Bukefalos 28 år!

Palettblad/Coleus

Tack!

Antar att du menar den i mitten på översta raden. Nästan säker på att det är Sandy Beaches.

Har egentligen bestämt mig för att inte försöka hålla reda på alla namn utan köpa de jag gillar oavsett om de är namnade eller fröisar och inte börja göra massa listor m m, vilket jag har en tendens att läggs tid på...
Jag tar också hem de jag gillar oavsett om det är fröisar eller namnade, och kan många gånger känna att fröisar är underskattade. MEN jag håller ändå noga koll på namnen på alla mina, för jag har insett att när jag väl vill ha nya sorter så blir det lättare att få tag på dem om jag kan erbjuda en namnad sort som bytesstickling istället för en onamnad (och jag byter hellre än köper) :p

Nu har jag sån tur att de som skickat namnade sticklingar till mig har skickat dem med namnlapp, så då fotograferar jag dem bredvid namnlappen och sparar bilden på ett eget "palettbladsställe", så kan jag snabbt kolla där om jag blir tveksam kring vad någon heter.
 
Planterade min Disco nu på morgonen :love:
295533401_2331116993703334_7465716702616204396_n.jpg
 
Är ny på detta med palettblad, fick några sticklingar, och jädrans va de växer. Men hur gör jag för och själv ta sticklingar på dessa. :) Är som sagt helt ny på denna växt.
 
Är ny på detta med palettblad, fick några sticklingar, och jädrans va de växer. Men hur gör jag för och själv ta sticklingar på dessa. :) Är som sagt helt ny på denna växt.

Såhär:

Du kan ta sidosticklingar och toppsticklingar. De röda strecken markerar sidosticklingar, jag brukar bryta av dem genom att trycka dem rätt ner bara, men egentligen bör man skära av dem med en vass kniv. Toppsticklingar tar man precis över ett bladpar.
Röda streck sidostickling, grönt streck toppstickling:
Visa bifogad fil 72141

Sen har du sådana här:
Visa bifogad fil 72143
Är det blad ivägen på nedre delen av stammen tar du bort dem. På den största sticklingen på denna bilden tog jag av de två nedersta bladen.

Sen kan du vattenrota sticklingen. Det tyckte jag kändes bättre i början, då ser man när rötterna börjar växa fram, det tar ungefär en vecka. Det är så enkelt som att man bara stoppar ner sticklingen i en vas:
Visa bifogad fil 72144
När den har fått rötter planterar du den i ett litet planteringskärl bara.

Eller så kan du jordrota, då tar du ett litet planteringkärl och stoppar ner sticklingen i jorden bara, ser till att jorden är blöt och trär sedan en plastpåse över alltihop. Efter en vecka kan man ta av plastpåsen.

Palettblad är törstiga och behöver vattnas oftare än många andra krukväxter. Speciellt när de står i små kärl. Har man en plastpåse över i början slipper man bry sig om att vattna i början.
Visa bifogad fil 72145
 
Sorterar och flyttar om paletterna, dessa har jag kommit fram till att jag inte vill behålla till hösten och ska grävas ner i rabatt:
20220806_212212.jpg

De är inte riktigt såhär knalliga i färgerna, men orkar inte justera och bråka med hur mobilen ser saker och ting något mer idag.
 
Jag har klippt lite igen! Ställde undan den här paletten bakom en gardin för att slippa se den, den var så ful, har bara vattnat lite ibland och försökt att inte titta för nära :rofl: Och plötsligt har den blivit betydligt finare och hade en del som kunde klippas till lämpliga sticklingar! Bara jag får tag i något att skicka i så ska åtminstone en stickling iväg till en vän :) Funderar på att lägga upp de andra i lokal köp- och säljgrupp.
297995640_1208474056642583_3816126698535039439_n.jpg
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Ny här i forumet och har postat ett inlägg angående den här växten i Palettbladstråden då jag misstänker att det är ett palettblad men...
Svar
12
· Visningar
2 016
Senast: Maria D
·
Kultur Jag läste mycket poesi när jag var yngre då jag också själv var aktiv med skönlitterärt skrivande. Sen har jag tappat bort det men nu...
Svar
0
· Visningar
123
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
531
Senast: cili
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 821
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Var vill vi bo?
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Häst
  • Hage
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp