Jag kommer inte ifrån en tradition där man äter lamm eller sill. Har aldrig bjudits på det under uppväxten. Vi åt kyckling på påsken.

Numera är jag vegetarian så det blir inget kött alls. Har bland annat ätit västerbottenpaj med tillbehör som påskmat men har inga traditioner alls. Vad det blir i år har jag inte tänkt på ännu.
 
Vi har som största tradition att måla ägg, så att äta ägg med goda röror och räkor blir det till förrätt.
Sen brukar påsken gå i fiskens tecken hos oss, dock inte sill. Men egenrökt öring, pepparlax och böckling från lokal fiskare är ett måste :d
Sen får vi se om det tillkommer något kul.
 
Lamm till påsk dök väl upp i Sverige ungefär samtidigt som importerad lammstek från Nya Zeeland? (Även om det var möjligt att frysa in svenska lamm från 60-70 tal var lamm inte så vanlig mat och inget som jag minns förknippades med påsk förrän på 80-talet).

Fisk på långfredag (lax har det varit i min familj eftersom det förr var dyr festmat). En katolsk sedvänja som jag tror hängt kvar. Eller så kom den med invandring efter 2:a världskriget? Ägg förstås (eftersom hönsen börjat värpa igen). Halvor med räkor, böcklingröra eller något annat gott. Sill av olika sorter är också givet. Sedan är det kul med de första primörerna, men det är svårt med tidig påsk som i år. Men numera går de ju att köpa året runt i o f. Gärna en tårta eller kaka av något slag, gärna med citron så det blir lite gult :-).
 
I år hade jag tänkt göra någon äggrätt, det är ungefär den mängd ansträngning jag orkar med. Annars brukar det mest bli massa godis och kanske något extra gott fika.

Jag tycker att svensk helgmat överhuvudtaget är trist, som någon skrev så är det väldigt mycket sill. Jag äter rätt lite kött och inget som kommer ifrån havet så det som går i mig vid högtider brukar på sin höjd vara potatis, köttbullar och kanske någon prinskorv. Och det hinner jag äta mig less på över julen så att laga samma saker igen till påsk är ingen hit.
 
Här är det tradition att pappa på långfredag bjuder på hemkokt ärtsoppa med fläsk från vildsvin, hembakad knäckebröd med lite olika ostar och pannkakor😋.

Torsdags mat på långfredag tror jag är tradition sedan 2003 här hemma.
 
Vi har aldrig ätit lamm vid påsk kan här är det påskbord som gäller. Och godis såklart 😋 vad är det med choklad i staniolpapper egentligen? Enda mjölkchokladen som är god
 
Tror aldrig min familj har firat påsk :confused:
Godis i påskägg är nog den enda tradition jag kan minnas i samband med påsken.
Jag firar däremot vårdagjämningen.
Det blir vegetarisk hemmagjord pizza på kvällen :d
 
I år jobbar jag natt hela påskhelgen. Så jag äter väl någon matlåda med rester :D

Just påsken har jag inte så ivriga traditioner till. Det har jag väl iofs inte övriga högtider heller, när jag tänker efter. Äter dock gärna sill och köttbullar men det behöver inte vara påsk eller jul för att jag ska äta det. Brukar passa på att köpa ägg när de är på påsk-extrapris. Gillar att baka så det går åt en del ägg där.
Blir jag bortbjuden äter jag det som serveras :d
 
Hur jag ska fira.. jo kommer att fira påsk med dessa!! :love:

IMG_8767.jpg


Vad som ska ätas är inte så viktigt med dessa godingar som sällskap. Men det blir nog ngt långkok på lamm. Perfekt då kan man gulla med katter medan lammet långkokar. Sen lär det väl bli lite löjrom ;) Har bjudit en kompis på middag på skärtorsdag. Sen blir det middag på påskafton med några grannar mest troligt. Jag gissar att det blir ngn form av plockmat av lite av varje.
 
Firar inte påsk. Alls. Jag är bara långledig från jobbet.
I år har jag semester så långledigt blir det ändå. Maken jobbar hela helgen.

Jag antar att min påskmat blir typ spaghetti och färssås eller nåt sånt :D
 
Brukar bli påskmat dvs som på julen och godis :). Ibland grillat någon dag istället :) . Jag har flera olika varianter på påskefterrätter och förra året provade jag för första gången att göra pannacottatårta med mangospegel och anton bergsägg uppeåpå, supergott! Mamma blev så förstjust så gör jag något av de andra istället för den så blir hon nog besviken misstänker jag, så får bli att göra en sådan till påskhelgen :). Blir nog dessutom att jag gör en likadan redan den här helgen då vi ska fira sambons pappas fru och de ska bjuda på påskmat och har varit nyfikna på den tidigare så det får det bli i år :).
 
Hur firar ni påsk? Traditionen är väl påsklamm men det verkar som många äter 'påskbord' istället. Hur brukar ni göra?

Själv har jag köpt en lammstek och tänker tillaga den enligt ett recept jag hittade i DN för länge sedan. Får se om det blir ett påskägg eller inte.
Brukar bli en buffé på påskaftonslördagen. Den är inte så lik jul eller midsommar. Ingen sill. Gärna lamm i någon form. Ägg o pajer o räkor. Och sparris med hollandaise. Annars är det mest ledigheten som firas genom att göra saker ihop.

Tyvärr när påsken är ”tidig” så har inte så mycket gott hunnit titta upp än.

Vissa vill även ha stora mängder påskgodis.
 
Hur firar ni påsk? Traditionen är väl påsklamm men det verkar som många äter 'påskbord' istället. Hur brukar ni göra?

Själv har jag köpt en lammstek och tänker tillaga den enligt ett recept jag hittade i DN för länge sedan. Får se om det blir ett påskägg eller inte.

Vi har inte några starka påsktraditioner förutom påskägg med godis! På påskafton ska barnet (som nu är tonåring men lika ivrig fortfarande) få leta efter ett påskägg fyllt med godis.

Ibland färgar vi ägg för att det ser fint ut. Men annars är vår påskmat godis. Jag har köpt några söta hönor som ställs fram på bordet tillsammans med en bukett tulpaner. Så godis, ägg och blommor kan sammanfatta vår påsk.
 
Vi har ingen tradition av speciell påskmat, möjligen har jag nångång blivit bjuden på påskbord eller lax hos svärföräldrarna. Men sedan ett antal år tillbaka samlas familj och vänner hemma hos oss på gården och eldar påskbrasa, grillar medhavd korv/hamburgare eller vad man vill, dricker öl, fikar med vårig kaka och bara är tillsammans 🔥
 
Påsk är ingen högtid som vi bryr oss om. Jag jobbar dessutom. Men vi kommer nog äta lamm, vilket vi ofta gör ändå iofs. Har lammrostbiff i frysen :d
 
Hur firar ni påsk? Traditionen är väl påsklamm men det verkar som många äter 'påskbord' istället. Hur brukar ni göra?

Själv har jag köpt en lammstek och tänker tillaga den enligt ett recept jag hittade i DN för länge sedan. Får se om det blir ett påskägg eller inte.
Det är väl påskbord på påskafton och lamm på påskdagen tänker jag. Men vi gör lite hur som beroende på var vi hamnar när :) Påsk är en favorithögtid :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 370
Senast: Mineur
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
391
Senast: Sirap
·
Mat Från början var det bara jag och mannen som skulle vara hemma ikväll och fira nyår. Hans önskemål var då att vi skulle äta kotlett och...
2
Svar
20
· Visningar
1 312
Senast: Ullmerkott
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 531
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Avla utan fullständig stam?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp