Paris i början av juli?

Acto

Trådstartare
På grund av jobbyte kommer jag troligen att få en lång sommarsemester (:banana:), vilket jag så klart vill ta vara på. Jag har aldrig varit i Paris och funderar därför på att åka dit en långweekend eller så (typ 4-5 nätter).

Men, jag har verkligen ingen koll på Paris så:
  • Var rekommenderar ni att man bor? Vilka områden bör hotellet ligga i så att man är nära sevärdheter, restauranger osv.? Det skulle vara skönt att kunna ta sig till fots den större delen av tiden om möjligt. Har ni tips på mysiga hotell som inte kostar skjortan så får ni gärna nämna dem (om det inte är tillåtet att tipsa i tråden så får ni gärna PM :) ).
  • Frånsett de uppenbara sevärdheterna (Eiffeltornet och Louvren museet), vad bör man se? Jag gillar att upptäcka städer till fots så var är det trevligt att gå? Jag förstår att det är väldigt mycket att se i Paris men var bör man inte missa?
  • Restauranger; några restauranger ni rekommenderar? Gärna lokala sådana, dvs. inte turistfällor.
Alla tips/rekommendationer gällande Paris är välkomna!
 
Jag har varit i Paris några gånger men tycker att det är enormt svårt att svara på frågorna. Bland annat för att Paris är så mycket, det är en enorm stad. Det finns sevärdheter och restauranger precis överallt så det spelar ingen roll var du bor. Det är min erfarenhet.

Montmartre är förstås fint att gå omkring i. Kanonutsikt från höjden och katedralen Sacre-Coeur är väl värd ett besök. En annan trevlig promenad är längs Boulevard St Germain. Eller längs Seine.

Boendet handlar en del om hur mycket pengar man vill betala. Centralare=dyrare. Jag har bland annat bott i närheten av Republique. Bra område med bra restauranger och inte allt för långt från citykärnan. Paris har bra tunnelbana så det spelar inte så stor roll var man bor, det är lätt att ta sig fram.

Missa inte att äta frukost med kaffe och croissant på närmaste café. Missa inte att äta lunch på en fullsatt bistro. Louvren är stort, jättestort. Jag vet inte hur specialintresserad du är av konst men det finns istället flera andra nischade museer är som är trevliga. Musee d'Orsay är t ex jättefint. Det är impressionistmuseet, inrymt i en fd järnvägsstation.
 
Precis som @Hermelin säger så är Paris väldigt stort, så det är svårt att tipsa om enskilda hotell och restauranger.

Jag tycker att de judiska kvarteren i området le Marais, kring Rue des Rosiers är väl värda ett besök. Här finns flera trevliga restauranger med mat från Mellanöstern; tabbouleh, falafel osv.

Passa också på att i övrigt äta icke-europeisk mat i största allmänhet! Paris är väldigt kosmopolitiskt. Det finns exempelvis ett stort utbud av mat från Vietnam och Mellanöstern.

Har flera kompisar som har pratat om Canal St. Martin och att där ska vara mysigt, men det har aldrig blivit av att jag har tagit mig dit.

Frukost på café har jag dock aldrig förstått tjusningen med. En kopp kaffe och en croissant. Nä, jag äter hellre på hotellet.
 
På grund av jobbyte kommer jag troligen att få en lång sommarsemester (:banana:), vilket jag så klart vill ta vara på. Jag har aldrig varit i Paris och funderar därför på att åka dit en långweekend eller så (typ 4-5 nätter).

Men, jag har verkligen ingen koll på Paris så:
  • Var rekommenderar ni att man bor? Vilka områden bör hotellet ligga i så att man är nära sevärdheter, restauranger osv.? Det skulle vara skönt att kunna ta sig till fots den större delen av tiden om möjligt. Har ni tips på mysiga hotell som inte kostar skjortan så får ni gärna nämna dem (om det inte är tillåtet att tipsa i tråden så får ni gärna PM :) ).
  • Frånsett de uppenbara sevärdheterna (Eiffeltornet och Louvren museet), vad bör man se? Jag gillar att upptäcka städer till fots så var är det trevligt att gå? Jag förstår att det är väldigt mycket att se i Paris men var bör man inte missa?
  • Restauranger; några restauranger ni rekommenderar? Gärna lokala sådana, dvs. inte turistfällor.
Alla tips/rekommendationer gällande Paris är välkomna!

Har bott flera gånger vid Place de la Nation till hyfsade priser, bra kommunikationer och ett restaurangutbud som är lika bra som andra ställen i Paris, helt utan turistfällor. Särskilt tips är restaurangen La tete a toto MEN det är bra om någon i sällskapet har kunskaper i franska, då engelskan är lite svajig.

Tänk också på att kaffet vid bardisken ofta kostar en euro och samma kaffe vid ett bord kostar 3-4 euro. Och att kaffe är en god espresso i liten kopp.
 
Jag tyckte att det var värt att åka till Versailles. Men osäker på hur det är mitt i sommaren, kanske för varmt och mycket folk?
 

Liknande trådar

Mat Ska snart upp till Stockholm för en jobbgrej och ska bo på hotell Birger Jarl. Är helt lost inom restaurangvärlden i Stockholm så nu...
Svar
10
· Visningar
946
Senast: Mineur
·
Fritid Vi ska ut och köra en sväng med siktet mot Italien. Har ni tips på sevärdigheter på vägen ner och kring norra Italien? Typ max ner till...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 034
Senast: Mabuse
·
Äldre Halloj! Jag drar bakgrunden lite snabbt. Jag bor sedan 2012 i Hamburg, Tyskland. De senaste åren har hemlängtan smugit sig på och...
2
Svar
38
· Visningar
2 773
Senast: mamman
·
Äldre Jag och min man ska åka på bröllopsresa i Paris om några månader och jag behöver lite tips! Vi har varit i Paris tidigare och sett...
Svar
3
· Visningar
345
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp