Pappahjälp..

Ni är ett par, men ändå skriver du "Nu går jag med hans barn i mage och får höra varje dag hur dålig jag är, att han aldrig tänker hjälpa till mer under sitt liv när barnet är ute osv.".
Dumpa honom, ta hjälp av vänner/övrig familj istället. Du har inget behov eller måste gentemot honom.
 
Panik, läs dina egna inlägg här ovan. Flera gånger. Din partner vill dig inte väl och verka njuta av att styra och ställa. Det är inte bra. Att du inte törs göra slut av rädsla att han ska bli ursinnig är beklämmande. Och det här att han tjafsar om hur länge du ska vara på BB gör mig mörkrädd.

Det är så destruktivt att göra som han gör. Det ska inte vara så i ett förhållande, man ska hjälpa varandra och ge varandra styrka.

Jag har inga bra råd att komma med, jag tycker bara att det är viktigt att säga att det inte är så här det ska vara. Du är värd bättre. Så stå på dig, och våga be om hjälp och råd av vänner, familj, kurator, mödravård eller vad du kan komma på. Och håll hårt i slantarna från lägenhetsförsäljningen så att du har en dörr ut.
 
Ha någon annan som hundvakt och ha med dig pappan till förlossningen. Verkar iaf som att du vill ha honom där?
Och jo, man kan behöva stanna längre än ett dygn på BB.

Hur du föder tycker jag inte han har att göra med alls.
 
Mitt råd är att behålla den ensamma vårdnaden som du har när barnet föds och inte skriva på om gemensam vårdnad i samband med faderskapsbekräftelsen.

Jag jobbade i många år med vårdnadstvister, och många som blivit oplanerat gravida med någon de egentligen inte känner och försökt ha en relation med pappan har förbannat att de var nyförlösta och fulla av hormoner när de skrev på om gemensam vårdnad. De trodde att det var ett sätt att få pappan delaktig i barnet, men många gånger ledde det istället bara till massa trassel och dyrbara advokatkostnader.

I övrigt så kan jag inte förstå att han har mage att tycka att han får lägga sig i hur du ska föda! Det säger oerhört mycket om hur han ser på sig själv i förhållande till dig och barnet. Ni ska anpassa er efter hans behov. Och det redan innan barnet är fött.
 
Låt någon annan ta hand om hundarna -- han klarar ju inte av det
Hade dina hundar kunnat prata hade dom antagligen sagt åt dig att dumpa honom

Han ska hålla käft om din förlossning , det är inte hans kropp det handlar om

Du får det nog bättre om du räknar bort honom helt, tror det i slutändan skulle kännas som om en tyngd lyfte från axlarna om du tackade nej till all "hjälp" från honom och gjorde slut, han beter sig så otroligt dåligt

Och följ dom goda råden här om att ha ensam vårdnad
 
Om du finns i närheten så finns även jag i Småland och kan hjälpa till om du behöver hjälp med hundarna om de är snälla mot barn, andra hundar och andra djur.

Pappan har över huvud taget inte att göra med hur du väljer att föda, blotta tanken är helt absurd. Det är självklart helt och håller ditt beslut.

Jag håller med dem som säger att du ska se till att behålla ensam vårdnad.

Finns det någon möjlighet för dig att hitta ett annat boende så att du slipper vara beroende av pappans nycker?
 
@Panik Tänkte bara förtydliga en sak om att inte ge pappan delad vårdnad (även om du kanske vet hur det funkar så kan det ju vara till hjälp för någon annan som läser och som inte är så insatt).

Även om mamman inte "delar med sig" av vårdnaden till pappan vid barnets födsel (skriver på papper) så kan pappan alltid stämma mamman på delad/hel vårdnad genom rätten. Men dels tar sådant tid och dels om pappan egentligen inte är alltför intresserad så kan det vara för mycket för pappan att orka engagera sig i/lägga pengar på.

Detta funkar inte om man är gifta för då får pappan automatiskt delad vårdnad vid barnets födsel.
 
@Panik Tänkte bara förtydliga en sak om att inte ge pappan delad vårdnad (även om du kanske vet hur det funkar så kan det ju vara till hjälp för någon annan som läser och som inte är så

Detta funkar inte om man är gifta för då får pappan automatiskt delad vårdnad vid barnets födsel.
Om det skulle hända så är det bra om TS har dokumenterat allt sådant och kan visa det för familjerätten, t ex genom att visa den här tråden. Den visar ju rätt tydligt att pappan är totalt olämplig som vårdnadshavare.

Sedan ska umgänge och vårdnad inte blandas i hop, barn och föräldrar har rätt till umgänge oavsett vårdnad (om det inte har bedömts skadligt för barnet). Umgänge kan vara alltifrån att barnet bor delvis hos den andra föräldern (trots enskild vårdnad)till att man ses tillsammans med vårdnadsförälderna eller för den delen någon från socialtjänsten e d.

@Panik , jag har tänkt på dig!! Grattis ändå till ditt kommande barn, hen är ju definitivt älskad och efterlängtad av sin mamma!!

Och som flera sade, läs dina inlägg här och dumpa karln, du och barnet lär få ett mycket trevligare liv utan honom!! Och om ni inte bor i hop i dag (jag fattade inte riktigt hur det var ned det) så flytta INTE i hop!!

Och hundvakt måste lösa sig. Finns det något hundpensionat i närheten i värsta fall?

Jag bor i Linköping, hör av dig om jag kan hjälpa till!!

Kram
 
Ta pengarna du fick för lägenheten och köp en ny PRONTO!!

Dessutom kan du hälsa honom att förstföderskor oftast får stanna i allafall två nätter på BB och längre pm du snittas. Om du är smittad lär du dessutom inte fixa hundarna eller något annat på uppåt en vecka heller.

Lämna galningen och ta emot all annan hjälp du kan få!!! Kram igen!
 
Bor söderut men tusen tack för att du ens tänkte tanken! :heart

Måste sova på det här och börja tänka desperata plan b och c typ, hur jag ska kunna lösa det här på annat sätt utan att vara beroende av mannen. Han kommer bli ursinnig om jag tar upp det med honom men jag får nog försöka lösa nåt och sen om det går berätta för honom när jag redan kommit på något.. eller blir han tacksam att han slipper, jag vet inte.

Jag bor i Landskrona (typ) och hjälper till om du behöver. Bara att skicka pm
 
Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan ha varit i somras?- om ifall jag skulle avsluta graviditeten eller köra på, så jag chansar på att få ta del av era råd även denna gång. (Är fortfarande enormt tacksam för all hjälp jag fick då och hade tänkt skriva i den tråden om hit det gått men hittade den inte.. men jag valde att behålla tack vare ert stöd och det har varit helt rätt beslut för mig.)

Problemet är att jag upplever väldigt dåligt stöd av pappan i det hela. Jag har haft en tung graviditet där jag fick åka in akut till förlossningen redan mycket tidigt, har blivit sjukskriven på grund av just att det var risk för att bebis skulle komma alldeles för tidigt, dessutom har jag haft rejäl foglossning och en del annat. Vi bor isär egentligen men han har tagit semester och åkt hit för att hjälpa till, och jag är väldigt tacksam för det, men han hjälper liksom till med det han tycker.. Det är sån ständig negativitet att jag blir mer och mer övertygad om att jag trots mina krämpor hade klarat mig bättre själv. Jag har hundar vilket jag haft sedan vi träffades, men det är ett ständigt tjat om att mitt val att ha hund har satt mig i den här sitsen att jag behöver hjälp, att han minsann inte valde att ha hund osv. Hittills har han tagit dem på morgonrunda (jag kräks fortfarande på morgonen och det är tyngst för mig då) mindre än fem gånger i vinter så det är inte så att jag ber om hjälp ofta, och han går bara runt huset med dem, är det kasst väder vänder han och går in så jag måste ut med dem ändå efter en stund. Sen har han tagit dem dagtid av och till vilket varit jätteskönt förstås. Sen kan jag tycka att ta ut ett par hundar en 5-minuter ett par gånger om dagen borde kunna vara nåt man gör för sin höggravida tjej men jag får ständigt höra hur jobbiga hundarna är och hur dumt det är att jag har dem när jag nu ska föda barn.

Jag va på läkarbesök angående förlossningen innan i veckan. Jag är rätt förlossningsrädd antagligen mest för att jag har en del annat i bagaget (övergrepp) som gör att de erbjuder mig snitt om jag vill ha det, men både jag och läkaren tyckte nog det var bäst om jag fick försöka vanligt först och sen kan jag få ha rätten att avbryta och gå till snitt om det inte fungerar för mig (jag har en sjukdom som gör att organen växer ihop i den delen av kroppen så de vill inte operera där i onödan). Det landade inte så väl hos mannen som inte vill ta ansvar för hundarna när jag är på förlossningen (han tänker inte stanna där verkar det som, även om han får, och det skyller han på hundarna men han säger verkligen aldrig att han VILL stanna). Så han tycker att för att han ska slippa fixa hundarna så måste vi ha ett bestämt datum för förlossningen så jag kan köra och lämna dom innan och sen åka till sjukhuset. Han vill bestämma sjukhus också som det ska göras på (vi har två som är nära och jag vill helst det ena men han vill det andra för att det ligger närmare hem). Blev bara så ledsen. :cry: Det är så stort för mig, och skrämmande, det här att föda barn. Jag hade velat ha nån som klappar på mig och säger att det här fixar vi och det här kommer gå bra. Jag vet att ni tänker säkert att jag är otydlig och sådär och det kanske jag är, men jag har försökt allt jag kan att förklara att jag behöver stöd. Blev så ledsen idag att jag grät och stängde in mig, fick panik över att känna mig tvingad till snitt, och det är ändå inte nog för honom om jag går med på det för förlossningen kan dra igång på fel dag och då måste han ändå rasta hundarna och det är inte nåt han vill.. Det knäppa är att förr sa han alltid att det är klart han hjälper till om jag blir sjuk eller så. Nu går jag med hans barn i mage och får höra varje dag hur dålig jag är, att han aldrig tänker hjälpa till mer under sitt liv när barnet är ute osv. Det knäppaste är att ena hunden har jag velat omplacera (den enda som är krävande) men det fick jag inte för att det är hans favorit. Han kan tänka sig att rasta henne men inte dom andra. Men inte på morgonen då.. Så jag tar hand om hunden och aktiverar när jag orkar och betalar allt för den men får inte sälja den för det är hans favorit.

Förlåt så mycket för gnäll och jag förstår att det här blev jätterörigt, men vad ska jag göra.. Jag har betänketid till onsdag nästa vecka om jag ska bokas in för snitt och jag känner mig jättepressad, samtidigt har han ju rätt i att han kanske kommer behöva hjälpa till med hundarna, fast jag har flera hundvakter att ringa och svärmor erbjudit sig att hjälpa till. Men det duger inte. Jag vill inte tvingas opereras när jag vet att det kan bli dåligt för min hälsa, samtidigt så är jag ju rädd så visst det har väl sina fördelar.. jag tror inte han kommer vara nåt stöd i förlossningsrummet, han vill egentligen inte vara med där alls men han har förstått att han måste om det blir så. Jag är bara så rädd, ledsen, och slutkörd och så nere av att ständigt få höra att jag satt mig i en dålig sits som har djur och det är mitt eget fel och jag kan bara känna att snälla någon jag behöver höra förslag på hur det kan lösas istället för att bara få höra hur kass jag är och att jag måste göra som han vill. Har funderat på om jag kan klara det själv men har precis sålt min lägenhet och ska flytta in i hans tillfälligt under närmaste tiden (det lät så bra i början, att jag skulle sälja mitt och magasinera mina saker och bo där i början så han kunde hjälpa till) så det går liksom inte, jag är fast. :( Vecka 35 och så himla fast.. Han vill inte att jag är kvar på bb heller pga hundarna, hans mamma har sagt att man är bara på bb max en dag och åker hem typ samma dag som man föder om det inte är på natten så han förväntar sig att jag gör det oavsett om det blir snitt eller vanligt. Så jag känner en himla oro för det med, att behöva kasta mig hem även om barnet eller jag inte är i skick. :cry:

Ursäkta franskan, men vilket jä-la praktarsle till karlskrälle :banghead::yuck: Gör dig och barnet en tjänst och dumpa fortare än kvickt. Som nybliven mor är du i behov av all stöd och hjälp du kan få, både praktiskt och emotionellt. Utifrån det du skriver ser jag karlf-n (+ dennes till synes osympatiska mor) enbart som en belastning och en empatilös penisbärare som inte borde (om han ens vill) axla rollen som far till barnet du väntar. Ni (dvs du och bebis) förtjänar bättre.
 
Tack alla för era svar. Både som stöd och handfasta råd, jag uppskattar allt!

Lyckades få till ett samtal sent igår, han öppnade sig åtminstone. Sa att han inte känner alls för barnet, att han verkligen vill göra det men att han inte gör det och uttryckte väl på nåt sätt att han inte alls var sugen på att bli pappa och att det här var min grej (jag tog då upp att vi ju gjort IVF och att vi höll på i år med processen och att han hade gott om tid på sig att säga stopp då men men..). Sen var det ju också så att när jag krisade var det han som ville fortsätta och tyckte jag skulle ha psykiska problem om jag gjorde abort efter IVF, men den detaljen har han valt att glömma. Jag försökte säga att det finns ju massor med föräldrar som inte känner sig sådär sagolikt glada innan barnet kommit och att det finns många pappor som kan ha svårt att relatera till ett ofött barn men det landade nog inte så bra.

Han erkände att han tycker det känns löjligt när jag bett honom prata med magen så liten ska få höra hans röst, att han är helt ointresserad av när liten sparkar osv, och han var inte med på något ultraljud.
Han sa också att han som liten hatade sin familj (de har alltid varit jättesnälla mot honom) för att han tvingades ha kontakt med dem och att han nu börjar känna samma sak mot mig, att han vill dra sig undan och känner sig hatisk. Jag väntar hans barn och han känner sig hatisk mot mig?? Och säger inget förrän nu?? :cry: Det enda jag har gjort är att bli gravid! Planerat! Och han ville ju behålla det! Jag ångrar inte alls att jag behöll men den här sitsen att hamna i.. Samtidigt säger han att han älskar mig som person och allt det, men att han "nog hellre spelar tv-spel" än att ta hand om ett barn. :eek: Nog för att jag är sån att jag fattar att småbarnstiden kan bli jättetuff och man får lite egentid och så men det kändes som att prata med en trettonåring. Försökte säga att nu har han ju ändå satt oss båda i den här sitsen och att nu får han oavsett vad som händer ställa upp just den här tiden och bita ihop i ett par månader så får jag klara mig själv sen om så är fallet. Kommer ju inte kunna fixa annat boende i en handvändning liksom.

Förlåt om jag babblar, jag är lite i chock tror jag. Jag hoppas väl nånstans att han är i nån kris eller något och att det kommer vända när liten är ute :( O tack för alla fina erbjudanden om hjälp, det värmer i hjärtat mitt i allt!! Bor i södra Småland. Mina hundar är små och snälla och väluppfostrade så jag hoppas väl jag skulle kunna hitta nån bekant som kan ta nån.. men så genant att börja be om hjälp och förklara att här står jag och min man har börjat hata mig och hundarna lite lagom till förlossningen..
 
Tack alla för era svar. Både som stöd och handfasta råd, jag uppskattar allt!

Lyckades få till ett samtal sent igår, han öppnade sig åtminstone. Sa att han inte känner alls för barnet, att han verkligen vill göra det men att han inte gör det och uttryckte väl på nåt sätt att han inte alls var sugen på att bli pappa och att det här var min grej (jag tog då upp att vi ju gjort IVF och att vi höll på i år med processen och att han hade gott om tid på sig att säga stopp då men men..). Sen var det ju också så att när jag krisade var det han som ville fortsätta och tyckte jag skulle ha psykiska problem om jag gjorde abort efter IVF, men den detaljen har han valt att glömma. Jag försökte säga att det finns ju massor med föräldrar som inte känner sig sådär sagolikt glada innan barnet kommit och att det finns många pappor som kan ha svårt att relatera till ett ofött barn men det landade nog inte så bra.

Han erkände att han tycker det känns löjligt när jag bett honom prata med magen så liten ska få höra hans röst, att han är helt ointresserad av när liten sparkar osv, och han var inte med på något ultraljud.
Han sa också att han som liten hatade sin familj (de har alltid varit jättesnälla mot honom) för att han tvingades ha kontakt med dem och att han nu börjar känna samma sak mot mig, att han vill dra sig undan och känner sig hatisk. Jag väntar hans barn och han känner sig hatisk mot mig?? Och säger inget förrän nu?? :cry: Det enda jag har gjort är att bli gravid! Planerat! Och han ville ju behålla det! Jag ångrar inte alls att jag behöll men den här sitsen att hamna i.. Samtidigt säger han att han älskar mig som person och allt det, men att han "nog hellre spelar tv-spel" än att ta hand om ett barn. :eek: Nog för att jag är sån att jag fattar att småbarnstiden kan bli jättetuff och man får lite egentid och så men det kändes som att prata med en trettonåring. Försökte säga att nu har han ju ändå satt oss båda i den här sitsen och att nu får han oavsett vad som händer ställa upp just den här tiden och bita ihop i ett par månader så får jag klara mig själv sen om så är fallet. Kommer ju inte kunna fixa annat boende i en handvändning liksom.

Förlåt om jag babblar, jag är lite i chock tror jag. Jag hoppas väl nånstans att han är i nån kris eller något och att det kommer vända när liten är ute :( O tack för alla fina erbjudanden om hjälp, det värmer i hjärtat mitt i allt!! Bor i södra Småland. Mina hundar är små och snälla och väluppfostrade så jag hoppas väl jag skulle kunna hitta nån bekant som kan ta nån.. men så genant att börja be om hjälp och förklara att här står jag och min man har börjat hata mig och hundarna lite lagom till förlossningen..

Jag förstår att det är sanslöst tufft, men du måste agera rationellt.

Boende
Enskild vårdnad
Och jag skulle ju förpassa mannen till periferin asap

Det är inte genant, möjligen för honom.
Bara gör det och låt folk ställa upp. Prata med vänner och familjen så de har möjlighet att hjälpa dig.
 
Hitta någon annan som kan vara med under förlossningen så du slipper vara ensam. En vän till mig hade sin mamma med sig. Hennes sambo mår dåligt och har till och med svimmat i sjukhusmiljö. Han var med till och från men då de inte visste hur han skulle klara det bestämde de innan att hon skulle a någon annan som kunde vara med hela tiden. Har du ingen du känner dig bekväm med att fråga är väl en doula en bra idé om det går att ordna.
 
Kliv över den där tröskeln att det är genant att be om hjälp. Folk i gemen gillar att hjälpa andra människor och känna att de gör något bra, och du har alla skäl i världen att använda dig av den hjälpen. Det kommer att bli tufft nog ändå, så om du har snälla människor omkring dig, tillåt dig att ta emot. En annan dag är du i en position där du kan vara den som ger hjälp, men inte nu, så slappna av och låt dig hjälpas. Du förtjänar att ta tillvara på alla möjligheter som finns att göra den här tiden mer positiv. Och om du har människor i din närhet som gläds åt att du ska få barn (utan att vara jobbiga) och står på din sida - försök att umgås med dem som en motvikt till negativiteten hemma.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 014
Senast: Ms_Antrop
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 606
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Jag är gravid och borde ju börja förbereda mig inför nedkomsten.. MEN, jag är "ensam", pappan till barnet har valt att packa väskan och...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 612
Senast: Milosari
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 362
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp