Papper som ska medfölja vid hästköp?

H

hannalon

Vad är det för papper som ska medfölja vid hästköp?
Har säljaren rätt att sälja hästen utan pass?
:confused:
Va lite frågor där, men man blir lite osäker emellanåt.. Nån vänlig själ
som kan tänka sig å svara på mina funderingar..?

Sv: Papper som ska medfölja vid hästköp?

Hästpasset ska vara med vid försäljning av häst.
Följande har jag kopierat från Jordbruksverkets hemsida (www.sjv.se)

Om hästpass
Den 1 januari 2006 ska alla hästar oavsett ålder och ras ha hästpass. Sedan den 1 mars 2002 har det varit krav på pass för hästar som är födda efter detta datum. För övriga hästar har det krävts hästpass vid ägarbyte, införsel till landet/utförsel ur landet och vid slakt. Från och med årsskiftet blir det alltså obligatoriskt med pass för alla hästar. Passkravet gäller för hästar i hela EU.

Hästen ifråga är 12 år och har inget pass..

Köp då inte innan den har fått pass. För en så gammal häst kan det bli ganska dyrt att skaffa pass. Beror på ras och om den är registerad. Skulle det vara en gammal travare eller fullblod så kan bara den som är registerad ägare hos STC skaffa pass till hästen. Finns en hel del sådanna där man inte brytt sig om att göra ägarbyte (kostar ett par hundra) som därför inte har pass. Då kan det bli väldigt omständigt att försöka övertala någon som ägt hästen för många år sedan om att du måste ha ett pass till den.
Så låt då säljaren skaffa passet och stå för de kostnaderna.

Det är klart man kan sälja hästen utan pass... men det är som sagt inte lagligt. Jag vet minst en som blivit dömd och fått böter för att han gjort det.

I de fall hästen har ett annat registreringsbevis skall det följa hästen också... som quarter tex, de har ju original papper från rasföreningen i USA, och ett pass i Sverige.

Är det en häst med okänd härstamning kostar själva passtillverkningen bara 400. Sen varierar kostnaden för åldersbestämning, chipmärkning och signalementsbeskrivning.

Men som det är nu är ägaren SKYLDIG att står för passansökan!
Han/hon kan skicka in ansökan till rätt rasförening/hästavelsförbund och du kan ringa dit och kontrollera att den finns där och är komplett. Se dock till att ni kommer överens om vem som skall betala...

Det är en New Forest ponny och det finns reg.bevis iaf.
Men andra papper än pass?

Andra papper? Eventuellt köpeavtal och/eller kvitto på att hästen är betald. Efter som den inte har pass antar jag att den inte är så mycket tävlad. Annars så skulle licensen följa med och vacinationsintyg. Evetuella meriter från tävling, utställning eller avel.

Tack så jätte mkt, nu vet jag iaf på ett ungefär :bow:

Var kan man få tag på färdigt skrivna köpeavtal? Vet att det går att beställa nånstans ifrån, men kommer inte ihåg vart.. ;)

Hej,
Veterinärsbesiktning bör ni absolut göra..
/Jezz

Om hästen har startat i Distanstävlingar (efter ett visst år, kommer inte ihåg vilket,då den Tävlingsboken infördes) så ska den Gula boken följa med vid försäljning

jag skulle vilja ha pass,registreingsbevis,vaccinationsintyg,vetrinär intyg

OBS!
Besiktning av hästen ska köparen stå för och då ska alltså inte det följa med hästen utan det kommer från den veterinär som köparen har betalat. Allt för att undvika problem i framtiden om det skulle vara något fel på hästen.
God ta aldrig en besiktning som säljaren har gjort utan gör en en egen innan köp. Även om säljaren gärna vill stå för den eller redan kan visa upp ett besiktningsintyg.

Då kan det vara bättre att se till att man får överta en befintlig försäkring. Detta kan också underlätta om det skulle hända hästen något efter köpet.

OBS!
Besiktning av hästen ska köparen stå för och då ska alltså inte det följa med hästen utan det kommer från den veterinär som köparen har betalat. Allt för att undvika problem i framtiden om det skulle vara något fel på hästen.
.

Det är lämpligast om köparen står för besiktningen, men det är inte ett måste, det finns många säljare som står för besiktningen. Sedan kan man iof tycka att köparen ska göra en egen besiktning. Men det är inte alla som gör det.

Visst kan säljaren stå för besiktningen.

Men som köpare är man både dum mot sig själv och snål om man inte gör en egen besiktning OCH skriver in i kontraktet att en egen besikning UA är en förutsättning för köp.

Köparens juridiska situation är ju inte särskilt rolig om det framkommer något fel efter riskens övergång, och man helt gått på säljarens besiktning och därmed som köpare inte fullföljt sin undersökningsplikt.

det beror iofs helt på vad man kommit överens om med säljaren. när jag letade häst sist så skulle säljaren bekosta besiktiningen men med min veterinär och jag var med. På så sätt är båda närvarande och båda ser direkt att allt går rätt till.

Men om det blir problem i framtiden kommer det att räknas rent juridiskt som om säljaren uppfyllt sin upplysningsplikt. Men inte att köparen uppfyllt sin undersökningsplikt. Finns juridiska prejudikat på detta. Så i det här fallet sitter säljaren i guldsits och köparen i en rävsax om det visar sig att det finns fel på hästen. Rätten kommer att dömma till säljarens förmån.

det har du iofs rätt i.. fast går man någon gång säker när man säljer eller köper häst? nej!

det finns alltid sånna som gnäller och ska reklamera en häst flera år efter för att det visat sig vara fel på den. kan lika gärna vara så vissa gånger att hästen blivit felbehandlad av ovan person... så köpa häst är en osäker affär:rofl:

Liknande trådar

Hästmänniskan Troligtvis blir det ponnyköp nästa år! Känns superkul men är lite kluven hur vi ska tänka med storlek på ponny. Dottern är född -15 dvs... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 978
Ekonomi & Juridik Hej! Har lite frågor ang. hästar som inte blivit färdigregistrerade och vad som kan vara viktigt att tänka på i detta fall. Kikar...
Svar
11
· Visningar
1 030
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
775
Senast: Badger
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 761
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka