Parelli vs Roberts

barajag...

Trådstartare
Hej har jobbat med travhästar i flera år o alltid varit intresserad av kommunikation o hantering av hästar.

Har nu kommit i kontakt med NH som för mig är ett nytt sätt att tänka i hanteringen. Eller nytt o nytt!? I mångt o mycket är det nog tankesättet o anledningen till VARFÖR man utför saker som kanske har fått sin förklaring. Har nog gjort mycket på det sättet i hanteringen utan att tänka på varför.. bara för att det kändes rätt.

Är novis inom detta tankesätt så min stora fundering är nu varför så många verkar så negativ till Monty Roberts metod? Har inte hunnit läsa så mycket om den, men den verkar ju fungera..

Gick en NH-kurs (1-dags) nyligen där Parellis metod var i centrum. Och visst var det bra, men tydligen uppmuntras inte den på hingstar. Av det lilla jag sett o hört om Roberts verkar den göra det..

Vill göra höra för o nackdelar med de olika metoderna. För mig känns det just nu som om jag skulle kunna plocka lite både här o där.. :idea:

Finns det fler ´stora´ inom hästhantering? Berätta gärna lite om dem o deras filosofier också..

Tacksam för alla svar!

Senast ändrad:
Sv: Parelli vs Roberts

Parelli = göra pengar på allt.
Roberts = höja sig själv till skyarna.
Ingen av dom fungerar fullt ut. Dock är Parellis teori bättre.

Hej

Jag anser att

Roberts har en tendens att tycka att bara hästen gör en Join up så är alla problem lösta - vilket jag då inte håller med om.

Parelli däremot har ett bra system för den som vill lära sig att börja kommunicera med sin häst och lära sig "se" hästen. Boken tar upp många faktorer som man själv sedan kan fundera vidare på.

kotte

Jag tycker att det är svårt att jämföra olika personer som tex Parelli och Roberts.
Det som jag har lärt mig genom att gå på olika Nh-kurser/clinics är att man får helt enkelt skapa sig en egen teori genom att snappa upp det som man tycker verkar vara bra tankesätt och som man själv tror på.
Det är vad jag tror. Har varit på lite olika clinics där jag fått lära mig en massa nyttiga tips och hanteringstankar.
Men samtidigt har det varit tal om en del som jag inte skulle utöva. Saker som jag helt enkelt inte tror på..
Så att skapa sig en egen toeri vad gäller Nh tror jag är det mest viktigaste att tänka på.
Och inte välja ut en persons hela teori och sen utöva fullt ut till 100 %.

Parelli använder visst sina "metoder" på hingstar! (Du skulle se en av hans hingstar Casper...wow....) Men däremot är det inget han rekommenderar att någon nybörjare håller på med eftersom hingstar kan vara rent livsfarliga, särskilt om man provocerar dem och inte vet hur man ska hantera dem. Det är orsaken till att han vill att hans elever ska börja med sto eller valack - man kan få tillräckligt med utmaningar med sådana....

Det är bra av dig att ta lite här och där av det du tycker är vettigt. Alla hästar är olika och då är det bra att vara bred i sitt NH tänkande.

NH går ju ut på att hästen ska se dig som en naturlig ledare, och det oavsett vilken "teori" man arbetar efter.

För en gångs skull håller jag med Antti, och tillägger att Roberts inte bara höjer sig själv till skyarna; hans metod, ffa join up-grejen, är exempel på, enligt mig, rent vidrig hästhantering.

Jag tycker egentligen inte det är vidare rätt eller lätt att lyssna på alla de kända "Horsemanship människorna". Dem pratar om sina metoder och att de funkar på alla. Och det gör dem INTE.
Personligen tycker jag att det är viktigt att man arbetar med hästen på ett sätt som är speciellt för den. För det finns inga metoder som funkar på ALLA hästar.

Vidga vyerna! NH handlar inte om Parelli vs Roberts
Det finns bra tränare här och där men man behöver inte dra över gölen för att hitta dom. Kolla nnha.nu där finns lite bra folk på närmare håll.

Jag vet inte heller varför Monty Roberts väcker så många negativa känslor. Men helt klart stämmer det som Anti säger att både Monty Robers och Parelli är ju liksom folk som gjort affärer på sin "kunskap" Det finns en del böcker att läsa av ovannämnda. Pat Parellis lunta Natural Horse Man Ship är bra faktiskt! Han är lite dryg men tränger man igenom det så.... Sen kan man ju reta sig på den där betoningen av MAN och det är säkert inte en helt oriktig iakttagelse.
Du säger att du är jätteintresserad. Det tycker jag låter så himla positivt. Hoppas du hittar vad du söker därute i djungeln, och inte blir avskräckt på vägen.

Du hakar upp på MAN. Löjligt, 99,99% av alla nutida hästägare och kursdeltagare är tjejer. Så PP förmögenhet är byggd på just tjejer.
Snarare så är det för mycket fjolleri i hans lekar :)

Onekligen ;) hade man kunnat tro så om inte bildtexten fanns med. ;)

05.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Incest-bög?! :P

Nu ska vi inte tala skit om Pat :) Jag uppskattar det han har gjort. Ett enkelt system som ska hjälpa just MÄNNISKAN att hantera sin häst; han vet precis hur det är, många människor förstår inte hästar, VI skapar problem. Och som något fint ordspråk lyder:
You do what you do because it is what you know HOW to do; if you knew better, you´d do better
Så genom att utbilda folk så kan de göra bättre ifrån sig. Vet inte om Antti är sur för att han inte kommit på detta själv, eller om det är för att han vill känna sig som en "begåvad" människa (jag menar, OM man skulle kunna lära sig, då vore ju inte Antti lika speciell! Då skulle ju ANDRA kunna lära sig det han gör och vara lika pondus-aktiga som honom!).
Antti kan få gå i tron att han är bäst på hästar och att alla andra borde sluta med dem. Själv är vi nog många som vet bättre. Alla har kanske inte haft samma förutsättningar som de duktiga tränarna; inte rätt uppfostran, självkänsla, bakgrund och hästvana. Det är ingen anledning att INTE lyckas med hästar.

Fråga till Antti: Vill du att folk ska sluta med hästar? Eller att folk ska ha hästkörkort åtminstone? Vad är dina definitioner på en bra träning mellan häst och människa?
Ofta undrar man, och NU frågar jag.

p.s. till trådstartaren: Pat avråder alla som inte klarat level 3 från att ta sig an agressiva hästar i huvud över taget; agressiva hästar och hingstar kräver oftast en betydligt duktigare människa (smartare djur?). Jag tror det är bra att våga säga att man inte ska syssla med "farliga" hästar till en början. Som han säger, lär er på en förlåtande häst till att börja med. Det är mycket säkrare! Och oavsett vad folk tror så är säkerhet en stor del av god horse-man-ship (här kan man alltid undra varför Pat talar om säker hantering av redskap och häst när han inte använder hjälm! men det är väl hans val).

Jag uppskattar inte själv pengasummorna som är involverade i dessa system.
Men då är Pats system rätt rimligt enligt mig; i alla fall om man kunde handla direkt från USA (276:- för en DVD är inte ett överpris; däremot är 599:- som de kostar i Sverige ett rejält överpris!). Med det allra nyaste level 1 paketet har prissystemet blivit betydligt rimligare enligt mig.

Eftersom de flesta olika tränares system av dem själva anses som vettigt borde de vilja pressa ner priserna så gott det går bara för att hjälpa så många hästar som möjligt (genom att hjälpa deras förvirrade men välviljande ägare). Jag förstår faktiskt inte denna pengahysteri kring sådant här; märks ju även på andra ställen. Kolla bara på arvodena för profesionella människor som jobbar med brottslingar och missbrukare (vår skola betalade nyligen en man 10.000:- för att hålla en föreläsning om brottslighet, utspritt på 4 timmar. En dagslön på 7.500:- EFTER skatt för så lite jobb!). De flesta tar ut överpriser för att "hjälpa" nu för tiden.

joneya skrev:
p.s. till trådstartaren: Pat avråder alla som inte klarat level 3 från att ta sig an agressiva hästar i huvud över taget; agressiva hästar och hingstar kräver oftast en betydligt duktigare människa (smartare djur?). Jag tror det är bra att våga säga att man inte ska syssla med "farliga" hästar till en början. Som han säger, lär er på en förlåtande häst till att börja med. Det är mycket säkrare! Och oavsett vad folk tror så är säkerhet en stor del av god horse-man-ship (här kan man alltid undra varför Pat talar om säker hantering av redskap och häst när han inte använder hjälm! men det är väl hans val).

Jo, jag såg en videosnutt där han själv hanterade hingstar så jag förstår att det är så han menar. Men jag uppfattade det så att man aldrig kan ta överledarskapet till 100% på en hingst o därför kan man aldrig lita på den. OM o NÄR den har chansen kan den försöka ta över, o visst stämmer det!?

Tittar man på hästar i det vilda så har de en egen flock eller är utstötta i väntan på att hitta eller ta över någon annans. Klart att instinkten att styra o leda sitter i...

Har nu läst Kelly Marks bok o känner rent spontant att mycket (inte allt) är lättare att praktisera på en hingst. Min erfarenhet säger mig att en hingst kan man leda över, men måste samtidigt vara lite kompis. Man kan inte bara bestämma o kräva utan lite mer be om gensvar. Har svårt att förklara vad jag menar, men...

Finns fall där 2 hingstar (sällsynt iofs) lett en flock tillsammans. I de fallen är inte en hingst undergiven utan de är vänner som respekterar varandra, även om den ena har en viss högre rang.

När jag hanterar hingstar (oftast travhästar) vill jag inte bara vara högre i rang utan även att de ska tycka om mig, vilja vara med mig, bli kliad mm. Kan ha missuppfattat PP men det känns som vissa av hans metoder kan uppfattas som agressiva för hingsten, som då instinktivt vill svara för sig.

Hörde om en valack, 8 år, gick till attack under en NH lektion (han ville inte backa) o bet den stackarn som undervisade. Om en valack reagerar så, hur kan då inte en hingst reagera???

Det är mycket som rör sig i mitt huvud nu.. PP:s 7 lekar verkar fenomenala, men jag undrar om man inte kan lägga in lite av KM:s sätt att tänka när man går vidare i utbildningen.

Tror man får göra som ngn skrev o ta lite av varje o göra det som känns rätt med varje häst. De är o fungerar ju väldigt olika!

Jasså, du uppfattar Pat som agressiv?
När jag själv sett Pat's kroppsspråk på en äldre 7games-video så kan jag väl faktiskt hålla med dig, fast där är det en tjejtränad häst som är van vid mindre fas 1 än vad Pat använder.
Men själva systemet och flertalet av hans elever är väldigt finkänsliga. PNH handlar om att hitta en balans mellan kompis och ledare, om att INTE skrämma hästen och att INTE vara agressiv (däremot måste man vara effektiv, annars kommer ju hästen att kunna vinna över dig ständigt och du har inget ledarskap). Det är ett av få system mig veterligen där man inte bannas för att man ger hästen godis ur handen "utan anledning", där hästen får äta gräs när man håller på med den (förutsatt att den lyssnar så fort du ber den om något; men detta lär man inte in genom att göra illa hästen), har sett flertalet bilder från Pat's kurser där lydiga och snälla hästar ändå kan klia huvudet mot sin matte (också något som är lite "hyshhysh" inom NH) och så tillrättavisar man aldrig om hästen söker sig till dig utan ber den bara om vad det än var den skulle göra igen, lika lugnt som vanligt. Jag har hört av en amerikansk elev att Pat har på någon kurs sagt att han GILLAR att hans hästar testar honom om och om igen, det visar att han inte har knäckt dem (i detta fall är det hingstarna han talar om). Dessutom har jag hört att han har underkänt elever som är för hårda i sitt kroppspråk (trots att de är uppe i level 3; den "magiska" leveln där man kan utbilda sig vidare till instruktör eller börjar kunna tillräckligt för att hantera "problemhästar").

Enligt mig så gör de flesta bra ledarskapsövningar så att en viss typ av häst protesterar; det är en ranghög hästs sätt att säga att han inte tänker underkasta sig en människa. Det är en rätt naturlig reaktion från en häst som inte ännu har lärt sig att behöva respektera människan. Många hästar älskar att ha en ledare, medans vissa aldrig har varit någon "följare" och därför inte förstår det här med VARFÖR den skulle lyda.

Man ska alltid lita på sitt eget omdöme. Känns det rätt för en själv så är det säkerligen mera respekterat av hästen än om du står där, är förvirrad och känner att detta är något som du inte ens VILL göra. Ibland måste man kanske lära sig nya saker, men ibland handlar det ju om annat än att man inte vill lära sig; ibland passar det inte ens filosofi. "var och en blir salig av sin egen tro" är det väl någon Bukefalist som brukar säga :)

Fråga till Antti: Vill du att folk ska sluta med hästar? Eller att folk ska ha hästkörkort åtminstone? Vad är dina definitioner på en bra träning mellan häst och människa?
Ofta undrar man, och NU frågar jag.

Där frågan uppstår saknas det som behövs.

Jag bara undrar: Hur får man hästar att bete sig så man måste ha ledarskapsövningar???

Att ta ett ledarskap över en hingst är inte så smart.....då gör du dig själv till en som skall övervinnas.....mina hingstar tror att dom är ledare...eller vad man ska kalla det...dom ser inte mig som ett hot och därmed så slipper vi en massa tjafs o konfrontationer om just detta...Mig bråkar man inte med....men jag har inga ambitioner att ta över deras roll heller...smidigt...

Jag brukar förr uppmuntra deras "hingstighet" som ett redskap att ge dom självförtroende..berömma dom för deras utstrålning och peppa dom för sin pondus....Hästar är smarta(iallafall mina :D) så dom vet skillnad på ledarskap o ledarskap......så jag fattar inte riktigt varför man måste leka lekar för att få dom "lydiga" eller varför man fått dom "olydiga"....

Samtidigt så måse jag poängtera att man skall ALDRIG lita på en hingst till 100....det kan hända närsomhelst...och efter jag varit med på en betäckning med en rutinerad avelshingst..som vände på en hundradels sekund.....från att stå framför "Dolly" lugnt...till att SMACK sitta som en magnet.....DÄR skulle inte jag ha viljat stå ivägen.

hmm.. måste nog köpa en bok av Parelli. Verkar som jag missuppfattat vissa saker..

Tack Joneya för bra förklaringar!

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 380
Senast: mamman
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 845
Senast: TinyWiny
·
Relationer Om någon listar ut vem jag är så håll det gärna för er själva....(nytt nick) Jag träffade i feb en kille, han 35, jag är 29... 2 3
Svar
46
· Visningar
8 067
Senast: Texaz
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 262
Senast: anyberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka