en som jag bara slängde med pga. köpgalen- Antique. De utfärgade bladen har ett djup i färgen som nästan liknar sorbé eller isglass, helt fantastisk. Lite ledsen men jag tror den tar sig.
I morgon ska jag så frön om jag hinner 🙈 Och fundera på vart i hela fridens dagar jag skall ställa alla dessa när de blir lite större. Mitt hem liknar ett växthus.
 
Ja vissa sorter blir ju lite för svarta i soliga lägen. Jag har ordnat om och öronmärkt sorter jag tycker är finare om de får lite lagom ljus istället för full-on. Vad är det du köpt, undrar en nyfiken?
Golden Dreams ser ut att trivas utmärkt hittills, verkar vara en lite härdig sort. Jag satte ihop dem direkt :)
Ja, tyvärr! Jag tycker ju att mycket ljus borde vara guld värt men det märks att ju mer sommar det blivit desto mörkare blad har den fått. Jag får se om andra fönstret bättrar på lite sen, det är fortfarande väldigt soligt (sydost nu, hyllan som ska upp hamnar i sydväst) men en del tak utanför så det blir inte lika direkt solljus. Grannen har sin åt nordväst, men det kan inte jag då jag inte har fönster ditåt och pga katterna kan jag inte ställa den var som helst inne i lägenheten heller riktigt... Möjligtvis om den kan stå på en piedestal sen när min inneboende flyttat och det blir mer utrymme.
Men det får väl vara en fördel annars - när resten är tråkiga på vintern kanske VR blir en storfavorit :D

Jag hade tur och ska få några till skänks :love: Greta, Pinto, Hanabi, Illumination och Redhead är det jag inväntar nu. Ser speciellt fram emot Greta, den är så jäkla fin i sin enkelhet. Sen har jag klickat hem Solero, NN Sola, Regnbågsfröisen, Aarti, Spicy, Colourful som ev har knopp på g och en Paisley Shawl med blomma, men de flesta inväntar att min pension ska betalas ut så de är inte skickade än och Soleron plockar inbon med sig när han åker hem sen och passerar säljaren :D Jag vete fan hur allt ska få plats däremot, jag har klickat hem ett gäng fröer också och det blir 120 frön totalt, hittills med jäkligt bra grobarhet - tror jag fick det till att 7 inte grott än, av 84 sådda. Därtill står min Watermelon med 4 jäkla knoppar och jag hoppas såklart på frön från både Paisley Shawl och Colourful också :angel:

Härligt! Ja den känns väldigt härdig. Den jag behöll ser hur fin ut som helst den också :)
 
Ja vissa sorter blir ju lite för svarta i soliga lägen. Jag har ordnat om och öronmärkt sorter jag tycker är finare om de får lite lagom ljus istället för full-on. Vad är det du köpt, undrar en nyfiken?
Golden Dreams ser ut att trivas utmärkt hittills, verkar vara en lite härdig sort. Jag satte ihop dem direkt :)

Ahaaa. Nu förstår jag varför min Victorian Ruffels aldrig blev rosa utan envisades med att vara mörkbrun :rofl: Ju mer den vägrade att bli rosa, ju mer ljus fick den.:idea:
 
Hur får jag denna att behålla färgen? :love: Köpte den igår.
 

Bifogade filer

  • DED5B538-0F07-4347-8191-CC0D205CE818.jpeg
    DED5B538-0F07-4347-8191-CC0D205CE818.jpeg
    433,8 KB · Visningar: 27
Hur får jag denna att behålla färgen? :love: Köpte den igår.
 

Bifogade filer

  • B1984CF7-376D-4617-8421-A174F44F2ED8.jpeg
    B1984CF7-376D-4617-8421-A174F44F2ED8.jpeg
    286,2 KB · Visningar: 37
Mina paletter kom fram till slut! Trötta men välbehållna så det blev raka vägen ner i vattenbad lite snabbt innan jag skulle iväg och bada jag också :D
Tippar på att det blir lite boenden i kuvös framöver, tur att jag köpte några plastkupor när Rusta körde halva priset :)
 

Bifogade filer

  • IMG_20210618_173227_773.jpg
    IMG_20210618_173227_773.jpg
    202,5 KB · Visningar: 30

Liknande trådar

Trädgård & Växter Ny här i forumet och har postat ett inlägg angående den här växten i Palettbladstråden då jag misstänker att det är ett palettblad men...
Svar
12
· Visningar
1 948
Senast: Maria D
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 893
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 077
Senast: Mabuse
·
Trädgård & Växter Vi har trädgård och rumsväxter och paletter på forumet, men visst måste det finnas pelargonsamlare här också?! Jag skulle absolut inte...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 210
Senast: Masqueradee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp