Palettblad/Coleus

Vaaa! Hur gammal? Den är så snygg :love:
Tror hon är 4 månader gammal, om jag räknar rätt. Jag gillar den också, verkar trivas bra ute med. Stammen är rödaktig också, vilket jag älskar! :love:
20210620_194307.jpg

Det kan mycket väl vara freckles eller ngt liknande i den, flera andra fröisar från samma säljare fick likadana fläckiga blad. Denna blev dock snyggast! :)
 
Har hört det jag med, blir kul att se vad som kommer, om det nu blir något. Jag vet att Riverwalk är "vanlig tråkig" men jag gillar den sorten, väldigt starka färger.
Jag med! Det var en av de första jag föll för faktiskt, just för sin starka färg. Bland en drös andra så lyser den ju verkligen och drar åt sig ens blick liksom :love:
Hej fantaster. Jag kan ingenting om blommor/växter i allmänhet, och palettblad i synnerhet. Men så råkade jag få i uppgift att vattna blommorna åt en person i helgen och fick syn på en fin palettbladsblomma (eller vad det heter). Jag är just nu i sorg över att min benjaminfikus (som jag tills nu varit så stolt över att jag har lyckats få att överleva) är på väg att ge upp, så jag fick tanken att jag typ skulle vilja norpa åt mig en stickling eller något från nyss nämna palettblad och ersätta Benjamin med. Men, hur gör man? Dels för att ta en stickling, dels för att få det att bli en vanlig krukväxt liksom? Kan man bara plantera den i en kruka eller vad gör man? Hjälp? 😅
Bra svar på hur har du ju fått men fråga gärna innan du norpar :p Kanske är självklart egentligen, men paletter grenar sig där du klipper så om personen exempelvis sparar till ett träd och du klipper av toppen så lär det inte bli glada miner :D
 
Sen kan du vattenrota sticklingen. Det tyckte jag kändes bättre i början, då ser man när rötterna börjar växa fram, det tar ungefär en vecka. Det är så enkelt som att man bara stoppar ner sticklingen i en vas:
Visa bifogad fil 72144
När den har fått rötter planterar du den i ett litet planteringskärl bara.

Tusen tack för dina utförliga svar! En följdfråga bara: hur länge måste man ha den i ett planteringskärl sedan? När kan man ha i den i en vanlig (inner)kruka? När blir det en växt av det, liksom? :p

Bra svar på hur har du ju fått men fråga gärna innan du norpar :p Kanske är självklart egentligen, men paletter grenar sig där du klipper så om personen exempelvis sparar till ett träd och du klipper av toppen så lär det inte bli glada miner :D

Ja fråga har jag såklart tänkt göra, men tack för varningen och infon att den grenar sig! :)
 
Tusen tack för dina utförliga svar! En följdfråga bara: hur länge måste man ha den i ett planteringskärl sedan? När kan man ha i den i en vanlig (inner)kruka? När blir det en växt av det, liksom? :p



Ja fråga har jag såklart tänkt göra, men tack för varningen och infon att den grenar sig! :)
Hmm... jag är inte säker på hur lång tid det tar. Någon annan kanske har bättre koll. Det beror lite på sort, ljus, näring och hur stor sticklingen är från början. Runt 2 månader kanske?

Du behåller den med fördel i ett litet planteringskärl tills den fyllt upp det med rötter. Varje gång de får mer jord stannar de till i tillväxten och lägger krut på att bilda rötter istället.
 
Anastas och Hottie har anlänt! :D Hottie har jag velat ha lääänge. Men bägge två + kameleonten hänger dock på en skör tråd :nailbiting:
 
Var iväg och bytte sticklingar idag. Väl i bilen ser jag att mina nya hade spinn, så jag slängde de. Orkar inte behandla för några sketna skruttsorter...
Åkte sen till en som sålde, frågade om ohyra och det hade hon inte sa hon, hade aldrig haft. Själv är jag så jävla godtrogen så jag kollade ju inte och ja, det straffade sig givetvis :(

De står i förslutna plastpåsar i badrummet nu men jag vetefan hur jag ska göra. Min begränsade ork säger släng skiten och spraya de jag har just in case, min plånbok säger behåll skiten och behandla, för det här var inte skitpaletter jag bara bytt mig till...

Fan liksom, kunde ha lagt pengarna på nåt fint ohyrefritt istället :(
 

Bifogade filer

  • 20210621_181616.jpg
    20210621_181616.jpg
    164,4 KB · Visningar: 42
Hmm... jag är inte säker på hur lång tid det tar. Någon annan kanske har bättre koll. Det beror lite på sort, ljus, näring och hur stor sticklingen är från början. Runt 2 månader kanske?

Du behåller den med fördel i ett litet planteringskärl tills den fyllt upp det med rötter. Varje gång de får mer jord stannar de till i tillväxten och lägger krut på att bilda rötter istället.

Toppen, tack! :)
 
Var iväg och bytte sticklingar idag. Väl i bilen ser jag att mina nya hade spinn, så jag slängde de. Orkar inte behandla för några sketna skruttsorter...
Åkte sen till en som sålde, frågade om ohyra och det hade hon inte sa hon, hade aldrig haft. Själv är jag så jävla godtrogen så jag kollade ju inte och ja, det straffade sig givetvis :(

De står i förslutna plastpåsar i badrummet nu men jag vetefan hur jag ska göra. Min begränsade ork säger släng skiten och spraya de jag har just in case, min plånbok säger behåll skiten och behandla, för det här var inte skitpaletter jag bara bytt mig till...

Fan liksom, kunde ha lagt pengarna på nåt fint ohyrefritt istället :(
Åh nej! Är det en Sofia eller? Ser inte riktigt. Fy så tråkigt, men spinn är kanske inte det värsta man kan få så länge man hinner isolera innan det sprider sig? Typ äckligaste djur jag sett under lupp dock, hua. Som säljare hade jag skämts om någon visade upp en sån här bild samma dag de köpt av mig.
 
Åh nej! Är det en Sofia eller? Ser inte riktigt. Fy så tråkigt, men spinn är kanske inte det värsta man kan få så länge man hinner isolera innan det sprider sig? Typ äckligaste djur jag sett under lupp dock, hua. Som säljare hade jag skämts om någon visade upp en sån här bild samma dag de köpt av mig.
Nej, det här är en fröis. Blev även El Brighto, Kong Mosaic och Chartres Street, speciellt El Brighto är en jag velat ha ett tag så jag var glad över att få fatt i en till bra pris. Finns någon form av nät på El Brighto också men det är oklart om det är spinn eller något kryp bara. De står isolerat iaf, i varsin försluten plastpåse i badrummet.

Ja det hade jag också gjort... Föreslog ett återköp om jag kan fixa transport (jag har inte vägarna förbi och soppan är ju inte gratis den heller) men fick inte ens respons på det, allt hen kommit med är att jag kan lämna tillbaka fröisen och få en annan, och därefter att jag kan slänga fröisen och få en till Kong Mosaic när jag har vägarna förbi nästa gång istället. Enligt hen är de övriga inte drabbade så det ska räcka med att spraya de en gång bara. Själv konstaterar jag mest att alldeles oavsett har de stått några timmar tätt ihop i samma pappåse så det finns inte en chans att jag bara sprayar lite och är nöjd så för kommer det där in bland resten så är det lätt dödsstöten för min paletthobby. Jag är redan så totalt slut att jag bryter ihop av att tappa ett papper på golvet och inte orkar plocka upp det typ och det var så skönt att äntligen få lite glädje i tillvaron när jag hittade paletterna att syssla med, så att behandla spinn är verkligen det sista jag behöver nu, helt enkelt för att jag inte orkar. Samtidigt tar det emot att bara slänga allihop, iom att de ändå kostat mig en slant, en för mig förhållandevis stor slant då jag är förtidspensionär. Och effektiva medel som kanske gör det mindre jobbigt att behandla, ptja... Om pengar växte på träd kanske. Neemolja och Provanto i all ära, men man ska ha råd också.

Jag blir så jävla matt bara :(
 
Nej, det här är en fröis. Blev även El Brighto, Kong Mosaic och Chartres Street, speciellt El Brighto är en jag velat ha ett tag så jag var glad över att få fatt i en till bra pris. Finns någon form av nät på El Brighto också men det är oklart om det är spinn eller något kryp bara. De står isolerat iaf, i varsin försluten plastpåse i badrummet.

Ja det hade jag också gjort... Föreslog ett återköp om jag kan fixa transport (jag har inte vägarna förbi och soppan är ju inte gratis den heller) men fick inte ens respons på det, allt hen kommit med är att jag kan lämna tillbaka fröisen och få en annan, och därefter att jag kan slänga fröisen och få en till Kong Mosaic när jag har vägarna förbi nästa gång istället. Enligt hen är de övriga inte drabbade så det ska räcka med att spraya de en gång bara. Själv konstaterar jag mest att alldeles oavsett har de stått några timmar tätt ihop i samma pappåse så det finns inte en chans att jag bara sprayar lite och är nöjd så för kommer det där in bland resten så är det lätt dödsstöten för min paletthobby. Jag är redan så totalt slut att jag bryter ihop av att tappa ett papper på golvet och inte orkar plocka upp det typ och det var så skönt att äntligen få lite glädje i tillvaron när jag hittade paletterna att syssla med, så att behandla spinn är verkligen det sista jag behöver nu, helt enkelt för att jag inte orkar. Samtidigt tar det emot att bara slänga allihop, iom att de ändå kostat mig en slant, en för mig förhållandevis stor slant då jag är förtidspensionär. Och effektiva medel som kanske gör det mindre jobbigt att behandla, ptja... Om pengar växte på träd kanske. Neemolja och Provanto i all ära, men man ska ha råd också.

Jag blir så jävla matt bara :(

Usch va tråkigt 😕
Tycker man ska vara lite mer tillmötesgående när man säljer, speciellt dyrare sorter men ohyran är även svår o se.

Hade en dipp förra året när jag la ner allt, fick spinn o det kröp i mig när jag tänkte på att jag hade det inne.

Hade jag haft nått fint hade du fått det av mig men jag har bara vanliga sorter nu.
 
Usch va tråkigt 😕
Tycker man ska vara lite mer tillmötesgående när man säljer, speciellt dyrare sorter men ohyran är även svår o se.

Hade en dipp förra året när jag la ner allt, fick spinn o det kröp i mig när jag tänkte på att jag hade det inne.

Hade jag haft nått fint hade du fått det av mig men jag har bara vanliga sorter nu.
Men gulle :love: Det hade du inte behövt alldeles oavsett!

Ja alltså dyrare sorter är de inte vad jag vet, men det är sånt jag inte haft råd att köpa innan liksom. Alldeles oavsett suger det, jag hade kunnat köpa det om angreppet var litet och lättmissat men det här är ju rejält liksom, totalt omöjligt att missa om man bara kollar. Har skrivit nu och förklarat att jag känner mig lurad (iom att jag frågat om ohyra och hon sa sig vara ohyrefri), att jag kommer slänga de då jag inte fått någon respons på frågan om återköp och inte orkar behandla och helt enkelt vädjat om pengarna tillbaka. Tror inte att jag kommer se röken av de utifrån den kontakt vi haft hittills och orkar inte bråka om det heller, jag vill bara pyssla med mina paletter i lugn och ro utan ohyra och konflikter.
Personligen ser jag det som en nobrainer - hade jag varit säljare så hade jag swishat tillbaka pronto och bistått med råd kring behandling utifall köparen vill behandla istället för att slänga. Men that's me, så fungerar tydligen inte alla.

On a better note har hon jag bytte med out of the blue frågat om jag vill ha betalt istället eftersom det inte blev några sticklingar från henne. Konstaterade helt enkelt att jag varken frågade eller kollade och det var ett mycket mindre och mer lättmissat angrepp så jag begär ingenting utan hon får göra som hon vill men att jag uppskattar frågan. Den var glädjande att få, rejäl kontrast till säljaren.
 
Det kom en beställning idag... Bland annat en Paisley Shawl med blomma. Delade den i två och plockade bort lite blad för rotningen. Men... Det blev ju två pyyyyyttesmå sticklingar över. Så vad gör man, man sätter de på rotning såklart. Hur söta är de inte?! :love:

Har för övrigt slängt de spinndrabbade (efter att de stått isolerade var för sig i förslutna plastpåsar. Såg kvalster även hos de som inte skulle vara drabbade - no thanks, väck med skiten! :yuck:). Har skrivit till säljaren och får inte ett öre tillbaka utan bara skit. Har därefter blockat för att få sinnesro. Blir definitivt inga fler affärer med henne.

Det kan hända att jag tröstshoppat lite idag däremot. Bland annat en ny och mycket finare utfärgad El Brighto :up: Får väl käka palettblad om det krisar och svälten kommer 🤷‍♀️ Fast inte pyttisarna, de är för gulliga!
 

Bifogade filer

  • IMG_20210623_003514_585.jpg
    IMG_20210623_003514_585.jpg
    124,6 KB · Visningar: 23

Liknande trådar

Trädgård & Växter Ny här i forumet och har postat ett inlägg angående den här växten i Palettbladstråden då jag misstänker att det är ett palettblad men...
Svar
12
· Visningar
1 993
Senast: Maria D
·
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
453
Senast: cili
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 357
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 652
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp