Jag har köpt en häst ifrån Frankrike (från uppfödaren). Fadern är en Rocky Mountain horse på 1.55 ca. Modern är spansk import utan känd härstamning ca 1.70. Min häst är i passet registrerad som ponny med okänd härstamning. Nu gissar jag bara, men jag kan tänka mig att det var det billigaste sättet att göra det på. I passet är det två virvlar i pannan på pålle och inget mer (hon har en i pannan, men fler på kroppen). Färg registrerad som chocolate, vilket kanske inte direkt är fel, men inte fullständigt (hon är silverbrun). Chipnumret stämmer. När jag skulle tilläggsregistrera henne hos Svenska hästavelsförbundet tänkte jag att jag kunde rätta till det felaktiga, men dom ändrar ingenting. Det får jag i så fall ta med det franska avelsförbundet som har utfärdat passet.
Lång utläggning, men så till frågan; kommer detta ha någon betydelse i något sammanhang? Det är ju ingen avelshäst eller någon som på något sätt är värdefull för son härstamning. Men pålle är två och är ingen ponny.
Lång utläggning, men så till frågan; kommer detta ha någon betydelse i något sammanhang? Det är ju ingen avelshäst eller någon som på något sätt är värdefull för son härstamning. Men pålle är två och är ingen ponny.