• Fritid
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 604

Bukefalos 30 år!

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag behöver skaffa mig en pannlampa, för att kunna se när jag mockar hage i mörkret...
Det finns ju allt ifrån nästan inget ljus alls till ljusstyrka som nära nog motsvarar"extraljus på bilen" och självklart i alla prisklasser.
Vad ska man leta efter? Hur mycket ljus behöver man? Tips på modeller, som sitter bra på huvudet?
Jag vill ha bästa möjliga pannlampa för så lite pengar som möjligt...
MVH Snålänning

Jag har en Lumonite Compass, 1250 lumen så det är lite helljus på bilen-feeling när man har den på starkaste läget. :D Min används mest på hundpromenader i både skog och by men även för trädgårdsarbete i mörkret och än har den inte gjort mig besviken. Den väger inte mycket heller vilket min griniga nacke tackar för.

Priset ligger runt 1500 så den är inte jättebillig men du får väldigt mycket lampa för pengen. Den kommer med pannband som standard och jag har inte behövt mer än så, men det finns extra fästen att köpa för t ex hjälm om det skulle vara av intresse.

Jag har en Lumonite Compass, 1250 lumen så det är lite helljus på bilen-feeling när man har den på starkaste läget. :D Min används mest på hundpromenader i både skog och by men även för trädgårdsarbete i mörkret och än har den inte gjort mig besviken. Den väger inte mycket heller vilket min griniga nacke tackar för.

Priset ligger runt 1500 så den är inte jättebillig men du får väldigt mycket lampa för pengen. Den kommer med pannband som standard och jag har inte behövt mer än så, men det finns extra fästen att köpa för t ex hjälm om det skulle vara av intresse.

Samma här, just för hagmockning. Kolla på Häst @ameo, där finns några andra tips också även om många har Lumonite :)

Min son har en sån. Och visst är jag lite avundsjuk på den. :p Men i nuläget har jag tyvärr inte de pengarna att lägga på en pannlampa...

Har denna från Jula som extra lampa när vi är fler i stallet. Åt det klumpigare hållet men lyser fullt tillräckligt för mockning och liknande. Skulle inte vilja ha den vid ridning, har lumonite för det jag också.

Här på gården har vi på olika sätt slitit ut ett antal pannlampor.
Köpte faktiskt en lumonite compass då folk talar sig varma om den, men nä, jag vet inte.. Ingen favorit.

Vi tycker att dessa är tillräckligt bra för allehanda saker. Mocka med den går utmärkt. Har gjort många gånger.
https://www.kjell.com/se/produkter/...r/luxorparts-laddbar-pannlampa-1000-lm-p64542

Lägger till att lumen inte alltid är ett ensamt mått på hur bra en lampa är. Har haft lampor med hög lumen som funkat sämre ljusmässigt.

Vid mockning och andra sysslor har jag hellre en lite koncentrerad ljusbild än en som är som en strålkastare över en stor yta. "Strålkastarna" passar bättre när man är ute och går (eller rider) än för gårdssysslor tycker jag.

Det du definitivt vill ha är att lampan går att rikta i höjdled för att kunna rikta den i den höjd du ska "jobba" och även för att vinkla ned så du slipper blända hästar och människor (inkl bilförare) när du tittar på dem.

Kan se om jag kommer ihåg att fota ljusbilden om en halvtimme när jag ska ut 😇.

Nu ville du ju ha billigt så kansle inte för dig, men kanske ett tips till någon.
Vi har en laddare för uppladdningsbara batterier och extra batterier så slipper vi bråka med att ladda dem med sladd och byter bara batteri.

Senast ändrad:
Jag behöver skaffa mig en pannlampa, för att kunna se när jag mockar hage i mörkret...
Det finns ju allt ifrån nästan inget ljus alls till ljusstyrka som nära nog motsvarar"extraljus på bilen" och självklart i alla prisklasser.
Vad ska man leta efter? Hur mycket ljus behöver man? Tips på modeller, som sitter bra på huvudet?
Jag vill ha bästa möjliga pannlampa för så lite pengar som möjligt...
MVH Snålänning
Jag har aldrig dyra pannlampor utan tycker att det mesta funkar om man inte ska ut och rida med den. Min man har en sådan som ser ut som ett slätt pannband med en massa lyspunkter på. Den ger ett väldigt bra sken faktiskt. Kanske kan vara ett alternativ? Den var billig och beställd via amazon.

Min son har en sån. Och visst är jag lite avundsjuk på den. :p Men i nuläget har jag tyvärr inte de pengarna att lägga på en pannlampa...

Vad ligger din budget på, ungefär? Det är lite svårt att tipsa annars.

Men Valostore som säljer Lumonite har flera bra pannlampor som inte gör lika stort hål i plånboken. De har också en väldigt bra kundtjänst.

Personligen avskyr jag sådana med ett band över hjässan, de går bort direkt. Jag har flera Petzl som jag är väldigt nöjd med, både dyrare och lite enklare.

Det är ju Black Friday snart också, då brukar det gå att hitta bra erbjudande på tex Valostore men också på diverse friluftsbutiker.

Det var ju faktiskt en tråd just om pannlampor bara härom veckan: https://www.bukefalos.se/threads/pannlampa.1537663/

För att mocka hage föredrar jag alla dagar i veckan en "LED-bandlampa" (som de jag tipsar om i den tråden) framför en konventionell lampa. När jag letar efter något - en tappsko eller bajshögar - vill jag inte gå omkring och vrida på huvudet hela tiden, som om man tittar genom en toarulle. Då behövs ju inte heller någon brutal ljusstyrka.

Här på gården har vi på olika sätt slitit ut ett antal pannlampor.
Köpte faktiskt en lumonite compass då folk talar sig varma om den, men nä, jag vet inte.. Ingen favorit.

Vi tycker att dessa är tillräckligt bra för allehanda saker. Mocka med den går utmärkt. Har gjort många gånger.
https://www.kjell.com/se/produkter/...r/luxorparts-laddbar-pannlampa-1000-lm-p64542

Lägger till att lumen inte alltid är ett ensamt mått på hur bra en lampa är. Har haft lampor med hög lumen som funkat sämre ljusmässigt.

Vid mockning och andra sysslor har jag hellre en lite koncentrerad ljusbild än en som är som en strålkastare över en stor yta. "Strålkastarna" passar bättre när man är ute och går (eller rider) än för gårdssysslor tycker jag.

Det du definitivt vill ha är att lampan går att rikta i höjdled för att kunna rikta den i den höjd du ska "jobba" och även för att vinkla ned så du slipper blända hästar och människor (inkl bilförare) när du tittar på dem.

Kan se om jag kommer ihåg att fota ljusbilden om en halvtimme när jag ska ut 😇.

Nu ville du ju ha billigt så kansle inte för dig, men kanske ett tips till någon.
Vi har en laddare för uppladdningsbara batterier och extra batterier så slipper vi bråka med att ladda dem med sladd och byter bara batteri.
Ljusbild i min lösdrift. Kom på efteråt att jag nog inte har den på starkaste ljusläget...
Har sällan det eftersom jag tycker detta räcker gott.

Bifogade filer

• 20251103_064638.webp
    20251103_064638.webp
    141,2 KB · Visningar: 1 439
Här är ljusbilden från min Liteband Pro 1500, med bara LED-bandet på. Ljusbilden är precis så bred, det blir ljust rent allmänt helt enkelt, och man kan flytta runt blicken i ljusfältet istället för att behöva vrida omkring hela huvudet för att flytta en ljuskägla. Värdelöst ibland, guld ibland. Skall man byta en strålkastarlampa på bilen är det roligare med en vanlig pannlampa med starkare och smalare ljus. Men ska man leta tappsko eller mocka hage är denna överlägsen imho. :)
2C039C79-1AAE-4DC3-A90F-ABC2FCD2C79A.webp

Har denna från Jula som extra lampa när vi är fler i stallet. Åt det klumpigare hållet men lyser fullt tillräckligt för mockning och liknande. Skulle inte vilja ha den vid ridning, har lumonite för det jag också.
Har åxå den från jula. Tycker den är helt okej. Har den till allt, även ridning. Lite klumpig men tycker inte det stör så mycket.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka