Sv: Passa in wintec?
Nu har vi varit på sadelutprovning samt köpt ett blått järn. Jag tog aldrig med wintecen till utprovningen så jag har inga kommentarer ang den. Hästen kunde enligt sadelgubben ha kentaur tror modellen hette medea. Kunde även ha crown warmblood och crown arwen. Jag trodde att dessa sadlar passade mera rakryggade hästar, jag tycker att min krake ser rätt överbyggd ut på bilden. han något rakare vid arbete men inte spikrak.
Enligt sadelgubben skulle vi behöva ha NARROW i crown modellen och fit 2 (normal) i kentauren. Så rimligtvis så bör ju svart järn passa på min häst.
Detta ser ut så här. Jag la järnen ca 3 fingrar från bogbladet. ser på tok för smalt ut tycker jag.
blått järn ser ut så här när jag trycker ena sidan mot hästen. ser ut att finns lite utrymme mellan.
rött järn blev vädligt brett. När det satt i sadeln så hamnade den i framvikt och det var väldigt lätt att lyfta bakändan på sadeln. Sadeln stupade framåt helt enkelt.
Resultatet med wintec med svart järn. sadeln ligger i bakvikt. Men jag undrar också om sadel passar ryggprofilen till att börja med. är den möjligtvis för svängd i bommen eller ligger den bra? Kan tillägga att den inte är luftstoppad.
blått järn istoppat ser bättre ut.
Vilkan övriga modeller och sadelmärken kan tänkas passa denna form på rygg?