Para, sen kastrera?

Sv: Para, sen kastrera?

Anser du, för att hunden beter sig vid löpning så som jag beskrivit, att han inte ska användas till avel? Av enbart den anledningen? Sen att han, när det inte är löptider uppför sig exemplariskt i alla situationer, det har ingen betydelse?
.

Ingen aning. Vet inte hur bra/illa den beter sig, mer än att det är tillräckligt för att du ska vilja kastrera för att få bort det. Det är dock den enda detaljen om hunden du har presenterat, och således det enda man rimligtvis kan veta.
Du får ursäkta om du oförtjänt får en skopa av sleven, men det är tyvärr inte direkt ovanligt att folk gör inlägg på buke där de beskriver en radda mindre bra saker om hunden och sedan skriver att den ska para. Jag tycker det naturliga vore att man med lätthet hasplade ur sig alla fördelar hunden har i samband med en tråd om att avla vidare på den.
 
Sv: Para, sen kastrera?

Med facit i hand skulle jag inte skrivit något om hunden alls. ;)
Bara framfört min fråga kort och koncist. (Tyvärr har jag en benägenhet att skriva för mycket när jag väl kommit igång). :crazy:
 
Sv: Para, sen kastrera?

jepp och jag skrev iaf vad jag trodde om TS egentliga fråga i de 2 första raderna i mitt innlägg;)

Men som sagt tycker fortfarande att TS ska syna sin hund om detta verkligen är en hund som ska gå i avel...tex vi säger att de är en oröntgad schäferhane, tycker inte ni allvetare här på forumet att man bör röntga för ad/hd innan man ens funderar att använda han i avel? Man ska ju använda friska individer i aveln anser ja iaf oavsett om de är en blandras eller renras..
 
Sv: Para, sen kastrera?

*kl* eller KL betyder knapplån och innebär att mitt svar var riktat till hela tråden och inte direkt till dig. :)
 
Sv: Para, sen kastrera?

Tack för svaret på min fråga. :)

I övrigt, varför utgå ifrån att jag har en skithund som inte är meriterad, röntgad och besiktigad på alla sätt och vis? ;)

Eftersom detta inte har någon betydelse för min fråga så förstår jag inte varför alla hakar upp sig på just det och tar för givet att jag vill starta puppymill på andrahandssorteringshundar?
 
Sv: Para, sen kastrera?

*KL*

Tack förresten alla som svarat på min fråga :bow: :)
 
Sv: Para, sen kastrera?

När man skaffar en hanhund så måste man väl veta att den med största sannolikhet kommer att vara intresserada av löptikar. Om detta verkar vara besvärligt så finns det praktiskt nog ytterligare ett kön på hundar.

Din hane verkar vara ganska normal, men kanske lite ouppfostrad. Det går att på ren lydnad/genom uppfostran få hanen att förstå att han inte förväntas intressera sig för tikdofter. Om hanen ändå inte ska gå i avel pga att han inte är lämplig för avel så kan väl kastrering av bekvämlighetsskäl vara en lösning.
Inom mi ras har ett par potentiellt bra avelshanar kastrerats bara för att ägarna varit bekväma. Det är väldigt tråkigt för mig som uppfödare, då urvalet av bra hanar minskats ytterligare. Eftersom du uppenbarligen kan tänka dig att låna ut din hane i avel, så kanske det är en bra hane som behövsinom rasen i avel? Vad säger hanens uppfödare om en kastrering?

Det finns inga garantier att du får en hane utan intresse för löptikar bara för att du kastrerar. De flesta hanar tappar efter hand intresset, men inte alla.
 
Sv: Para, sen kastrera?

Din hane verkar vara ganska normal, men kanske lite ouppfostrad.


Vilka antaganden man kan fantisera ihop, av några ynka raders text som Trådskaparen knåpat ihop. Det är skrattretande hur folk kan sitta bakom ett tangentbord och anta det ena och det andra. Konstigt att hundvärlden ser ut som den gör, med alla dessa tusentals experter som huserar på våra stora Internetforum.

Sedan så undrar jag vad som är så oerhört hemskt med att kastrera en hanhund? Herregud, utomlands sker det slentrianmässigt på småvalpar. Hingstar och hankatter kastreras, där räknas det som ansvarsfullt. Men så fort det handlar om hundar ska det ses som fult. En gårdshund på landet, som omges av löpande tikar året runt, är väl ett utmärkt exempel att kapa ledningarna på. Att effekten inte alltid blir strålande och tar bort problemet, det är en helt annan fråga som jag säkert tror att Trådskaparen blir informerad av från veterinärens sida alt. tar reda på själv.
 
Sv: Para, sen kastrera?

När man skaffar en hanhund så måste man väl veta att den med största sannolikhet kommer att vara intresserada av löptikar. Om detta verkar vara besvärligt så finns det praktiskt nog ytterligare ett kön på hundar.
Japp jag vet att det finns ett till kön. :grin:
Den här hunden kom till vår familj som halvvuxen enbart för att vi lät våra hjärtan bestämma. Vi skulle definitivt inte ha en hanhund igen, och det var en chansning att ta en halvvuxen hund. Idag är jag väldigt glad att han valde oss och att vi tackade ja. :love:

Jag har tidigarare haft en kastrerad hanhund, jag har även haft en okastrerad. Vi har haft tik samtidigt med båda. Jag kan inte minnas att jag störde mig så mycket på deras könsdrift, men idag är min livssituation annorlunda med små barn, hus, jobb och allt vad det innebär. Nu vill man få vardagen att flyta, och finns det små knep man kan ta till, ja varför inte göra det då?
Jag vill ha en hund som fungerar på min gård i min vardag. Jag har inte tid med utställningar och kurser hit och dit (nu får man väl på nöten och blir förklarad som värdelös hundägare :D ) Om en kastration är vad som krävs så ser jag inga problem med att göra det.


Gnist och _karlsson_
Tack för att ni tog er tid att skriva här igen. Jag har under lunchpromenaden försökt mobilisera energi för att bemöta ännu fler attacker men jag tror jag ska försöka lägga ner det nu. Jag märker att några i alla fall förstår vad jag menar och hur jag funderar. :bow:
 
Sv: Para, sen kastrera?

Min erfarenhet av hanar som används (de flesta några gånger) i avel är att de när de vet vad det är frågan om är otroligt på just vid höglöpet, medan innan och efter finns ett visst intresse men som inte är på långa vägar så stort som för en oanvänd hane. De lär sig helt enkelt när det är rätt tid.
Vad som sedan händer om de skulle kasteras vet jag inte så eg var det väl inget svar på din fråga menmen :)
 
Sv: Para, sen kastrera?

Min hanhund är precis lik din (på vad jag förstår i din beskrivning iaf) och det går bort helt om jag bara ger honom mycket tid på promenaden. Med det menas att jag gör många inkallningar, gör mycket trix, spår och sökövningar etc under en enda promenad. Detta för att han ska vara fokuserad på mig under löpen och inte annat. Genom dessa små, men ack så betydelsefulla, övningar så försvinner allt intresse för att slicka på marken och komma "efter att han luktat klart". Jag kan ju tillägga att han gott och väl får både lukta, kissa, bajsa och springa av sig på promenaderna trotts alla övningar. Dock blir han uppmärksam på mig vid minsta ljud jag gör för att han förväntar sig något roligt från mig.

Så du kanske skulle testa med det istället? Anledningen att jag tipsar om detta var att du ville ha en lösning, och detta kan vara en. Det fungerar väldigt bra för oss och inga kurser behövs även om vi ofta är på bruks och tränar också) om du nu inte har tid eller lust med det. Det enda du behöver lägga lite extra tid på är just promenaderna där problemet finns.
 
Sv: Para, sen kastrera?

Klart att en hund skall ja könsdrift, men om man ens överväger att kastrera den för att man anser att den är jobbig under löptider så anser iaf jag att den inte skall gå i avel.

*kl*
Fö anser jag att TS blir mer o mer avig i sin tråd o klagar på alla som inte enbart skriver svar på inlägget.
TS har tydligen missat att man på ett forum ofta glider iväg lite i sina svar.

Men allvarligt? Hur många här har inte hanar som är snuskiga med löptikar?

Detta är väl så jävla typiskt buke.

Könsdriften är också något ägaren kan styra upp med lydnad. Det finns säkert många översexuella hundar som inte verkar ha en könsdrift alls tack vare en styrande ägare. Och dessa hundar avlas det friskt på.

Medans det finns hundar med normal könsdrift som verkar jobbig och dryg för fel ägare.
 
Sv: Para, sen kastrera?

*kl*

En kompis avlade på sin hund en gång och kastrerade sedan och han sätter fan på allt nu när han har lärt sig hur man gör. Det kan iofs ha att göra med uppfostran men han har verkligen fått upp ögonen för det.
 
Sv: Para, sen kastrera?

KL..

Jag är mest undrande varför man vill kastrera en hund som är så bra så nån uppfödare vill ha den i avel? Är hunden så bra, så kanske den borde få göra flera kullar och tillföra rasen något.

Eller är det kanske så att det handlar om blandras och det är därför vi inte får veta rasen....
 
Sv: Para, sen kastrera?

KL..

Jag är mest undrande varför man vill kastrera en hund som är så bra så nån uppfödare vill ha den i avel? Är hunden så bra, så kanske den borde få göra flera kullar och tillföra rasen något.

Eller är det kanske så att det handlar om blandras och det är därför vi inte får veta rasen....


Fast vet du, det är inte det minsta förbjudet att avla på blandraser. ;)

Personligen börjar jag mer och mer tappa tron på Skk och Hundavelsverige, med all skit och mygel som förekommer, att jag nästan snart tycker det är mer okej att avla på en trevlig blandrashund som skrotar på en gård på landet, än vissa andra utställningsmeriterade - förstörda - raser som sitt "fina" kennelnamn till trots bara bidrar med sjuka gener.

Jag överdriver hejvilt, men det ligger en gnutta sanning i det jag skriver. Tyvärr. :crazy:
 
Sv: Para, sen kastrera?

För att det skulle vara mycket bättre då eller vad menar du?

All skitavel är just som jag skriver SKIT oavsett om det är en renras eller blandras. Förstår inte riktigt resonemanget ?
 
Sv: Para, sen kastrera?

Jag tycker det är bättre att två djurkära grannar på landet tar någon blandraskull på sina trevliga gårdshundar, än att en skituppfödare kränger valpar på sin pappershund.

Det knyter sig betydligt mer i bröstet om jag tänker på sistnämnda alternativet.
 
Sv: Para, sen kastrera?

Den vanligaste blandrasvarianten är snarare att ngn kränger valpar av mentalt helt inkompatibla raskombinationer.
PL
 
Sv: Para, sen kastrera?

Jag vet. Och det är helt åt skogen!

Det enda jag ville påpeka är att det inte är förbjudet att ta valpar bortom titlarnas värld. Och så kommer jag på mig själv att ha blivit mer ödmjuk med tiden, det innebär inte att jag inte ser problemen med blandrasaveln.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Flatte/labbe blandning på 4,5 år. Vi har inte kastrerat tidigare pga att han inte visar några tecken på ilska mot andra hanar och...
Svar
17
· Visningar
1 828
Senast: Rugge
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 131
Senast: Migo
·
Hundhälsa Hej! Vi har en okastrerad hanhund och en tik som nyligen blev kastrerad. Innan tiken var kastrerad hade vi en valpkull men sen fick hon...
Svar
10
· Visningar
2 242
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Hej! Tar all feedback jag kan få för/emot kastrering av en knappt 3 år gammal hane, spec i samband med allergi; tankar, erfarenheter...
Svar
8
· Visningar
2 484
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp