Passar bates alla hästar?

Sv: Passar bates alla hästar?

Tror också att hon är rakare när hon jobbar med ryggen. Kanske värt att prova en Bates då. Vilken Bates har du? Är alla Bates likadana?

Mer eller mindre så är de lika i bom och bossform. Det är större skillnad mellan de äldre och de nya exemplaren än mellan varje modell ur samm årgång.

Jag har Bates Caprilli dressyr och hopp. Vad man bör tänkte på är att det är en lång sadel, har 16" och de är inte små.

De som kommer med sadeln är små, men det finns stora att köpa till. Ska du ha 16" i dressyrmodell så kolla så det är långa kåpor bara för de korta är verkligen korta. Hoppmodellen har "normala" kåpor. Innovan finns bara från 16,5 och den "nya" modellen tycker jag både är stor och klumpig och ligger lite sidådär på en rygg.

Borde också ha en 16" isåfall. Är det bra stöd på en Caprilli dressyr?

Caprillin är ganska rak och enkel har inte särskilt mycket stöd alls, så vill du ha med mkt stöd så är det Innovan du ska testa.

Jag skulle tro att Innovan är något mindre i sätet än vad Caprillin är i och med att den är ganska mkt djupare.

/Camilla

Jag skulle tro att Innovan är något mindre i sätet än vad Caprillin är i och med att den är ganska mkt djupare.

Innovan i str 0 är trots sitt djup rymligare i sätet än Caprilli 16" när vi hade hemma en hel hög olika varianter för ett tag sedan.

Jag har Bates Caprilli dressyr och hopp. Vad man bör tänkte på är att det är en lång sadel, har 16" och de är inte små.
[/QUOTE]
Jag hade en Bates Caprilli 17" tidigare och den var inte alls lång.
(men den har rätt små stöd så det är nog ingenting för TS ändå)

Jag hade en Bates Caprilli 17" tidigare och den var inte alls lång

En egen tolkning utifrån hästrygg och vad man jämför med, jag tycker personligen att 17" med sina ca 50-cm i full längd är megalångt. 16" är ca 44cm full längd och det är ganska långt för att vara just en 16".

Jag upplevde den också som lång, och bossorna var "skarpa" baktill. Låg inte alls bra på någon av mina hästar. Sen kunde jag inte sitta i den öht eftersom den hade extremt bred midja, är vanligtvis inget jag har problem med eftersom jag är lång, men i caprillin så fick jag sitta i spagat typ.

Så NEJ Bates passar inte alla hästar, det finns ingen sadel som gör det! Och inte alla ryttare heller. Typisk utprovare att säga så dock. ^^

hade Bates Caprilli. Man ska nog inte ha en sån om man är lite framåtlutat i sigsjälv. Stiglädrerna sitter ju lite längre bak är vad de gör på normala sadlar. Jag kunde rida i den utan problem men min syster blev mer framåtlutat och en som brukade rida min ponny fick skav för dom satt längre bak.
En som skulle köpa den fick också skav.

Då blir det nog intee n Caprilli iallafall.

Har kikat lite på Dominus och Globus. Vad är egentligen skillnaden mellan Crincle och Clinc? Vilken skulle passa min häst bäst?

Vilken typ av rygg passar Prestige? Kanske skulle passa min?

Crincle är mycket mer takformad och böjd än Clic. Clic är mer för lite bredare/platta hästar med rak rygg, och jag tror inte det skulle passa din häst. Crincle - tveksamt, men kan funka.

Prestige är hyfsat svängda i bommn och passar lite överbyggda hästar, värt att prova på din häst.

Hittade en bild när hon springer lös i paddocken. Ryggen är ganska rak på bilden.

http://www.pixbox.se/pic_show_id32502263.html

Pratade med en sadelutprovare samt personal i en ridsportsbutik och alla sa (även sadelutprovaren som ska vara jätteduktig) att Bates-sadlarna kan byggas om så att de passar i stor sett alla hästar.

Men det stämmer inte, Bates passar inte alla hästar och kan inte heller anpassas så mycket så att det ens finns en chans att de passar alla hästar. Bates har dock lite olika modeller med olika passform, tillsammans med Wintec. De passar alltså lite olika hästar, men absolut inte alla. Och hade nu sadelutprovaren varit så "duktig" så hade hon inte heller kommit med ett sådant påstående... Det är skrämmande vhur okunniga vissa sadelutprovare/försäljare är.

Ryggen ser rak ut där ja, men gör så att du longerar/tömkör samt låter henne springa lös i padocken en stund och studera hur ryggen ser ut. Att kolla på en bild är inte så representativt om du inte vet med säkerhet hur hästen brukar se ut när hon jobbar korrekt.

Hon sa att om hästen är svängd så sätter man inlägg i mitten och om den är rak sätter man inlägg fram och bak. Tycker att det låter logiskt?

Ja, det låter ju bra, men tyvärr så funkar det inte alltid i praktiken.. Provade en Bates Innova på min häst och fick den inte att ligga bra trots massa trixande med iläggen.

Nu har jag pratat med totalt fyra personer som jobbar med sadlar. Personalen på Lyckås Ridsport, pratat med två olika tjejer på Myone vid två olika tillfällen samt en sadelutprovare och alla säger att det går att bygga om den så att den passar i stort sätt alla hästar.

Nu har jag pratat med totalt fyra personer som jobbar med sadlar. Personalen på Lyckås Ridsport, pratat med två olika tjejer på Myone vid två olika tillfällen samt en sadelutprovare och alla säger att det går att bygga om den så att den passar i stort sätt alla hästar.

Då undrar jag.......

HUR har du ställt frågan ?
Som en fråga eller påstående ?

Tex har de svarat så efter att du påpekat att andra har sagt den kan byggas om och passa de flesta hästar eller har de svarat så när du har frågat enkelt, vilken typ av häst passar den sadeln ?

Man kan få väldigt olika svar beroende på HUR man ställer frågan....att man inte "lägger ord i munnen" på den som svarar....om du förstår :)

OM du nu tror den kan passa, och många sagt den kan passa olika hästar.....
Kan du inte ta med din häst och prova en, se hur de löser det med inlägg etc och se om den VERKLIGEN passar din häst ?
Är väl enkelt nog istället för att fråga gång på gång på internet....

Ja men det är ju bara för små justeringar. Det är inga större justeringar än vad du kan åstadkomma med en omstoppning (vilket är möjligt på alla ullstoppade sadlar)
Faktum är att ingen sadel passar alla hästar.

Jag sa väl något i stilen med "Stämmer det att man kan bygga om en Bates-sadel så att den passar nästan alla hästar?"

Ja, hade tänkt köpa en bates och be en sadelinprovare hjälpa mig med inlägg och koppjärn och allt sånt. Sedan om man har en ny häst borde man ju kiunna kontakta henne igen så kanske hon kan bygga om den efter den nya hästen.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
657
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 956
Utrustning Jag måste tydligen ge mig på det här med att leta sadel till nya hästen. Det var många år sedan jag var tvungen att leta sadel och har...
Svar
4
· Visningar
2 090
Senast: Maoam
·
Utrustning Ute i sadeldjungeln igen. Den här gången med en nyinköpt häst med nya förutsättningar. Han kan inte ha min andra hästs sadlar trots att...
Svar
12
· Visningar
2 004
Senast: Amaryllis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Blandraser och renraser
  • Akvarietråden V