Mitten

Trådstartare
Ja, Elina (21 mån) har blivit pappig till tusen. Och jag har lite svårt med hur jag skall förhålla mig. Det är bara pappa, pappa just nu. Hämtar vi tillsammans på dagis har hon bara ögon för pappa.

Jag tycker, vill hon ha pappa så skall hon få pappa. Typ. Jag duger också om hon inte ser sin pappa ;). Hon hade en lite mammig period också, men det var ju som bebis och då är det lite enklare.

Problemet är att pappa får inte en lugn stund. Hon är mycket gnälligare med honom också, hon vill att han skall bära och släpa på henne heeeeela tiden. Han får knappt gå på toa utan att hon står och tjatar utanför dörren. Jag försöker leka med henne så mycket det går, både för att pappa skall få en lugn stund och för att hon och jag skall umgås. Men vi har lite svårt för hur vi skall tackla hela grejen - hur hanterar man att hon vill bli buren av pappa hela tiden? Han orkar ju inte ha henne på sig jämt. Det är inte bara närheten, för sitter han ner duger det inte.

Det hela gör ju att pappa blir lättirriterad och trött och lite 'måste du klänga på mig hela tiden' och jag försöker avlasta honom genom att distrahera lillan, men det blir ju ÄNNU värre när han är trött, för då känner hon sig ju avvisad. Och gnäller och klänger mer... för att få bekräftelse på att pappa älskar henne.

När jag och dottern är ensamma har vi inga större problem, vi leker mycket och kramas och myser och pratar, mycket mindre gnäll och kläng. Hur skall vi göra för att det skall bli mer harmoniskt? Någon som upplevt samma "problem"? Kanske är det bara härda ut så ger det med sig, jag tycker bara synd om min man, han får ett tungt lass just nu.

Sv: Pappig!!

Det är bara att härda ut, för ja, det ger med sig.
Jag har haft två såna...

Var de också pappiga alltså? Släppte det någorlunda?
Hur hanterade pappa det? Var det också det här omkringsläpandet?

Jag trodde att jag skulle känna mig utanför, men jag tar det verkligen inte personligt :o. Konstigt egentligen.

Jag var sån när jag var liten, satt innanför dörren och vråla när pappa gick till jobbet.. Var helt hopplös! Nu vid 37 så har jag vuxit ifrån det medans pappa förtfarande tror att jag är 5..:grin:
Lycka till:laugh:

Ja då behöver vi bara vänta 35 år till :D.
Fast det är väl på gränsen redan nu att pappa orkar bära henne heeeela dagen. Jag tipsade honom om att leka med henne tills hon lessnar på honom :D

Har ni inget bärdon som gör att han kan bära henne så mycket som möjligt?
Vi har haft såna perioder med både mig och pappa, det som hjälper bäst är att ge honom vad han vill ha/behöver - närhet. :)

EXAKT så som vi har det! Vår pappa är dessutom mer eftergiven. Har svårt för att säga nej. Klart lillkillen tjatar på honom...

Jag lutar mig bara tillbaka och njuter ;) Min tid har varit och den kommer igen. Jag har dragit tyngre lass när jag var hemma och FL längre än honom. Sen ska jag vara hemma igen och då drar jag...

Vi har ALLA bärdon, sjalar och manduca och sån 'stolväska' man sätter på ryggen. Men det vill hon inte ha. Det har alltid funkat ganska dåligt och sedan ca 14 månader går det inte alls.
Hon vill inte sitta i pappas knä eller mysa så heller. Hon vill att han skall bära runt henne, så hon når hyllor och diskbänkar etc. som hon inte når annars. Och bara pappa skall bära. Jag vet inte om det är för att jag säger nej, jag orkar ju inte så mycket som han. Och sen är jag kanske mer bestämd när jag säger vad hon får/inte får, så hon vet att hon alltid kan gnälla till sig det hos pappa ...

Bära handlar det alltså om 90% av tiden, resten vill hon leka med pappa, läsa med pappa etc. Det är ju mer ok och mer 'jamen ge henne det då', tycker jag. Men kånkandet är lite svårt, skall han gå med på det eller bara säga nej?

Undra varför de blir mammiga/pappiga? Tyder det på en obalans? Eller tycker de helt enkelt bättre om den ena? Usch hemska tanke :cry:

Den ena går att utnyttja mer. I vårt fall är det ju pappa som leker mest och hämtar/lämnar på förskolan = tillbringar mer tid med barnet än vad jag gör.

Jag hade också blivit pappig och han var rolig och bar omkring på mig jämt :) Men som mamma har jag kallsinnigt sagt nej. Jag kan sitta på golvet, på soffan eller vart som helst med honom på mig. Men bära? Nej tack.

Jag har också varit inne på det, att han går att utnyttja bättre och så. Annars får hon nog mest tid med mig, eller möjligen lika mycket med båda. Jag leker dessutom mer med henne. Men pappa är liksom alltid intressant, nu när vi renoverat kök har han ju ofta gjort saker där hon inte får 'vara med', kanske är det därför...

Låt henne vara med och i köket ställa en stol så hon kan stå själv. Lägg barnvänliga saker i hennes höjd och lås in vassa saker och ställ sånt hon inte får ha utom räckhåll.

Fast hon är inte nöjd med det - står jag vid spisen ska hon stå vid spisen och pilla i stekpannan, typ. Jag har gett henne plastsaker och så har hon stått på en stol bredvid och 'mixat' i skålarna, men det duger inte. Hon skall ha handen i stekpannan. Och det är ju varmt och stänker lite, jag tycker det är farligt att ha henne där. Plus att hon helst slår med tillhyggen ner i pannan/kastrullen, och då flyger det varma saker överallt...

Jag försöker låta henne vara med och fixa själv, men just det här tycker jag är lite för olycksriskabelt.

Haha, jag blandade ihop lite trådar nu :D Jag gick in på matlagningen...

Under renoveringen har hon fått vara med och skruva och spika med sina leksaker, men just när vi (pappa) lyft stora tunga saker vill jag inte ha henne under. Och står han på en stol skall hon liksom klättra upp på stolen och hänga i honom och vilja bli upplyft... lite svårt att jobba då ;)

Senast ändrad:

Nej vara i stekpannan och leka är ju inte så bra ;) Tänkte om det var så att hon drar sig till pappa för han låter henne göra mer.

Jag tror det är tvärt om, jag låter henne vara med mer, hittar på uppgifter åt henne och så, pappa är mer 'jag måste vara ifred en stund nu, skruvmejseln är vass'. Jag kan tro att det är därför hon klättrar jämt på honom, hon söker lite extra bekräftelse.

I helgen var vi på spa och mormor hade Elina, och då fick vi prata om saker i lugn och ro och det kändes jättebra. Nu tar han sig mer tid och leker och bygger lego och så med henne (eller ja, det har bara gått ett dygn ;) ). Då går hon iväg själv efter ett tag och leker, så kan man göra det där man måste :).

Har för mig våra är ganska exakt i samma ålder? Tuva är ganska mycket likadan! Pappa är väldigt poppis just nu men det är oxå ganska gnälligt i perioder. Mycket testande av gränser osv osv.

Tuva har en egen pall som hon får flytta med överallt. Hon kan klättra på den bäst hon vill. Men självklart är ju vi med i köket, lagar jag mat står jag vid spisen och håller koll. Men jag försöker att inte "skärma av" henne. Hon får vara med vid spisen men vi känner och pratar mycket om att det är varmt och att man måste vara försiktig. Får hon känna så nöjer hon sig ofta med det och återgår till sin disk!
Jag upplever det som en magnet och man råkar säga att hon ska låta bli osv. I köket får man skära, smaka (det slank ner en vitlösklyfta igår, inte så gott med lärorikt) och hjälpa till. Duka bordet är en höjdare!
Mycket tror jag är känslan av att vara behövd! Försök ge henne uppgifter!

Ja jag försöker - duka gör hon, och en pall har hon. Men hon skall slänga ner saker i stekpannan jämt (hon vill väl röra om som jag gör) och pallen är lite låg dessutom, så hon vill att vi skall hålla henne i famnen och laga mat... sådär praktiskt ;). En vanlig stol vågar jag inte ha för hon kastar sig rätt mycket i sidled :o

Uppgifter funkar annars generellt bra här hemma, speciellt om inte pappa är med - så fort han är hemma så är det bara pappa bär mig, pappa bär mig... men jag ser ändå en liiiten förändring nu, det är skönt, pappa har bestämt sig för att sluta släpa på henne jämt. Och när han säger nej så börjar hon ofta syssla med något annat så blir det lugnt och mysigt här hemma :)

Micki,_Spis_i_tr%E4,_r%F6d

kanske kan vara något?

Jag var jättepappig när jag var liten, antagligen för att det rådde mammabrist (hon gick bort när jag var 2).
Extremt gnällig vissa stunder och bääääär mig, bääääär mig.

Slutade med det när jag var 5-6 kanske. Då var jag ju stor flicka!

Hehe, tyvärr inte lika spännande som the real thing! Hon har spis, bunkar, vispar, trägafflar, plastgrejer i oändlighet - men just vid matlagning är det bara famnen+spisen/skärbrädan som är intressant. Så fort hon kan hantera det får hon ju stå med, jag försöker då och då - men tyvärr med samma resultat. Men en vacker dag vänder det nog :bump:

Hon växer så fort nu :eek:

Liknande trådar

Småbarn Vad ska era barn få för kalendrar i år? Jag vägrar Nissedörr som kräver engagemang. Men vill ha lite extra december mys. 3,5åring som...
Svar
16
· Visningar
947
Senast: bumpo
·
Småbarn Sonen på snart 15 månader har inte att sova på sin favoritlista. Han sov bra de första två månaderna i sitt liv sedan hände något. Han... 2
Svar
23
· Visningar
1 663
Senast: Badger
·
Övr. Barn Det blir kanske ett brandtal det här, vi får se. Dottern har börjat på gymnastik. Eller mer korrekt - lek i gymnastiksal för småbarn...
Svar
18
· Visningar
2 087
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 780

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka