Para, sen kastrera?

Sv: Para, sen kastrera?

Förresten så är det inte JAG som jagar tik till min hanhund - jag har blivit tillfrågad av en tikägare att få "låna" min fina hanhund...
 
Sv: Para, sen kastrera?

det är inte precis gratis att kastrera och som vid alla operativa ingrepp under narkos är det förenat med en del risker. att man ens överväger det tycker jag tyder på att problemen kanske inte är allvarliga, men påtagliga. en problemfri hund kastreras sällan av annat än medicinska orsaker!
 
Sv: Para, sen kastrera?

Men om hunden har en sådan självklar lämplighet för avel, hur kan det vara så svårt att precisera varför?
 
Sv: Para, sen kastrera?

Frågan har ingenting att göra med vad hunden tillför sin ras.
 
Sv: Para, sen kastrera?

Spelar det någon som helst roll? Varför ska jag precisera varför hunden ska användas till avel? På vilket sätt kan detta vara relevant för min frågeställning?
Min fråga handlar överhuvud taget inte om detta.
 
Sv: Para, sen kastrera?

det andra skälet är väl bekvämlighetsskäl, om man t ex har en tik också. men att det är vanligare att kastrera idag tror jag inte enbart har att göra med att det är enklare (förr fick man väl inte kastrera en hund av annat än medicinska anledningar? den första kliniken jag kontaktade ville att jag skulle ge en anledning till varför jag ville kastrera. det blev såklart en annan klinik) utan för att fler hundar är översexuella. säkert mycket tack vare att utställningar premierar hanhundar med mycket könskaraktär = mycket testostoron.
 
Sv: Para, sen kastrera?

Eftersom du i ditt första inlägg presenterar en anledning till varför hunden INTE bör användas i avel är vi såklart nyfikna på anledningarna som väger upp detta.
 
Sv: Para, sen kastrera?

Anser du, för att hunden beter sig vid löpning så som jag beskrivit, att han inte ska användas till avel? Av enbart den anledningen? Sen att han, när det inte är löptider uppför sig exemplariskt i alla situationer, det har ingen betydelse?

Så då är alla de hanhundar som beter sig som min olämpliga för avel, oavsett deras exteriör, meriter och ras?

Ser ingen anledning att gå in på detaljer i en fråga som inte är relevant för min verkliga frågeställning.
 
Sv: Para, sen kastrera?

Har en fin hanhund på 2 år som inte är kastrerad. Han är ganska jobbig nu när det är löptider. Eller jobbig och jobbig, visst det finns hundar som är betydligt värre, men han är ouppmärksam/okontaktbar på promenader, stannar och slickar i gräset där en löptik kissat, piper ibland inomhus osv.
Jag har planer på att kastrera honom för att, i den mån det går, få bukt med detta beteende. Jag vet att det inte är säkert att detta försvinner, men det går åtminstone att prova. Då får både vi och hunden mer chans till sinnesfrid när grannskapets tikar löper.
Nu har jag dock fått en förfrågan om jag kan tänka mig att låta honom bli pappa. Då undrar jag om det finns någon som har erfarenhet av att låta en "tjejtokig" hane para sig och sedan kastrera. Är det större risk att man befäster ett oönskat beteende då (att han fortsätter att vara tjejtokig)?

Eftersom han har detta problem innan så tror inte jag att de blir bättre av att han får para innan kastreringen. Jag tror att de kan göra de värre.
Tycker även du ska fundera om din hane verkligen lämpar sig att bli pappa. är han tex hälsotestad?, gjort MH?, utställning/jaktprov/meriter? mm
Tycker att de låter som om tikägaren har tankarna "jag har tik, du har hane..dessa passar bra ihop för att de blir söta valpar" Antar att de ej rör sig om samma ras på hundarna (men de är vad jag får intrycket av i denna tråd)
 
Sv: Para, sen kastrera?

*kl*

Det är väldigt mycket "antaganden" i denna tråd... Går det inte lite trend på buke att ifrågasätta parningar hit och dit?

TS vill veta effekten av att låta en hanhund para innan kastrering, om hunden gjort MH eller inte är väl inte relevant för den frågan?
 
Sv: Para, sen kastrera?

Jag håller med, däremot har ju TS fått svar på sin fråga flera gånger om men fortsätter ändå ställa frågan - antagligen för att hon vill höra att "nej, han kommer inte bli värre", de flesta har ju dock svarat att det inte finns något enkelt svar utan risken alltid finns att han förblir som han är eller blir värre efter en parning. Det går helt enkelt inte att förutspå.
 
Sv: Para, sen kastrera?

Tack Skogstrollet, huvudet på spiken. ;)

Många verkar inte ha läst min egentliga frågeställning. En del har varit mest angelägna om att framföra sina åsikter om att para eller inte para...
 
Sv: Para, sen kastrera?

Jag håller med, däremot har ju TS fått svar på sin fråga flera gånger om men fortsätter ändå ställa frågan - antagligen för att hon vill höra att "nej, han kommer inte bli värre", de flesta har ju dock svarat att det inte finns något enkelt svar utan risken alltid finns att han förblir som han är eller blir värre efter en parning. Det går helt enkelt inte att förutspå.

Nej, jag fiskar inte efter rätt svar. Jag försökte få en åsikt från någon med erfarenhet i ämnet. Men de flesta svar gick ut på att för mig berätta helt för ämnet oviktiga saker, därför är jag tvungen att i svar efter svar försvara mig och försöka visa på vad jag egentligen ville veta. :grin:
 
Sv: Para, sen kastrera?

Jamen nu vet du ju, så du får helt enkelt chansa vad gäller ursprungsfrågan om du nu vill att han ska para sig med den där tiken.
 
Sv: Para, sen kastrera?

*KL*

Tycker det går lite till överdrift i tråden. Jag ser inget om någon översexuell hane. Att en hanhund slickar i pissfläckar och kan pip(p)a är väl inget? Könsdriften är något en hund ska ha. Ska man istället avla på hundar helt utan könsdrift så att parningar till slut inte går att genomföra på normala sätt?
 
Senast ändrad:
Sv: Para, sen kastrera?

*KL*

Tycker det går lite till överdrift i tråden. Jag ser inget om någon översexuell hane. Att en hanhund slickar i pissfläckar och kan pip(p)a är väl inget? Könsdriften är något en hund ska ha. Ska man istället avla på hundar helt utan könsdrift så att parningar till slut inte går att genomföra på normala sätt?

Klart att en hund skall ja könsdrift, men om man ens överväger att kastrera den för att man anser att den är jobbig under löptider så anser iaf jag att den inte skall gå i avel.

*kl*
Fö anser jag att TS blir mer o mer avig i sin tråd o klagar på alla som inte enbart skriver svar på inlägget.
TS har tydligen missat att man på ett forum ofta glider iväg lite i sina svar.
 
Sv: Para, sen kastrera?

Klart att en hund skall ja könsdrift, men om man ens överväger att kastrera den för att man anser att den är jobbig under löptider så anser iaf jag att den inte skall gå i avel.

*kl*
Fö anser jag att TS blir mer o mer avig i sin tråd o klagar på alla som inte enbart skriver svar på inlägget.
TS har tydligen missat att man på ett forum ofta glider iväg lite i sina svar.

En annan hundägare med min hund hade kanske inte ens reagerat på detta beteende. Men samma hund med en annan ägare skulle kanske gå i taket av allt hår han släpper, medan ännu en annan skulle låta hunden vältra sig i soffan med hår och allt med en axelryckning. Det jag vill ha sagt är att det som en människa upplever som ett oönskat beteende tar nästa människa med en axelryckning.

Egentligen är det inget stort problem för det är inte löptikar hela tiden, året runt. Men det är tillräckligt för att jag ska vilja hitta en lösning på det. Försökte ge en bild av hur jag upplever det för att slippa argumentera om varför jag funderar på kastration.
Det finns som sagt mycket värre hanhundar än min. Om jag ansåg att han var ONORMAL på något sätt skulle det aldrig falla mig in låta honom para sig!

Att jag blir mer och mer avig beror på att jag hela tiden måste argumentera för att jag ens ska FÅ para hunden utan att ge ut information om mig och hunden som jag valt att inte lägga ut på detta forum. Jag kan förstå om man behövde veta detta för svara på in fråga men jag anser faktiskt att det har ingenting att göra med det.

Skulle förmodligen inte ha lagt denna fråga under avel, men jag hittade ingen "beteende-rubrik" att lägga den under.

Självklart får man sväva ut i ett forum det vet jag också, men jag tycker att jag har rätt behålla information om mig själv.
 
Sv: Para, sen kastrera?

Om din hund är två år nu och du kastrerar honom så tror JAG inte att det spelar någon roll om han parat eller inte.

Hans "könsdrifts-relaterade" beteenden borde inte ha hunnit bli så befästa att de inte går att träna bort när tik-/doft-intresset minskar.

/Swat
 

Liknande trådar

Övr. Hund Flatte/labbe blandning på 4,5 år. Vi har inte kastrerat tidigare pga att han inte visar några tecken på ilska mot andra hanar och...
Svar
17
· Visningar
1 828
Senast: Rugge
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 131
Senast: Migo
·
Hundhälsa Hej! Vi har en okastrerad hanhund och en tik som nyligen blev kastrerad. Innan tiken var kastrerad hade vi en valpkull men sen fick hon...
Svar
10
· Visningar
2 242
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Hej! Tar all feedback jag kan få för/emot kastrering av en knappt 3 år gammal hane, spec i samband med allergi; tankar, erfarenheter...
Svar
8
· Visningar
2 484
Senast: Alexandra_W
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vad är rätt
  • Dressyrsnack 17
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp