Papparollens förändring under senare tid?

Jag är född på åttiotalet och uppväxt med en mamma inom ett "karriäryrke" och en pappa som varit egenföretagare som arbetade hemma och hade huvudansvaret (åtiminstone under vardagarna) för oss barn. Sen gick vi på dagis och var en hel del hos våra farföräldrar när pappa behövde arbeta mer men jag var den enda av mina vänner som hade en förälder som var hemma såpass mycket.
Mig har det nog påverkat rätt mycket faktiskt. Nu har jag inga barn men jag skulle aldrig kunna tänka mig att ta den typiska "kvinnorollen" och vara nöjd med att vara hemma flera år i sträck till exempel.
 
Från wikipedia:

"I Sverige omfattar förskoleverksamhet och fritidshem barn från 1–12 år. Med förskoleverksamhet menas förskola (i den svenska betydelsen, alltså det som tidigare kallades "daghem" eller "dagis"), familjedaghem eller öppen förskola. Barnomsorg kan även utföras av föräldrarnas själva, varvid de får ett så kallat vårdnadsbidrag.
Kommunerna är ansvariga enligt Skollagen att erbjuda barnomsorg om vårdnadshavare behöver detta på grund av arbete, studier eller om barnet har särskilda behov.
På 1930- och 1940-talen skedde en kraftig utveckling. Då "föddes" de barnomsorgsformer som föräldrar idag ser som en naturlig del av ett modernt samhälle. Barnomsorgspersonalen började utbildas i takt med att kraven på pedagogisk verksamhet ökade. Föregångarna till förskollärare kallades småbarnsfostrarinnor eller barnträdgårdsledarinnor.
1944 utdelades det första statsbidraget till barnomsorg.
Socialstyrelsen blev tillsynsmyndighet och skrev 1945 de första pedagogiska anvisningarna för barnomsorgen, som skulle "utveckla barnens sinnen, fantasi, skaparglädje, uppfinningsförmåga och ge en sund självkritisk inställning".
Fram till och med 1996 var barnomsorgen en del av socialpolitiken och det var Socialdepartementet som ansvarade för denna, men därefter flyttades frågorna över till Utbildningsdepartementet och blev en del av det livslånga lärandet."
 
Haha mamma och pappa var födda 39 resp 36 och jämställda så gott det gick för pappas jobb
Pappa var den som jobbade heltid och mamma var hemma
Hon fick ju barn 72,73,74,75,76 och -80 så hon hann aldrig börja jobba mellan
Sen började hon jobba när syrran var ett par år
Men pappa var med oss så mycket han kunde
Ingen av oss äldre syskon gick på förskola, däremot det som nu typ är förskoleklass.
Mamma jobbade deltid och var hemma när vi kom från skolan sen
Ingen av mina föräldrar hade högre utbildning än år 5-6 i skolan
Pappa var grävmaskinist och mamma vårdbiträde och sen kyrkvaktmästare
 
Jag håller iofs inte med om att det är ”väldigt jämställdhetsinriktat idag”. Men nog går det framåt på en generell nivå!

Jag är född -87 och mina föräldrar hade på vissa sätt ett ngt jämställt upplägg då min mamma jobbade massor och pappa var mer hemma. Men det var rätt ytligt för egentligen drog mamma det tyngsta hemmalasset trots att hon jobbade så mkt. Hon ansvarade för maten, fixade matlådor och projektledde hemma medans pappa värmde matlådor och som mest stekte pannkakor.
Så jämställt? Inte ens i närheten trots att mamma har jättebra jobb och betydligt högre lön än pappa.

Tycker det verkar gälla även för många idag. Vissa ändringar på pappret men kvinnorna ansvarar fortfarande för hem och familj, de projektleder och männen som grupp glider liksom med. Bara att titta på den obefintliga förändringen i uttag av föräldraledighet..
 
50-60-talet? Var det inte då som dinosaurierna levde? :confused:
Jo jag föddes då :D. Vad jag minns fanns inte dagis som nu då nästan alla mammor var hemma. De som jobbade hade dagmammor för det fanns ju då när så många var hemma, vi hade dagbarn i många år hemma hos oss. Min pappa var väldigt frånvarande även då han var arbetslös.
Jag fick barn 1976 och då fanns dagmamma och dagis dit det var kö. Jag minns inte att maken var speciellt involverad då kompisar var viktiga(re). Min son blev faderlös 3 år gammal men har varit en duktig pappa i 7 år.
 
Otroligt om du kommer ihåg det. Jag har alltid hävdat att mitt tidigaste minne var när jag hade bajsat i badkaret och min skräckblandade förtjusning när mamma just skulle lyfta upp mig och upptäcka det. Fast när jag berättat det för mamma har hon inte alls känt igen det så jag har förmodligen drömt :meh:

Men är det så ovanligt att ha så tidiga minnen? Jag tex minns väldigt väl när "tomten" snodde min nappsamling när jag var 3 år. Minns både händelsen och mina känslor väldigt väl tyvärr. Jag minns nappens färg och modell med. Men jag kanske hade en nappfetisch som gör att jag minns det extra mycket :o
Jag minns saker från tidiga dagistiden (typ 2,5-4 år).
 
Mina föräldrar var med dagens mått väldigt ojämställda under min uppväxt. Då, i deras umgänge, var det nog relativt normalt.
Pappa var egen företagare och roddade utöver det svenska bolaget även ett dotterbolag på en annan kontinent, vilket gjorde att han hade väldigt mycket resdagar.
När min lillebror föddes orkade han inte vara ifrån familjen på det sättet längre, och lade om yrkeslivet en hel del. Jag förstår inte hur min mamma orkade eller stod ut innan dess :p
Min mamma har alltid jobbat minst 75% och sedan vi började skolan har hon jobbat heltid. De lever fortfarande inte särskilt jämställt sett till hushållsarbete, men ser man till hela gården drar de lika lass.
 
Men är det så ovanligt att ha så tidiga minnen? Jag tex minns väldigt väl när "tomten" snodde min nappsamling när jag var 3 år. Minns både händelsen och mina känslor väldigt väl tyvärr. Jag minns nappens färg och modell med. Men jag kanske hade en nappfetisch som gör att jag minns det extra mycket :o
Jag minns saker från tidiga dagistiden (typ 2,5-4 år).

Minns när pappa väckte mig och berättade att jag fått en lillasyster (hon är född runt 21 på kvällen och mamma fick åka själv då ingen kunde vakta mig) då var jag 2 år 10 månader
 
Men är det så ovanligt att ha så tidiga minnen? Jag tex minns väldigt väl när "tomten" snodde min nappsamling när jag var 3 år. Minns både händelsen och mina känslor väldigt väl tyvärr. Jag minns nappens färg och modell med. Men jag kanske hade en nappfetisch som gör att jag minns det extra mycket :o
Jag minns saker från tidiga dagistiden (typ 2,5-4 år).
Man brukar säga att vi generellt inte har åtkomst till minnen tidigare än vi har ett utvecklat språk. 3-års åldern nämns nog ofta som gräns.

De flesta ”minnen” vi har från tidiga år är ofta minnen av ngt slags återberättande. Vi minns saker som vi fått berättat för oss senare eller ngt vi sett på bild.
 
Ingen jämställdhet alls mellan mina föräldrar. Min pappa var med på ett luciatåg på dagis när jag var 2 år gammal. Det var väl typ allt han gjorde tror jag.
Aldrig någonsin med till ridskolan, skolavslutningar m.m.

Däremot min bror. Han var med på varenda skolavslutning (olika skolor), varenda fotbollsträning och match och vid 12 års ålder flyttade min bror till honom på heltid efter en vårdnadstvist.

Här var det grov särbehandling, och är fortfarande.
Min pappa 40-talist och mamma 60-talist.
 
När jag var valp, på den tiden fåglarna hade tänder och svans, fanns det lekskola = lekis för sexåringar. Jag hade dagmamma, jag vet inte ens om det fanns dagis på min hemort.

Båda mina föräldrar jobbade heltid, men mina klasskamraters mammor var mest hemma. Jag trodde på fullt allvar att de var hemma för att städa och laga mat, för det var det de gjorde om dagarna. Det var inte tal om att leka med sina barn, vi fick leka med varandra. Helst ute så vi inte stökade till.

Det här var början av sextiotalet.
 
Man brukar säga att vi generellt inte har åtkomst till minnen tidigare än vi har ett utvecklat språk. 3-års åldern nämns nog ofta som gräns.

De flesta ”minnen” vi har från tidiga år är ofta minnen av ngt slags återberättande. Vi minns saker som vi fått berättat för oss senare eller ngt vi sett på bild.

Jag pratade som en tok vid 2. Kallades lill-gammal. Tror absolut mina minnen är från mitt riktiga minne då många av dem är sådana ingen kunnat återberätta av olika anledningar. Men var jag tidig med språket då så kan det väl isf förklara tidiga minnen.
Jag har dock väldigt mycket minnen, kanske pga min AS. Det är liksom inte alla som minns sin lärares födelsedag man hade i årskurs 4-6. Jag är duktig på att samla på onödigt vetande..
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 992
Senast: mars
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 504
Senast: sjoberga
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
1 533
Senast: Flixon
·
Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 679
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp