Vi har aldrig firat påsk nått särskilt. När jag var liten var det påskris och påskägg och klä ut sig till påskakärring. Samt att vi koka ägg och målade dom. Nu för tiden så är det på sin höjd lite påskmust och påskgodis, som jag hade köpt oavsett om det var påsk eller inte.
 
Funderar, jag har alltså en (stor) lammstek och lite sill och lax och ägg. Vad äter man vilken dag. Lammet kommer ta lång tid att äta upp, tänker frysa in en del för annars blir det lamm i en vecka.
 
Det blir ingen traditionell påskmat här utan det låter som att det blir souvas med någon efterrätt. Jag älskar påskgodis dock så lite lagom lär väl slinka ned. :D
 
Kotlettrad av vildsvin blir det här 😍 åt mycket lamm förut då mamma föder upp men det blev lite för mycket så nu äter jag mest om jag blir bjuden.
 
Sill och ägg för att jag gillar det, eventuellt lamm någon dag och sen får vi se. Ska gå till Storm och Bille och köpa lite choklad om de har öppet . Äter hellre lite kvalitetschoklad än massa godis numera.
 
Kommer bli en liten buffe med fläskfile, ägghalvor, köttbullar och någon potatis till. Funderar på krossad potatis, rostad potatis eller hasselbackspotatis. Och sen en himla massa godis och påskmust
 
Åt sista av fårköttet häromdagen. Nästa gång ska jag komma ihåg att spara lite till påsken 😅. Har inte haft nån tradition av att ha lanm till påsk (antagligen för att det rätt dyrt och vi åt billig mat under uppväxten) utan det har typ varit ägg och äggrätter när jag var liten.
Har inte firat påsk så mycket mer än att man ätit ägg nån dag och gett påskägg till familjen nu i vuxen ålder.
 
Vi har gjort det riktigt enkelt för oss i år och beställt festfat från Ingelsta Kalkon som vi kommer äta av under påskhelgen de dagar som vi inte är bortbjudna. Så det enda jag ska göra är lite olika efterrätter. Påskgodiset och påskmusten är inhandlad och filmjölksbröd är bakat. Ser såå mkt fram emot påskfirandet! Påsken är verkligen en av mina favorithögtider! 😍
 
Mamma kom igår med lite fina styckdetaljer av kalv för hon ”behöver plats för grönsaker i frysen”. Typiskt hennes sätt att ge bort god mat. Så det blir nog ryggbiff en dag (eller tre). Med primörer. Jag har förberett en sill-fermentering med citron och timjan så en dag blir sill, lax, ägg. Hoppas ostarna jag klickat hem är goda. Lamm en dag. Lägg blir det för det har jag hemma. Denna karamellkaka med fudge blir efterrätt/godis med lite stöd av mandelägg.
 
I år skulle vi inte ha någon påskmat.. Det skulle bli fläskfilé, potatisgratäng och sallad. Sen kunde ingen säga nej till mormor som ville ha matjésilltårta... Så nu ska jag strax fixa min första inlagda sill, pojkvännen tar med gubbröra... Heh.. :D
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 376
Senast: Mineur
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
391
Senast: Sirap
·
Mat Från början var det bara jag och mannen som skulle vara hemma ikväll och fira nyår. Hans önskemål var då att vi skulle äta kotlett och...
2
Svar
20
· Visningar
1 312
Senast: Ullmerkott
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 531
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp