Bukefalos 28 år!

:cry: Jag gissar att de är godare även här om de köps i säsong? I norra Indien där jag levt blommar de typ i april-juni och ger frukt efter det. Det någon nämnde att de är träiga utan lime tolkar jag som en dåligt mognad papaya (skördad omogen för transport)? Min erfarenhet av papaya är att konsistensen är smörig, som mango men bättre för de inte har de där trådiga fibrerna som mangon har.

Nope. Både skördad och äten direkt på plats på Sri lanka. Och det var också av singaleser jag först lärde mig detta med limen. Men kan såklart finnas papaya som är god även naturell som jag inte fått smaka ;)
 
Nope. Både skördad och äten direkt på plats på Sri lanka. Och det var också av singaleser jag först lärde mig detta med limen. Men kan såklart finnas papaya som är god även naturell som jag inte fått smaka ;)
Och jag hade hittills missat limeknepet och tänkt att papaya typ är oätbart - ser gott ut, smakar blä..Ska ge det ett nytt försök, med lime, vid tillfälle :)
 
Papaya trad blommar aret runt och har mogen frukt aret om. Papaya behover ligga framme tills den ar mogen och ska inte forvaras i kylskap innan den ar riktigt mogen och fardig att ata. Papayan man koper nar den plockas mogen av tradet ar mycket sotare an papaya som plockats gron och sedan eftermognar under/efter transport.
 
:cry: Jag gissar att de är godare även här om de köps i säsong? I norra Indien där jag levt blommar de typ i april-juni och ger frukt efter det. Det någon nämnde att de är träiga utan lime tolkar jag som en dåligt mognad papaya (skördad omogen för transport)? Min erfarenhet av papaya är att konsistensen är smörig, som mango men bättre för de inte har de där trådiga fibrerna som mangon har.

Tror det är hög risk att bli besviken med nästa också om du inte hittar import från något land där de är i säsong vid inköp, vilket jag inte vet om det finns just nu, eller väntar på en mjuk, väldoftande, orange (eller tar en papayautflykt till värmen). Kolla i en indisk livsmedelsbutik när de har inne riktigt bra papaya?

Så bra att du verkar vara expert på papaya! Då väntar jag helt enkelt 👍 Kanske har större chans att hitta en mogen papaya rätt säsong också, hade inte tänkt på det 🙈
 
Så bra att du verkar vara expert på papaya! Då väntar jag helt enkelt 👍 Kanske har större chans att hitta en mogen papaya rätt säsong också, hade inte tänkt på det 🙈

Papayor har inte nagon egentlig sesong ... de mognar aret runt, men det kan vara for kallt for "shipping" nu pa vintern. Vi har en hel del frukt fran Mexico och Caribben har under vintern, men inte papaya vilket kan tyda pa att det ar besvarligt att frakta dem da.
 
Precis som mango finns det ju många olika sorters papaya. Vi är ju vana vid den gröna som är orange inuti men på Sumatra åt jag både knallgul och blekgul papaya som var helt annorlunda formad än den ”vanliga”.

Har någon någonsin sett pawpaw i Sverige? Den liknar papaya men är ett annat genus. Jag försöker odla den nu här i New Jersey. @hastflicka ni hade massor av den i the Carolinas, eller hur?
 
Precis som mango finns det ju många olika sorters papaya. Vi är ju vana vid den gröna som är orange inuti men på Sumatra åt jag både knallgul och blekgul papaya som var helt annorlunda formad än den ”vanliga”.

Har någon någonsin sett pawpaw i Sverige? Den liknar papaya men är ett annat genus. Jag försöker odla den nu här i New Jersey. @hastflicka ni hade massor av den i the Carolinas, eller hur?
Jag har en vän som odlar pawpaw (asiminia) i sitt tunnelväxthus i Mälardalen och jag vet att det inte är helt ovanligt. Vet att det finns i växthuset på en skogsträdgård i Dalarna, men högre norröver vet jag inte.
 
Min erfarenhet är att papaya inköpt i Sverige är oätbart. I andra delar av världen där den liksom får mogna på plats så kan det vara riktigt gott.
En enda gång - för många år sedan - köpte jag en mjuk och gul papaya. Fröna var svrta.

Den smakade knappt någonting! Plågade i mig halva ungefär och skamset slängde sedan resten (man slänger inte mat! Basta!)

Så jag suger i mig alla tips här i tråden. Eftersom den säljs så borde den ju vara ätbar.......
 
En enda gång - för många år sedan - köpte jag en mjuk och gul papaya. Fröna var svrta.

Den smakade knappt någonting! Plågade i mig halva ungefär och skamset slängde sedan resten (man slänger inte mat! Basta!)

Så jag suger i mig alla tips här i tråden. Eftersom den säljs så borde den ju vara ätbar.......
Okej ätbar är den nog i bemärkelsen att den går att konsumera rent fysiskt. Goda däremot har de inte varit. Jordgubbar i januari är inte heller någon höjdare även om det säljs i butiken så det är inte på något sätt en garanti tycker jag.

Familjemedlemmar har förälskat sig i papaya vid olika tillfällen när man jobbat utomlands på vissa mer ”exotiska” platser och hittills har det aldrig varit gott när vi köpt här i Sverige.
 
Precis som mango finns det ju många olika sorters papaya. Vi är ju vana vid den gröna som är orange inuti men på Sumatra åt jag både knallgul och blekgul papaya som var helt annorlunda formad än den ”vanliga”.

Har någon någonsin sett pawpaw i Sverige? Den liknar papaya men är ett annat genus. Jag försöker odla den nu här i New Jersey. @hastflicka ni hade massor av den i the Carolinas, eller hur?

Det var gott om pawpaw i South Carolina. Farmer's Market hade en lang sasong med pawpaw och det var fantastiskt gott. Daremot finns det inte har pa vastkusten. Sa vitt jag forstar sa ar det en mycket kinkig vaxt att odla utanfor de stater dar den vaxer vilt. Du borde dock inte ha nagra storre problem, den ar naturlig fran Canada till Florida ... men bara pa ostkusten och jag ar avundsjuk. :cautious:
 
Okej ätbar är den nog i bemärkelsen att den går att konsumera rent fysiskt. Goda däremot har de inte varit. Jordgubbar i januari är inte heller någon höjdare även om det säljs i butiken så det är inte på något sätt en garanti tycker jag.

Familjemedlemmar har förälskat sig i papaya vid olika tillfällen när man jobbat utomlands på vissa mer ”exotiska” platser och hittills har det aldrig varit gott när vi köpt här i Sverige.
Jag har nog aldrig ätit papaya i Sverige utan bara på mer ”exotiska” platser. Gillar det ändå verkligen inte, men då har jag förstås inte testat med lime :)
 
Har ingen erfarenhet av "färsk" papaya, men smakar riktigt gott i AXAs fruktblanding (torkade frukter och havregryn) som jag låter dra i Valios vaniljyoughurt 7-8 timmar innan jag äter det.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 231
Senast: cassiopeja
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 828
Senast: Mirre
·
Hästvård Hur fort kan en häst få magsår egentligen? Fbl har ju stått på 10 dagar butta. Sen kraschade magen. Magen var helt bra fram tills...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 918
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Är inte alls säker på vart den här tråden hör hemma så moderatorer (Grundutbildning? Hästmänniska? Gnägg?), känn er välkomna att flytta...
Svar
1
· Visningar
1 233
Senast: incognito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp