Palettblad/Coleus

Oooooch mina bebisar börjar få ett till bladpar, de är så jävla gulliga :love: Fler kommer upp också, just nu är de 78 av 84, jag är väldigt positivt överraskad av grobarheten :)
 

Bifogade filer

  • IMG_20210618_173227_814.jpg
    IMG_20210618_173227_814.jpg
    62,5 KB · Visningar: 17
Hur får jag denna att behålla färgen? :love: Köpte den igår.
Ser ut som en Michigan Avenue? Den bör stå ljust för att behålla de klara färgerna, men jag har ingen så kan inte rekommendera något visst väderstreck. Hade testat morgon/kvällssol först så den inte blir bränd, eller om man kan ställa dem lite innanför fönstret på ett bord eller något i söderfönster, och sett hur den utvecklar sig.
 
Hur får jag denna att behålla färgen? :love: Köpte den igår.
Min Spacecake ser ut sådär när den får mycket sol, man får vakta så den inte blir bränd bara. Ju mer sol desto mörkare blir den, och får den mindre sol blir den först mer grönrosa med nätmönster och sen bleknar den till mest grön om det är alldeles för lite av rätt sorts ljus.
 
Hade fröstängelinspektion och jag tror minsann att min Big Bob/Havanna-fröis är på väg att knoppa.
650xakM.jpg

Den är ganska ful men kanske ger finare fröisar så jag behåller nog knoppen. Har lite svårt för de där skrovliga bladen Big Bob har.
Summer Meadows tänker också knoppa, precis när jag börjat få lite färg på henne. Den får vara kvar, och jag tror jag ska testa att korsa den med finaste fröis (som jag såg att upphovskvinnan kalla för Happiness nu, så jag får väl också börja).
8MJYiEG.jpg

Appropå fröis så fick min knoppstängel flytta ned i en root riot eftersom hon blev tjurig, nu glad och fin igen. Moderplantan styckade jag i flera delar, och den här är resultatet av en av dem. Den ser inte så mycket ut för världen nu, men när bladen på stammen växer till sig blir det nog fint. Jag fick nypa av de stora bladen som satt då hon inte hade energi till dem också, men nu har hon tagit sig igen.
utVYYYS.jpg

Nästa stängel på tur är Riverwalk, som börjar vara "färdig" med blommningen ser det ut som. Den är korspollinerad med Andromeda, because why not 🤷‍♀️
2xlTqUj.jpg

Och så då fulaste, märkligaste Andromeda. Den hårdaste coleus jag har, och då menar jag bokstavligen. Riktigt hårda blad och stammar. Trots att den står i söderläge envisas den med att växa glest också. Tur att jag fick den gratis, annars hade vi varit ovänner :D
buul9mh.jpg

Appropå Antiques helt fantastiska blad, den här bilden gör den inte rättvisa men man kan ana vad det var jag försökte beskriva. Under lysrör här. Ignorera hängigheten, den är lite extra divig men har börjat ta sig idag. Hängde väldigt igår.
YDdJurE.jpg

Köpte en stickling av Galaxia, som visade sig vara nästan en hel planta när jag fick hem den. Mycket härdig, har inte hängt alls efter plantering trots att hon är så stor.
GCM6Imm.jpg

Från en väldigt fin till en väldigt ful, stickling från NN Larven som jag också fått gratis. Skum planta men mycket härdig, bladen blir varken brända eller torra, i alla fall hittills trots att jag inte lagt två strån i kors för att göra den glad. Funderade på vad den håller på med där i mitten, och svaret är att den delat sig i ett Y, så helt oförstörbar är den ju inte. Får se om den lyckas växa upp eller vad som händer.
zMK7o7V.jpg

Den här är ett mysterium. Jag fick den av min brors flickvän, som fått moderplantan från sin mormor, som haft sin moderplanta i måååååånga år. Jag tror det är en Gilda, men vet helt ärligt inte. Väl stekt är den i alla fall.
t2IguSY.jpg

Inte för att det syns på den här bilden, men jag har upptäckt att min ynkliga Svala är trebladig. Jag undrar om sidoskott eller Y-skott kommer vara det också tro?
Yqt6wmz.jpg

Vet inte om jag skrivit om min kamp mot NN Snövit i tråden tidigare, men hon kom till mig 11 cm lång och redo att ruttna. Jag snittade om, satte på rotning, hon ruttnade, och så började processen om. Men nu tror jag faktiskt att jag har lyckats! Får se om hon växer också, men skrället lever och har inte ruttnat på över en vecka nu!
0hLQd5D.jpg

Sist men absolut inte minst, denna "stickling" som förutom att vara ful som stryk är högre än min katt. Jag har storlek 10 på handskar så inga små händer heller :nailbiting: Den kom i förrgår. Ska enligt utsago vara en Origami, men Shinigami hade varit ett mer passande namn. Funderar på att stycka den, klippa vid nedersta bladparet, klippa av 2 bladpar på toppsticklingen och sedan samplantera, så kanske den ser vettig ut om ett par månader? Kanske...
3O3G5ux.jpg

Nu ska jag ta ett snack med min Fantastico och Flirtin' Skirts om att det inte är okej att dö. De och en helt fantastisk fröis var mjuka som tusan när de kom hem och har sett helt lealösa ut i ett par dygn nu. :cry:
 
Jag sådde den 8/6, upptäckte de första skotten den 11/6. Sen har det stadigt blivit fler, speciellt sen jag fixade en till lampa då det blev för lite ljus bland en del frön och enstaka börjar gro än :)
Åh men det var ganska instant gratification ändå :D Håller du koll på vad du satt och var? Rätt många att hålla koll på tänker jag :angel:
 
Åh men det var ganska instant gratification ändå :D Håller du koll på vad du satt och var? Rätt många att hålla koll på tänker jag :angel:
Det var det ja! Det var tur, jag tappar snabbt intresset om inget händer :angel: Jag gillar att ha lite koll på vad jag gör så jag hade turligt nog sett rätt tidigt att de är ljusgroende och gör sig bäst ovan jord, så jag slapp gå lottlös av att de blivit täckta som många verkar göra annars. Och slipper krånglet med att sära på de sen efter att ha läst att vissa sitter med en blöt blompinne för att flytta frö efter frö :D

Absolut, du pratar med en autist som älskar organisering ;) Jag har dels skrivit en liten lapp på varje tråg med vilka sorter tråget innehåller samt datum för sådd. Varje frö har ett eget snapsglas som därtill är uppmärkt med frösort. Det blev MÅNGA små papperslappar att skriva och tejpa men jävlar vad jag njöt, ser fram emot nästa laddning frön att göra samma sak med :D
 
min lilla växt blommar! Är det vanligt?

har tänkt leta efter ett (eller en?) palettblad som inte är så rosa, vilka sorter ska jag titta efter då?
A36F436A-1B1F-4B03-A650-8223CA0E27EE.jpeg
 
min lilla växt blommar! Är det vanligt?

har tänkt leta efter ett (eller en?) palettblad som inte är så rosa, vilka sorter ska jag titta efter då?
Visa bifogad fil 72082
Inte ovanligt, beroende på sort så blommar vissa oftare och andra mer sällan. Vad vill du ha för färg om inte rosa/röd? Det finns typ tusentals olika palettblad så något annat som passar borde gå att finna 🙈 Sen blir din mindre rosa om du ställer den mörkare, men det har du säkert redan märkt :)
 
Hej fantaster. Jag kan ingenting om blommor/växter i allmänhet, och palettblad i synnerhet. Men så råkade jag få i uppgift att vattna blommorna åt en person i helgen och fick syn på en fin palettbladsblomma (eller vad det heter). Jag är just nu i sorg över att min benjaminfikus (som jag tills nu varit så stolt över att jag har lyckats få att överleva) är på väg att ge upp, så jag fick tanken att jag typ skulle vilja norpa åt mig en stickling eller något från nyss nämna palettblad och ersätta Benjamin med. Men, hur gör man? Dels för att ta en stickling, dels för att få det att bli en vanlig krukväxt liksom? Kan man bara plantera den i en kruka eller vad gör man? Hjälp? 😅
 
Hej fantaster. Jag kan ingenting om blommor/växter i allmänhet, och palettblad i synnerhet. Men så råkade jag få i uppgift att vattna blommorna åt en person i helgen och fick syn på en fin palettbladsblomma (eller vad det heter). Jag är just nu i sorg över att min benjaminfikus (som jag tills nu varit så stolt över att jag har lyckats få att överleva) är på väg att ge upp, så jag fick tanken att jag typ skulle vilja norpa åt mig en stickling eller något från nyss nämna palettblad och ersätta Benjamin med. Men, hur gör man? Dels för att ta en stickling, dels för att få det att bli en vanlig krukväxt liksom? Kan man bara plantera den i en kruka eller vad gör man? Hjälp? 😅
Du kan ta sidosticklingar och toppsticklingar. De röda strecken markerar sidosticklingar, jag brukar bryta av dem genom att trycka dem rätt ner bara, men egentligen bör man skära av dem med en vass kniv. Toppsticklingar tar man precis över ett bladpar.
Röda streck sidostickling, grönt streck toppstickling:
20210620_192011.jpg
 
Du kan ta sidosticklingar och toppsticklingar. De röda strecken markerar sidosticklingar, jag brukar bryta av dem genom att trycka dem rätt ner bara, men egentligen bör man skära av dem med en vass kniv. Toppsticklingar tar man precis över ett bladpar.
Röda streck sidostickling, grönt streck toppstickling:
Visa bifogad fil 72141
Sen har du sådana här:
20210620_191427.jpg

Är det blad ivägen på nedre delen av stammen tar du bort dem. På den största sticklingen på denna bilden tog jag av de två nedersta bladen.
 
Sen har du sådana här:
Visa bifogad fil 72143
Är det blad ivägen på nedre delen av stammen tar du bort dem. På den största sticklingen på denna bilden tog jag av de två nedersta bladen.
Sen kan du vattenrota sticklingen. Det tyckte jag kändes bättre i början, då ser man när rötterna börjar växa fram, det tar ungefär en vecka. Det är så enkelt som att man bara stoppar ner sticklingen i en vas:
20210620_190742.jpg

När den har fått rötter planterar du den i ett litet planteringskärl bara.
 
Senast ändrad:
Sen kan du vattenrota sticklingen. Det tyckte jag kändes bättre i början, då ser man när rötterna börjar växa fram, det tar ungefär en vecka. Det är så enkelt som att man bara stoppar ner sticklingen i en vas:
Visa bifogad fil 72144
Eller så kan du jordrota, då tar du ett litet planteringkärl och stoppar ner sticklingen i jorden bara, ser till att jorden är blöt och trär sedan en plastpåse över alltihop. Efter en vecka kan man ta av plastpåsen.

Palettblad är törstiga och behöver vattnas oftare än många andra krukväxter. Speciellt när de står i små kärl. Har man en plastpåse över i början slipper man bry sig om att vattna i början.
20210620_191206.jpg
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Ny här i forumet och har postat ett inlägg angående den här växten i Palettbladstråden då jag misstänker att det är ett palettblad men...
Svar
12
· Visningar
1 949
Senast: Maria D
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 933
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 110
Senast: Mabuse
·
Trädgård & Växter Vi har trädgård och rumsväxter och paletter på forumet, men visst måste det finnas pelargonsamlare här också?! Jag skulle absolut inte...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 211
Senast: Masqueradee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp