Palettblad/Coleus

IMG_20220809_144337.jpg

Här är de fina palettbladen från @Scandi. Några är nog dags att plantera i större kruka om en vecka eller två.
 
Min samling växer och växer, har ärvt plantor av mormor och köpt några egna och tagit sticklingarna på dom jag har så jag har alla möjliga former och färger och åldrar men hittar inga rosa. Har inte letat aktivt men så fort jag är nära en blomaffär kikar jag efter palettblad. Hade många förr men dom dog av solbrist för att jag alltid har nerdragna persienner. Nu vill jag att dom ska överleva så det är bokstavligen pga mina palettblad som jag numera har solljus hemma på dagtid, något alla tjatat om vore bra för mig men som ingen förutom blommorna lyckats få med mig på 😂

Har mestadels gröna men hittade en jätte fin vinröd i förrgår, aldrig sett en så mörk färg.

Några jag ärvt är som träd, jätte kraftig stam i botten utan blad och sen förgreningar med blad en bit ovanför stammen. Ska dom vara så eller mår dom dåligt av det? Och en jag tagit egna sticklingar till växer så det knakar. Det ser lite festligt ut att den är så hög och det passar där den står, den är 65 cm hög, men borde jag kapa den lite ?
Ang färg så finns de flesta färgglada, roliga och fina hos privatpersoner, inte hos butikerna :) dessutom brukar det vara mindre risk för ohyra om man köper från privatpersoner.
 
Skulle kunna vara "Le freak".
529815-Coleus%20Le%20Freak%2012%20cm%20a.jpg



Tycker det ser ut som Redhead, älskar att den är sådär röd precis överallt! :love:




Denna vet jag inte vad det är. Vild gissning skulle kanske vara Golden Gate fast inte utfärgad, men vet inte om den ser ut så då.
Den sista tycker jag om väldigt mycket, bladen är nästan dubbelt så tjocka mot dom andra och den klarar sig genom allt verkar det som. Väldigt tålig. Den har alltid sett ut så, verkar inte ändra färg.

Hmm, funderar på den röda. Min är mörkare men kanske yngre? Vet inte om den ändrar färgerna med tiden som vissa av mina andra gjort. Men nu är den sammetsröd mera.

Den översta är nog helt säkert den du visade.


Tack för hjälpen
 
Hur köper man sticklingar privat så dom inte blir skadade och var hittar man bra och vad kostar en stickling? Jag vill verkligen ha en eller två rosa eller lila. Köper man flera på en gång ifall dom inte tar sig?
 
Ang färg så finns de flesta färgglada, roliga och fina hos privatpersoner, inte hos butikerna :) dessutom brukar det vara mindre risk för ohyra om man köper från privatpersoner.
Tittade i mataffären i närheten och dom brukar konstigt nog ha bra plattblad men nu var dom miserabla. Så tunna och spretiga och fula. Köpte en kruka ändå ifall jag hittar någon stickling, för säkerhets skull liksom :p
 
Den sista tycker jag om väldigt mycket, bladen är nästan dubbelt så tjocka mot dom andra och den klarar sig genom allt verkar det som. Väldigt tålig. Den har alltid sett ut så, verkar inte ändra färg.

Hmm, funderar på den röda. Min är mörkare men kanske yngre? Vet inte om den ändrar färgerna med tiden som vissa av mina andra gjort. Men nu är den sammetsröd mera.

Den översta är nog helt säkert den du visade.


Tack för hjälpen
Den röda kanske kan vara en Beale Street om den är mörkare?
OIP.tlEsTuB_OnNCfgqV4LiB_gHaLG
 
Hur köper man sticklingar privat så dom inte blir skadade och var hittar man bra och vad kostar en stickling? Jag vill verkligen ha en eller två rosa eller lila. Köper man flera på en gång ifall dom inte tar sig?
På tradera kan man klicka hem sticklingar bland annat. De kan kosta rätt mycket där dock, beroende på sort.

Packas de väl blir de inte skadade av att skickas med vanlig post, de kan vara lite ledsna när de kommer fram men tror aldrig jag fått någon jag inte kunnat rädda.
 
Hur köper man sticklingar privat så dom inte blir skadade och var hittar man bra och vad kostar en stickling? Jag vill verkligen ha en eller två rosa eller lila. Köper man flera på en gång ifall dom inte tar sig?
Jag har inga jätteroliga sorter men vill du kan jag skicka någon stickling när jag är hemma igen (bortrest 1-2 veckor nu).
 
Hur köper man sticklingar privat så dom inte blir skadade och var hittar man bra och vad kostar en stickling? Jag vill verkligen ha en eller två rosa eller lila. Köper man flera på en gång ifall dom inte tar sig?
Finns flera stora, populära facebookgrupper om man söker på "palettblad". Det finns också flera bra säljare på Instagram (jag kan tipsa om några om du vill). De som skickar seriöst i paket packar dem med blött papper kring stjälken/roten, har plast runt det blöta pappret, bubbelplast runt själva sticklingen och sedan skickar de det i en liten men rejäl kartong. Vanligtvis postar man på måndagar för att det inte ska riskera att fastna i posten över helg utan komma fram så snabbt som möjligt.
 
Finns flera stora, populära facebookgrupper om man söker på "palettblad". Det finns också flera bra säljare på Instagram (jag kan tipsa om några om du vill). De som skickar seriöst i paket packar dem med blött papper kring stjälken/roten, har plast runt det blöta pappret, bubbelplast runt själva sticklingen och sedan skickar de det i en liten men rejäl kartong. Vanligtvis postar man på måndagar för att det inte ska riskera att fastna i posten över helg utan komma fram så snabbt som möjligt.
Aha, det låter ju bra. Tar gärna emot tips på bra säljare. Är just nu inne på att vilja ha någon rosa/lila variant plus några finare ”vanliga”
 
Hur skulle ni göra, jag har en rejäl kruka med tre sorter i. Dom har rejäla stammar och har många, många år på nacken eftersom jag fick dom av min mormor. Men den är så ful!

Jag bestämde mig för att nu får den inte finnas mer och jag tänker ta sticklingar och börja om från början. Det är två sorter i krukan, en som jag tror kan bli fin efter en nystart och en jag inte är så förtjust i alls men som jag funderar på att ta stickling på ändå. Men man har ju inte överdrivet mycket plats i en liten lägenhet med två små fönster och att dom har fått börja bo längre in i rummen. Känns som det kanske är bättre att spara platsen till en planta jag verkligen vill ha. Brukar ni slänga ibland?

Funderar på att ta alla tre i samma kruka igen men få den tätare än nu.
 
Hur skulle ni göra, jag har en rejäl kruka med tre sorter i. Dom har rejäla stammar och har många, många år på nacken eftersom jag fick dom av min mormor. Men den är så ful!

Jag bestämde mig för att nu får den inte finnas mer och jag tänker ta sticklingar och börja om från början. Det är två sorter i krukan, en som jag tror kan bli fin efter en nystart och en jag inte är så förtjust i alls men som jag funderar på att ta stickling på ändå. Men man har ju inte överdrivet mycket plats i en liten lägenhet med två små fönster och att dom har fått börja bo längre in i rummen. Känns som det kanske är bättre att spara platsen till en planta jag verkligen vill ha. Brukar ni slänga ibland?

Funderar på att ta alla tre i samma kruka igen men få den tätare än nu.
Det blev två krukor, i den ena hade jag två sorter som liknar varandra lite och i den andra fick en tredje sort sin egen plats. Det ser okej ut i alla fall nu.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Ny här i forumet och har postat ett inlägg angående den här växten i Palettbladstråden då jag misstänker att det är ett palettblad men...
Svar
12
· Visningar
2 000
Senast: Maria D
·
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
507
Senast: cili
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 500
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 941
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp