Palettblad/Coleus

Jag fick ett paket idag :D
Skulle först ha fått en stickling mot fraktkostnad, men så frågade "säljaren" om jag ville ha lite mer... och så hade jag lite som hon var intresserad av så då blev det ett byte. Passar bra med byten nu när jag har köpstopp :angel:
292723301_2318165934998440_2276454325457807372_n.jpg


Måste också sätta mig och plantera sticklingar idag, och plantera om några större. Och kanske klippa några och kanske slänga någon...
 
Jag har klippt av en blomma nu och hoppas på att snart ha frön :D Otroligt spännande! Har försökt korsa två favoriter, en dipt in wine-fröis (som vad jag kan se är snarlik en riktig) tillsammans med en fröis som har stoooora mörkt röda blad. Jag har några fler på G också. Får se vad det kan tänkas bli. Med lite tur har jag iaf enormt många fröer snart.
 
Blev förövrigt rädd igår att några växter drabbats av dvärgväxt. Men, nu har jag läst en miljon beskrivningar av det och tittat på bilder som ska illustrera det hela bra, och nä, det är nog inte något sådant på mina plantor trots allt. Däremot växer vissa lite lustigt, men det kan ju vara för att de inte riktigt trivs i jorden, för att de får för lite ljus och allt möjligt. För växer, det jäklar gör de! (Vilket också är en anledning till att jag blivit nojig nu, för jag har klippt massor och då växer det ju också ut massor överallt, nya små tokiga blad).
 
Detta scenario är jag väldigt rädd för 🙈. Vad har jag gett mig in på? Kommer palettbladen att ta över hemmet helt😬? Jag är urdålig på att slänga växter 🌿🌿🙈.
Släng, eller ge till andra, byt dem osv :D Jag fick sticklingar av 4 olika sorter precis. Nu när jag ska skicka andra sticklingar till "säljaren" (vi byter) så ser jag till att hon får minst 4, men troligen 5 eller 6. Då blir jag av med några iaf :angel:
 
IMG_20220710_192623.jpg

Det är kul att se skillnad beroende på miljö.
Den vänstra är "original" och bor inomhus. Den högra är stickling från den vänstra och bor utomhus. Den ute är mer grön och den inne mer lila.

Och som kuriosa är min tagen från mammas planta som tagit från mormor. Ska fråga mormor nästa gång vi ses var hon fått sin från. Hoppas svaret är roligare än "köpt i butik".
 
Släng, eller ge till andra, byt dem osv :D Jag fick sticklingar av 4 olika sorter precis. Nu när jag ska skicka andra sticklingar till "säljaren" (vi byter) så ser jag till att hon får minst 4, men troligen 5 eller 6. Då blir jag av med några iaf :angel:

Alltså, första ordet i ditt svar ger mig hjärtklappning och ångest 🤣. Jag får försöka jobba upp en mottagarkrets av plantor 👍. Jobbets fönster kanske behöver fyllas?
 
Alltså, första ordet i ditt svar ger mig hjärtklappning och ångest 🤣. Jag får försöka jobba upp en mottagarkrets av plantor 👍. Jobbets fönster kanske behöver fyllas?
Hahaha :D Jag tyckte det var hemskt(!) att slänga förut, men så såg jag en på instagram med extremt fina paletter sitta och slänga lite hit och dit, för "de där gör mig inte glad" typ :cautious: Sedan var det en sort som växte sjukt mycket hos mig och där några sticklingar växte bedrövligt fult... och då tog jag också mod till mig och slängde. Nu känns det inte lika hemskt längre. Det växer så mycket ändå. Jag kan inte spara på allt, då skulle hela lägenheten vara proppfull.
 
Det här lilla krypet bor i mina paletter, får upp den ofta när jag håller på med dem. Tycker den är så söt: :heart
20220715_173958.jpg

Gillar denna fröisen från förra året, men den är bara fin om den får mycket ljus, så om jag behåller den till hösten får det bli i en blandkruka.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Ny här i forumet och har postat ett inlägg angående den här växten i Palettbladstråden då jag misstänker att det är ett palettblad men...
Svar
12
· Visningar
1 999
Senast: Maria D
·
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
484
Senast: cili
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 471
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 869
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp