Panik kring parkering

Idag fick jag tillträde till min nya lägenhet. Den är så fin, så fin. Jag blir så glad, bara jag slapp att flytta alla grejer. Men jag försöker andas lugnt och ta det stegvis.

Men ett stort orosmoln är parkering. Det är över tre års kö till föreningens parkeringar och det närmaste jag hittade i närheten var ett parkeringsbolag som tog 80 kr/dygn. Det funkar liksom inte… Såg några parkeringar där det stod ”boendetillstånd + parkeringsavgift” men dels framgick det inte kostnad och dels inte hur man får det där tillståndet.

Känner att paniken kommer krypande. Det är nog illa att jag måste ha bil för att åka till stallet varje dag. Ska den nu kosta 2400 kr varje månad blir jag ju ruinerad. :(

Vad är det jag missar? Eller är folk med bil i centrala Uppsala miljonärer?

Ska inte ens börja skriva om ångesten över att behöva sopa bort en massa snö från bilen och dessutom starta den kall. Hua så bortskämd jag varit när jag bara behövt köra bil 1-2 ggr/vecka tidigare. Tar jag fel beslut med flytten? :cry:
 

En kompis har plats i sitt garage, det är dock 30 min promenad bort. Så 2000 kr skulle det gå loss på. Men det kanske är värt det tills vidare ändå?

Har mailat mäklaren att jag gärna skulle vilja ha kontaktuppgifter till föreningarna i närheten, får se om han öht svarar…
 
En kompis har plats i sitt garage, det är dock 30 min promenad bort. Så 2000 kr skulle det gå loss på. Men det kanske är värt det tills vidare ändå?

Har mailat mäklaren att jag gärna skulle vilja ha kontaktuppgifter till föreningarna i närheten, får se om han öht svarar…

Kan du cykla till kompisens garage för att hämta bilen?
 
Jag är så slutkörd nu av allt som (såklart) händer samtidigt att jag inte ens vet om jag fattar vettiga beslut längre. :cry: Skulle behöva paus från allt, men det går inte.

Har iaf bokat garageplats och om jag fattat rätt måste jag stå tre månader i taget, lite jobbigt att inte kunna säga upp när som (alltså med tre månaders uppsägningstid).

Vet som sagt knappt vad jag gör längre. Men det kanske blir bra, om jag bortser ifrån att jag går back varje månad. :(
 
Jag är så slutkörd nu av allt som (såklart) händer samtidigt att jag inte ens vet om jag fattar vettiga beslut längre. :cry: Skulle behöva paus från allt, men det går inte.

Har iaf bokat garageplats och om jag fattat rätt måste jag stå tre månader i taget, lite jobbigt att inte kunna säga upp när som (alltså med tre månaders uppsägningstid).

Vet som sagt knappt vad jag gör längre. Men det kanske blir bra, om jag bortser ifrån att jag går back varje månad. :(
Känner igen mig i känslan. Styrkekram. Det löser sig på nåt sätt:heart
 
Känner igen mig i din känsla.

Det är ofta tre månaders uppsägningstid på parkeringar så du har förmodligen fattat rätt.

På 30 minuters promenadväg är cykel det absolut mest effektiva. Jag hade 20 minuter till jobbet under en tid. Det motsvarade 4-5 minuter på cykeln (vanlig, detta var innan jag skaffade elcykel). Med cykel slipper du kostnaden för buss och även stressen att passa buss.

Förslag: skaffa dubbdäck till cykeln och cykla. Dubbdäck motsvarar en månads busskort. Med lite höstservice på cykeln för ca 150 kr undviker du frusna växlar mm i vinter.
 
Jag är så slutkörd nu av allt som (såklart) händer samtidigt att jag inte ens vet om jag fattar vettiga beslut längre. :cry: Skulle behöva paus från allt, men det går inte.

Har iaf bokat garageplats och om jag fattat rätt måste jag stå tre månader i taget, lite jobbigt att inte kunna säga upp när som (alltså med tre månaders uppsägningstid).

Vet som sagt knappt vad jag gör längre. Men det kanske blir bra, om jag bortser ifrån att jag går back varje månad. :(
Jag förstår oxå hur det känns, men börja så och som andra skrivit, cykla. Så hinner du bo in dig, se hur det verkar vara med parkering/sondera omgivningen och bilen får bo i garage under de kallaste månaderna.
 
Nu har jag haft garageplats i en dryg vecka (det känns längre!) och efter att ha promenerat ett par dagar skaffade jag busskort. Cykel var inte att tänka på då cykelvägen varit glashal flera dagar utan åtgärd dvs inga dubbdäck hjälper då. Jag kunde knappt gå…

Så rutinen tills vidare är att gå till bussen tio minuter, sen åka buss fem minuter och sen gå över gatan till garaget och hämta bilen. Det tar mycket mer tid än jag tänkt mig, men alternativet att ha bilen ute funkar inte under vintern. Jag är speciellt glad idag när det ska komma så mycket snö.

Såklart tar det extra tid nu då jag ofta åker förbi lägenheten och hämtar/lämnar kartonger, det kommer ju snart vara ett minne blott. Men garage tror jag det får bli även senare.

Enda trista nu är att man hyr platsen tre månader åt gången och säger man inte upp en månad före så förlängs det automatiskt med tre månader till. Dvs jag kan bara sluta hyra i februari, maj, augusti och november. Udda avtal…
 
Dags för uppdatering kanske? Inte för att det hänt så mycket mer positivt. Har frågat alla bostadsrättsföreningar i närområdet. De har parkeringar, men hyr inte ut till andra än boende. Dvs det finns tomma parkeringar i närheten. :(

Inte fått nåt napp från villaområdet heller och det hyresbolag som har parkering längs passande busslinje har inget kösystem utan där får man hålla koll hela tiden.

Garageplatsen är uppsagd till sista februari, men jag hoppas kunna hyra där igen nästa vinter. Annars får det bli bil på jobbet.

Planen framåt är att återgå till att stå på fotbollsplatsen tills nån säger ifrån.

Har varit i kontakt med föreningens kö, jag har plats 60 och det finns totalt 30 platser. Muntert. Får hoppas att många flyttar pga avgiftshöjning och räntehöjningar, men det känns också lite taskigt.
 
Dags för uppdatering kanske? Inte för att det hänt så mycket mer positivt. Har frågat alla bostadsrättsföreningar i närområdet. De har parkeringar, men hyr inte ut till andra än boende. Dvs det finns tomma parkeringar i närheten. :(

Inte fått nåt napp från villaområdet heller och det hyresbolag som har parkering längs passande busslinje har inget kösystem utan där får man hålla koll hela tiden.

Garageplatsen är uppsagd till sista februari, men jag hoppas kunna hyra där igen nästa vinter. Annars får det bli bil på jobbet.

Planen framåt är att återgå till att stå på fotbollsplatsen tills nån säger ifrån.

Har varit i kontakt med föreningens kö, jag har plats 60 och det finns totalt 30 platser. Muntert. Får hoppas att många flyttar pga avgiftshöjning och räntehöjningar, men det känns också lite taskigt.
Vilket jävla skit att mäklaren ljög så pass. Man undrar ju om de verkligen får göra det??
Jag ska antagligen köpa lägenhet om typ 2 år, och det här skrämmer mig lite. Lägga flera miljoner på ett boende och inte kunna parkera bilen... Det känns helt otänkbart. Framförallt om mäklaren ljuger för en.
 
Vilket jävla skit att mäklaren ljög så pass. Man undrar ju om de verkligen får göra det??
Jag ska antagligen köpa lägenhet om typ 2 år, och det här skrämmer mig lite. Lägga flera miljoner på ett boende och inte kunna parkera bilen... Det känns helt otänkbart. Framförallt om mäklaren ljuger för en.

Se till bara att fixa parkering ihop med köpet. Vissa föreningar (tex de som är runt min) har lika många parkeringar som lägenheter, så det är garanterat att du har en parkering. En förening har tom fler parkeringar än lägenheter.
 
Ny uppdatering för den nyfikne. Stod på fotbollsplanens parkering hela våren och sommaren. Var en person som lite surt sa åt mig att jag inte fick stå där (för att det inte var en parkering?), i övrigt var det lugnt. Men för en månad sedan fick jag tag på en parkering med elstolpe vid Djäknegatan (uppsalahem). Svindyrt, men så skönt att ha det fixat inför vintern igen. Jag åker buss dit och det har funkat smidigt i en månad nu. Försöker att använda bilen så lite som möjligt, men 3-4 ggr/vecka blir det ändå.

Sist jag pratade med föreningens ordförande skulle de höra med närliggande föreningar om det fanns möjlighet för oss att hyra platser där. Får hoppas på en lösning. Den som stått längst i kö för parkering i föreningen har stått sedan 2019-07-12, dvs personen har väntat sen inflytt på parkering...
 
Elcykel kanske är smidigare om man bor i stan? Kanske inte precis nu för dig men mest en tanke. Eller dela bil med någon? Vissa föreningar har väl bilpooler också.
 
Ofy, det där möket har jag haft med när jag bodde centralt (Linköping)

Jag frågade en granne med villa som har en stor grusad parkering och ställde min bil där o betala han 250kr/mån.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp