Palettblad/Coleus

Jag tycker den där är stor :D

Nu har jag ju inte läst din annons, men har sett många på tradera som skriver på ett ungefär hur många cm höga sticklingarna är. Kanske är bäst att göra så för att undvika missförstånd?
Kan alltid testa. Har dock flera så de varierar lite i storlek. Som stickling tycker jag också de är stora men som jag förstod det förväntade han sig en planta. Hade tänkt lägga in en bild på moderplantan i annonsen men vet inte om jag vågar nu.. :crazy:
 
Jag hittade persikobladlöss på samtliga palettblad (samt elefantöronen som står i samma fönster) för två veckor sen och fick lite panik, men efter att ha sprayat med såpavatten i två omgångar börjar jag andas ut lite. Det gick aldrig så långt att plantorna fick några faktiska men av det, de ser lika friska och glada ut som alltid, och behandlingen verkar inte heller ha skadat dem. Ska dock hålla stenkoll på dem framöver!
 
Någon som har några tips på hur man bäst skickar sticklingar? De rör sig visserligen inte om palettblad utan begonior men det borde väl fungera på samma sätt?
 
Självsådda fröisen:
20220505_184439.jpg


Gick bananas och sådde +200 frön till och väntar nu otåligt på att de små ska bekänna färg!
 
Fått en ny ohyra på paletterna också! Yäy! Mjöldagg tydligen, inte haft det innan så vad skojjigt med ngt nytt liksom. :rofl:

Inte orkat göra något åt det än, men ska bada dem i såpa/olja/bikarbonats-blandning.. någon gång. Annars ska allihopa ändå ut när vädret tillåter och då får de faktiskt klara sig bäst de kan på egen hand.
 
Fått en ny ohyra på paletterna också! Yäy! Mjöldagg tydligen, inte haft det innan så vad skojjigt med ngt nytt liksom. :rofl:

Inte orkat göra något åt det än, men ska bada dem i såpa/olja/bikarbonats-blandning.. någon gång. Annars ska allihopa ändå ut när vädret tillåter och då får de faktiskt klara sig bäst de kan på egen hand.
Jag har permanent mjöldagg på mina. Hyfsat ofarligt, man sprayar med lite kumulus så försvinner det en månad eller två. Växterna blir noll påverkade och det är bara paletterna som får det hos mig. :)
 
Fått en ny ohyra på paletterna också! Yäy! Mjöldagg tydligen, inte haft det innan så vad skojjigt med ngt nytt liksom. :rofl:

Inte orkat göra något åt det än, men ska bada dem i såpa/olja/bikarbonats-blandning.. någon gång. Annars ska allihopa ändå ut när vädret tillåter och då får de faktiskt klara sig bäst de kan på egen hand.
jag lyckades utrota det eller de är inte synligt längre med bara vatten och diskmedel. 🤫 Sprayade några veckor på drabbade plantor och försökte inte ha dem nära andra.
 
Min ena fröis mår inte så bra. Råkade peta till den lite hårt i morse när jag skulle vattna och då ramlade den ur sin kruka O_o Rötterna borta och längst ner där rötterna borde vara så var den svart/mörk ungefär som den börjat ruttna. Så, jag klippte bort allt det dåliga och kollar nu om den vill leka stickling istället. Känner dock att det kanske inte kommer gå så jättebra...
 
Måste kolla upp det där med frön, gissar att de måste blomma klart först? :p
Japp! :p Blomma och tappa blommorna, sen klipper man bara av fröstängeln och torkar den. När den är torr pillar man lätt ur fröna och sen är det bara att så, eller spara, eller sälja - det blir ofta jättemycket frön! :D
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Ny här i forumet och har postat ett inlägg angående den här växten i Palettbladstråden då jag misstänker att det är ett palettblad men...
Svar
12
· Visningar
2 015
Senast: Maria D
·
Kultur Jag läste mycket poesi när jag var yngre då jag också själv var aktiv med skönlitterärt skrivande. Sen har jag tappat bort det men nu...
Svar
0
· Visningar
92
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
509
Senast: cili
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 533
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp