Para, sen kastrera?

Sv: Para, sen kastrera?

Och sen lägger ut "till salu"-annonser med allt billigare priser allt efter veckorna går. För att inte tala om alla som kommer på att de är allergiska när deras stora blandrashane är runt året.
 
Sv: Para, sen kastrera?

Men knyter det sig inte i bröstet att folk kanske för vidare sjuka gener oavsett vem det är som parar?

Grannarnas hundar kan ju föra vidare grava HD eller AD problem exempelvis :/

Alltså blandraser bär ju samma gener som renrasig hundar så jag förstår fortfarande inte ditt resonemang.
 
Sv: Para, sen kastrera?

Jo, det är klart att det gör. I min drömvärld ska bara eldsjälar med rätt mål och sund syn på sin ras få avla. Men så funkar det inte. Vi har inga lagar som styr sådant. Jag har senaste åren blivit mer och mer avig mot SKK och många uppfödare samt det osunda ideal som råder, att jag inte längre är lika anti mot blandraser. För den sakens skull är jag inte alldeles liberal heller, naturligtvis. Jag pratar i stora drag och generaliserar.
 
Sv: Para, sen kastrera?

Nej det fungerar inte så, alldeles riktigt.

Jag ogillar skitavel oavsett, men det går liksom inte att förneka att det är svårare att forska och spåra på blandraser och därför är det nästan alltid mer chansning än med bra renrasavel.
 
Sv: Para, sen kastrera?

Absolut. Du har helt rätt här. Om man bara blundar och inte håller på och fånar sig med en massa löjliga hälsotester innan avel, så kommer det absolut att leda till bättre hundar. Det man inte vet något om, skadar inte, eller...?:devil:
Inom min ras har uppfödarna i Norge slutat röntga armbågar, eftersom det är så stora problem med just ED och om man inte röntgar så slipper man se problemet och kan låtsas att det inte finns. Smart va? Lite samma tänk som inom blandrasaveln...
 
Sv: Para, sen kastrera?

Jo, det är klart att det gör. I min drömvärld ska bara eldsjälar med rätt mål och sund syn på sin ras få avla. Men så funkar det inte. Vi har inga lagar som styr sådant. Jag har senaste åren blivit mer och mer avig mot SKK och många uppfödare samt det osunda ideal som råder, att jag inte längre är lika anti mot blandraser. För den sakens skull är jag inte alldeles liberal heller, naturligtvis. Jag pratar i stora drag och generaliserar.

Det skulle behövas en gyllene medelväg kantad av sunt bonnförnuft och objektivitet där man inte är rädd för att tappa betalande medlemmar eller vill tapetsera väggarna med rosetter i första hand...
Tack, var kan jag beställa en sån...?
 
Sv: Para, sen kastrera?

Jag håller med dig. Ogillar också all skitavel.
Har nog förlorat hoppet om den seriösa aveln på senare tid, och därför blivit mer liberal. Litegrann tycker jag det är mer okej att två ovetande ägare "utanför SKK" planerar en parning, jämfört med att "finfolket" medvetet fuskar. Hänger ihop med att min syn på viss provverksamhet är negativ också, det känns just nu som om hela världen byggs på fusk.

Så jag ska inte påstå att du har fel, och nu ska jag inte utveckla mina negativa tankar mer för det kan hålla på i evighet. :)
 
Sv: Para, sen kastrera?

Absolut. Du har helt rätt här. Om man bara blundar och inte håller på och fånar sig med en massa löjliga hälsotester innan avel, så kommer det absolut att leda till bättre hundar. Det man inte vet något om, skadar inte, eller...?:devil:
Inom min ras har uppfödarna i Norge slutat röntga armbågar, eftersom det är så stora problem med just ED och om man inte röntgar så slipper man se problemet och kan låtsas att det inte finns. Smart va? Lite samma tänk som inom blandrasaveln...


Oj oj, om du visste hur mycket jag avskyr fusk och hymmel, så skulle du inte rikta det där inlägget till mig. ;)
 
Sv: Para, sen kastrera?

Det skulle behövas en gyllene medelväg kantad av sunt bonnförnuft och objektivitet där man inte är rädd för att tappa betalande medlemmar eller vill tapetsera väggarna med rosetter i första hand...
Tack, var kan jag beställa en sån...?


Så fort jag kommer på det hojtar jag. :D
 
Sv: Para, sen kastrera?

KL..

Jag är mest undrande varför man vill kastrera en hund som är så bra så nån uppfödare vill ha den i avel? Är hunden så bra, så kanske den borde få göra flera kullar och tillföra rasen något.

Denna tanke slog mig också. Men kanske rasen är så liten i antal att det bara rekommenderas en kull / hund för att generna inte ska kunna spridas för mycket i linjerna?

Det är synd att vi inte får veta vad det är för ras, mest pga egen nyfikenhet :D
 
Sv: Para, sen kastrera?

Att rida på saker och ting - hundar, kuddar, mm - är inte endast könsdrift. Det är också en dominanshandling.
 
Sv: Para, sen kastrera?

Tolkar jag som att uppfödaren skulle kunna ge en inidkation på om hunden bör/ska vara en lämplig avelshane - en second opinion...
 
Sv: Para, sen kastrera?

Och vad spelar det för roll för ägarens beslut egentligen?

Vill hundägaren kastrera, så kastrerar den oavsett vad uppfödaren anser att hunden kan tillföra i ev. avel..
 
Sv: Para, sen kastrera?

Och vad spelar det för roll för ägarens beslut egentligen?

Vill hundägaren kastrera, så kastrerar den oavsett vad uppfödaren anser att hunden kan tillföra i ev. avel..

Givetvis eftersom det är ägarens rätt. Det jag syftade på var att i bästa av alla världar pratar vi om en kunnig uppfödare som har en god relation med sina valpköpare. En person som kan ge goda råd och ge sin syn på resp valp-hunds förtjänster och brister.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Flatte/labbe blandning på 4,5 år. Vi har inte kastrerat tidigare pga att han inte visar några tecken på ilska mot andra hanar och...
Svar
17
· Visningar
1 828
Senast: Rugge
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 131
Senast: Migo
·
Hundhälsa Hej! Vi har en okastrerad hanhund och en tik som nyligen blev kastrerad. Innan tiken var kastrerad hade vi en valpkull men sen fick hon...
Svar
10
· Visningar
2 242
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Hej! Tar all feedback jag kan få för/emot kastrering av en knappt 3 år gammal hane, spec i samband med allergi; tankar, erfarenheter...
Svar
8
· Visningar
2 484
Senast: Alexandra_W
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp