Palettblad/Coleus

Ja. Jag tycker de är rätt fula, men det kanske är en bra inomhusväxt. Jag gillar utomhusvöxter, men inomhus dör typ allt.

Samma här......har orkidéer som jag knappt vattnar. Det är det enda som överlever inne.

Palettbladen är dotterns. Tror inte de hade överlevt annars.
 
Men guuuuud vad de växer långsamt, de små palettbarnen! Alla frön har grott i alla fall, så nu är det väl bara att vänta och hoppas att det inte blir total fadäs.
 
Men guuuuud vad de växer långsamt, de små palettbarnen! Alla frön har grott i alla fall, så nu är det väl bara att vänta och hoppas att det inte blir total fadäs.
Hur stor kruka har du satt barnen i? :D
De fyller upp hels krukan med rötter först innan de börjar växa på höjden, så det brukar vara bra med så liten som möjligt.
 
Hur stor kruka har du satt barnen i? :D
De fyller upp hels krukan med rötter först innan de börjar växa på höjden, så det brukar vara bra med så liten som möjligt.

De sitter i varsin vit plastmugg, jag hoppas verkligen att de inte måste fylla hela den med rot först för det lär ta ett tag. :down::D
De har knappt kommit upp och grobladen är väl en-två milimeter kanske. Men jag tycker att de varit så så lääänge! Säkert över en vecka.
Mest orolig att jag har övervattnat dem och de börjat ruttna eller nåt. :nailbiting:
 
28150

😍😍
 
Hoppat in när i tråden med några frågor.
Jag har precis fått hem frön av sorterna Chocolate Covered Cherry och Premium Sun Watermelon :love:

Vad ska jag tänka på när jag planterar? Läste att de vill ha små krukor? Planteringsjord, funkar det?
Och hur sköter man de när dom blivit större? :)
 
Angående sticklingar. Jag verkar ALLTID få löss på mina sticklingar. Moderplantorna är friska. Hur slipper jag detta? Såpvatten verkar fungera dåligt.
 
Hoppat in när i tråden med några frågor.
Jag har precis fått hem frön av sorterna Chocolate Covered Cherry och Premium Sun Watermelon :love:

Vad ska jag tänka på när jag planterar? Läste att de vill ha små krukor? Planteringsjord, funkar det?
Och hur sköter man de när dom blivit större? :)
Det viktiga är att inte gräva ner fröna under jord, de är ljusgroende! :) Det går utmärkt att så i vanlig blomjord/planteringsjord. Var noga med att inte så för tätt om du sår alla i samma tråg så blir det lättare att separera dem sen. Precis som du säger trivs de bra i små krukor eftersom de lägger kraft på att fyllaupp krukan med rötter innan de växer på höjden.

De brukar ta en stund på sig innan de växer till sig, men när de är tillräckligt stora kan man toppa dem så att de förgrenar sig och blir tätare.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Ny här i forumet och har postat ett inlägg angående den här växten i Palettbladstråden då jag misstänker att det är ett palettblad men...
Svar
12
· Visningar
1 949
Senast: Maria D
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 920
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 107
Senast: Mabuse
·
Trädgård & Växter Vi har trädgård och rumsväxter och paletter på forumet, men visst måste det finnas pelargonsamlare här också?! Jag skulle absolut inte...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 211
Senast: Masqueradee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp