Parallellförkjuten=kasserad!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare borsalino
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 63
  • Visningar Visningar 9 663
Sv: Parallellförkjuten=kasserad!

*kl*
Har ngn av er sett PF på föl? Frågan ställdes och jag har faktiskt aldrig sett det.:confused:

En av mina uppfödningar e. Saigon ue. Master fick kritiken lindrigt parallellförskjuten och betyg 7 på extr. på fölvisning. Jag kan inte säga om det gick att se vid födseln eller ej, för jag hade inte uppmärksammat det innan visningen. När jag hade fått det påpekat för mig så såg jag det också, men mycket var det inte. Stoet är nu 4 år och enligt nya ägaren ser man det lite fortfarande.

Agriaveterinären: Bland det mest diskvalificerande är parallellförskjutning. Hästar med den avvikelsen har klart sämre hållbarhet än genomsnittet. Det har bland annat visat sig i statistik grundad på kvalitetsbedömningar för 4-åriga svenska halvblod.

Gubben har nu pratat med två rutinerade extreriördomare, dels i egenintresse (hovslagare) dels denna statistik, om ngn ny forskning ang PF, och om det gått ut nya direktiv hur PF skuller bedömas.

HK sa att inga nya direktiv fanns som han kände till och ang statistiken så var det Hopptalanger med 6:a eller lägre på benen som hade sämre hållbarhet.
KL sa ung detsamma inget nytt under solen ang PF.
Och gällande föl, sa en att han aldrig sett ett föl med PF på fölmöstring.

Domare Larsson och Lockvall sitter kanske på mer info. Själv tycker jag att det osar katt, när två domare med Agriaveterinären i ryggen går ut i Ridsport med denna 'sanning styrkt av statistiken'. :cool: Statistik som enbart innehåller betyget på benens och rörelsernas korrekthet

Nu finns ju möjligheten att välja vilken domare man vill visa sin häst för om den är PF.:angel:

Och själv blev jag inte ett dugg klokare.:confused: Det blev lite svammligt det här.....

Ben
Så här ser benen ut på min kille, som ni ser, rejält PF samt vriden i hf. Dock inget inåttåad. Som sagt inga problem än så länge med några hältor och inget biljarderande. Hans ben ser överlag inte roliga ut, mycket berorende på dåliga/obefintliga åtgärder som föl/åring.

KL

Såg flera riktigt parallellförskjutna hästar i dressyrfinalen i Las Vegas. Jag tror att Floriano var den mest parallellade, men inte heller Warum Nicht var korrekt fram. Sunrise var vinklad bak. Så jag tror inte att benställningen fram spelar stor roll alls för karriären på en dressyrhäst. :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka