Bukefalos 28 år!

Palettblad/Coleus

Det är fortfarande bara några dagar ju! :jawdrop: Hade det varit en orkidé du försökt det med, så hade det krävts månader i vitmossa med superhög luftfuktighet och typ värmeplatta. Dessutom hade det krävts en dans med underkläder på huvudet och ett par kanintofflor hade behövts offrats till orkidéguden för att lyckas. :meh: Typ. Det kan förekomma osanningar i det jag skrivit. :rofl:
Hahah, jag ska aldrig ge mig på orkidéer! Min mor har en orkidé hemma av något slag som vägrar dö, men det är ingen vi köpt eller så, den hittades övergiven i ett soprum och sedan har vi lite halvdant tagit hand om den :angel: Nu har jag bestämt mig för att vara snäll mot den, så vi får se vad som händer, om den tänker växa mer eller så.
 
Hahah, jag ska aldrig ge mig på orkidéer! Min mor har en orkidé hemma av något slag som vägrar dö, men det är ingen vi köpt eller så, den hittades övergiven i ett soprum och sedan har vi lite halvdant tagit hand om den :angel: Nu har jag bestämt mig för att vara snäll mot den, så vi får se vad som händer, om den tänker växa mer eller så.
Fördelen med dem är de brukar vara väldigt tåliga när de mår bra, nackdelen är just att de är så sega. Mamma har både palettblad och två Phalaenopsis och de verkar trivas hos henne. Hon är en notorisk snålvattnare, men jag tror hon klarar palettbladen för att de visar tydligt när de vill ha vatten (om man tenderar att glömma bort att vattna dem d.v.s.) och nopsisarna klarar för lite vatten bättre än för mycket.

Är man otålig så är orkidéer verkligen inget att ha dock. :rofl:

Lycka till med den! Du får posta lite bilder på den sen i orkidétråden. :up:
 
Fördelen med dem är de brukar vara väldigt tåliga när de mår bra, nackdelen är just att de är så sega. Mamma har både palettblad och två Phalaenopsis och de verkar trivas hos henne. Hon är en notorisk snålvattnare, men jag tror hon klarar palettbladen för att de visar tydligt när de vill ha vatten (om man tenderar att glömma bort att vattna dem d.v.s.) och nopsisarna klarar för lite vatten bättre än för mycket.

Är man otålig så är orkidéer verkligen inget att ha dock. :rofl:

Lycka till med den! Du får posta lite bilder på den sen i orkidétråden. :up:
Det jag gillar med palettbladen är just att de vill ha lite vatten hela tiden. Det gör att jag varje morgon i väntan på att tevattnet ska börja koka, kan passa på att slänga lite vatten på blommorna :D (Har av den anledningen alla blommor i köket... Börjar jag sprida ut dem så finns det risk att de blir bortglömda) När det dyker upp blommor som vill ha vatten någon gång ibland bara, då är det SVÅRT att komma ihåg dem :angel:

Ska helt klart kolla in orkidétråden (och hoppas på att inte få dumma idéer...) :D
 
Här är den som kom till mig i förra veckan, som då inte hade rötter (det börjar komma nu). Till vänster är när den är precis upptagen ur lådan, till höger är nu. Den ser ändå klart gladare ut!
GridArt_20220425_194013428-01.jpeg
 
Då var de första sticklingarna i kruka, har en dålig magkänsla då det var svårt med de små att få till bra 😬 får hoppas känslan är fel!
Men har en väldigt bra barnkammare i vardagsrummet, söderläge och ljust men hänger högt upp så ingen stekande sol, de verkar trivas än så länge ivarjefall 😊 samsas med lite elefantöronbebisar 🐘
 

Bifogade filer

  • IMG_20220426_164803.jpg
    IMG_20220426_164803.jpg
    240,3 KB · Visningar: 52
Då var de första sticklingarna i kruka, har en dålig magkänsla då det var svårt med de små att få till bra 😬 får hoppas känslan är fel!
Men har en väldigt bra barnkammare i vardagsrummet, söderläge och ljust men hänger högt upp så ingen stekande sol, de verkar trivas än så länge ivarjefall 😊 samsas med lite elefantöronbebisar 🐘
Åh! Elefantöron! Det har jag tänkt länge nu att jag vill ha. Borde nog köpa mig en liten sådan vid tillfälle. På vilket sätt var det svårt att få det bra med dina små palettblad? Ville de inte få rötter ordentligt eller var det annat tokigt?
 
Åh! Elefantöron! Det har jag tänkt länge nu att jag vill ha. Borde nog köpa mig en liten sådan vid tillfälle. På vilket sätt var det svårt att få det bra med dina små palettblad? Ville de inte få rötter ordentligt eller var det annat tokigt?
Elefantöra var min första kärlek 😅 köpte en för många år sen, på bilden ser man originalplantan och hennes avkommor, har blivit några fler sen dess 🥰

Till mina mindre sticklingar blev de krukor jag har lite stora, men det var väldigt fina rötter på alla så hoppas de trivs ändå 😬
 

Bifogade filer

  • IMG_20210711_113011.jpg
    IMG_20210711_113011.jpg
    286,7 KB · Visningar: 38
Elefantöra var min första kärlek 😅 köpte en för många år sen, på bilden ser man originalplantan och hennes avkommor, har blivit några fler sen dess 🥰

Till mina mindre sticklingar blev de krukor jag har lite stora, men det var väldigt fina rötter på alla så hoppas de trivs ändå 😬

De är så fina men jag hade jättesvårt med mina 🙈 tappa blad o jag fick inte till hur mycket/lite sol/vatten de ville ha
 
De är så fina men jag hade jättesvårt med mina 🙈 tappa blad o jag fick inte till hur mycket/lite sol/vatten de ville ha
Jag har förstått att de kan va lite kinkiga, men av någon anledning så frodas de som inget annat här hemma 😅 har numera sex stycken, skulle behöva plantera om minst tre av dem pga väldigt många bebisar 😅 vet verkligen inte varför, men är väl bra luft och ljus här hemma eller nåt. Så jag hoppas på att de snackar ihop sig med mina små paletter så att de trivs lika bra 🤗
 
Tack 😁
Får ha lite mer tålamod då helt enkelt. Köpte fina små vaser och en ny "moderplanta" idag, tog genast en stickling 😅 så nu står de i ett annat fönster med lite mer ljus, får hoppas de trivs!
Någon annan kanske redan skrivit detta, men om du sätter sticklingarna i en mugg eller dylikt så att roten har det mörkt - så kommer det rötter snabbare. Istället för genomskinligt glas.
 
Någon annan kanske redan skrivit detta, men om du sätter sticklingarna i en mugg eller dylikt så att roten har det mörkt - så kommer det rötter snabbare. Istället för genomskinligt glas.
Nej det har ingen tipsat om, så tack 😊 dock så tycker jag det är fint med mina små glasvaser, och jag har ingen brådska, och fina rötter har det blivit, så än så länge kör jag på det 😊
 
Visa bifogad fil 70363
”ah shit, jorden möglade direkt, hoppas några kommer upp i alla fall” 🥴
Dessa stackare hade bott i samma toarullar nästan ett år innan jag tog tag i det för några veckor sen :angel: dom har kämpat på bra innan dess men har (såklart) exploderat efter att förutsättningarna blev bättre. Alla namnlappar har trillat bort och en stor del var mix/mysterieblandningar så jag har ingen större koll på vad som är vad :p en förvånansvärt stor del verkar vara jättar, den här är typ 25 cm hög och ändå så bred över axlarna:
F74A3F49-7293-45FD-B24D-779542649ECC.jpeg
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Ny här i forumet och har postat ett inlägg angående den här växten i Palettbladstråden då jag misstänker att det är ett palettblad men...
Svar
12
· Visningar
2 030
Senast: Maria D
·
Kultur Jag läste mycket poesi när jag var yngre då jag också själv var aktiv med skönlitterärt skrivande. Sen har jag tappat bort det men nu...
Svar
0
· Visningar
168
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
613
Senast: cili
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 059
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp