Passar bates alla hästar?

Sv: Passar bates alla hästar?

Har du provsuttit bates inova? Jag tyckte att den var gräslig att sitta i med de där extrema knästöden :o

skaffa en annan återförsäljare :cool:

det var det värsta bullshit jag läst på länge.
det är en BOMSADEL. dvs bommen är fixerad, och därmed funkar den på visst byggda hästryggar.

att sadeln är luftstoppad fråntar inte att bommen är konstruerad som den är.

jisses.

det låter väldigt komplicerat att köpa en sadel man aldrig provat, och sen satsa på att ha provare/sadelmakare fixa med passformen. då tjänar du ju mer på att ta hjälp redan INNAN du valt sadel.
varför har du hakat upp dig på stora knästöd? Hur mkt knästöd du behöver beror på sadeln i sin helhet och hur den placerar dig, det är stor skillnad på olika sadlar!

Senast ändrad:

Återförsäljarna jag har pratat med har varit Lyckås Ridsport och Myone... Har handlat mycket på myone och alltid tyckt att de har vart duktiga. Sadelutprovaren jag har pratat med jobbar ihop med Myone och ska vara jätteduktig.

Tycker att man sitter bättre i en sadel med rejäla knästöd. Självklart finns det sadlar som man sitter bra i utan de stora knästöden, men de jag har suttit i har jag inte suttit bra i.

kl

Som en liten allmän reflektion, så hade jag aldrig köpt en "luftstoppad" sadel. Hålla på och trixa med blandade material?
a015.gif

Det finns ingen sadel som passar alla hästar, punkt.

kl

Som en liten allmän reflektion, så hade jag aldrig köpt en "luftstoppad" sadel. Hålla på och trixa med blandade material?
a015.gif

Det finns ingen sadel som passar alla hästar, punkt.

Varför skulle du aldrig köpt en luftstoppad sadel?

Jag har en luftstoppad dressyr och det är inga trix eller fix ö.h.t med blandmaterial. Hästen älskar sadeln - har tidigare ridit i ullstoppat vilket han gillar det med, men denna luftstoppade är guld på honom den med. Har du själv ridit i luftstoppat? :devil:

Eftersom du vill ha en ändringsbar sadel, är det ju inte lämpligt med luftstoppat. :)

Mackan: jag har inte själv ridit med luftstoppat, nej, men däremot har jag sett för många "måndagsexemplar" :p

De är säkert bättre kvalité på dem numera och det är säkert vissa märken som är bättre än andra, men jag håller mig till ullstoppat :D

Jag hade gärna haft en luftstoppad sadel på en häst som accepterar det, men jag hade valt Flair, inte Cair (som i Wintec och Bates).

För mig är den stora finessen att Flair går att pumpa om själv, och därmed göra mindre justeringar efterhand som häst och ryttare utvecklas. Nu är det långt ifrån alla hästar som gillar luftstoppning, så det hänger ju lite på hästen också.

En sadel som passar alla med lite justeringar som beskrivs ovan är inget annat än bluff och båg. Trist att etablerade affärsidkare hänger sig åt sådant bondfångeri.

som lovisa säger, luftstoppat är det inget fel på alls om hästen gillar det. själv har jag haft min i snart 5 år och aldrig behövt justera en enda grej då sadelmakaren kollat häst och sadel regelbundet. Detta trots att hästen ibland varit lite smalare och ibland lite rundare.

att en bates pga sin luftstoppning skulle passa alla hästar, är som sagt, vilket jag sagt tidigare, rent bullshit, och ÅF som påstår detta borde få sparken pronto. Oerhört oseriöst!

Märker jag om hästen gillar det eller inte? Vad är egentligen skillnaden för hästen?

Har nu pratat med en sadelutprovare som sa att det här med att en Bates ska passa alla hästar bara är ett försäljningsknep.
Kommer att ta kontakt med henne när sadeln anländer.

Ja, det är ungefär vad som framkommit av den här tråden också. Det är bara oseriöst av försäljare att påstå att en sadel passar alla hästar.

Har nu pratat med en sadelutprovare som sa att det här med att en Bates ska passa alla hästar bara är ett försäljningsknep.
Kommer att ta kontakt med henne när sadeln anländer.

Äntligen har du fått ett vettigt svar från någon som jobbar med sadelutprovning!
Tyvärr har många ÅF av Bates och Wintec fått för sig att man kan få dem att passa alla hästar.
Det är inte helt lättpassade sadlar.Med de kilbossorna de har trycker de många hästar i ländryggen,vilket lätt skapar problem.

Jag har faktiskt inte sett en enda Bates som har legat bra på hästar som har fått de utpovade....
Då har jag ändå sett rätt många:confused:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
657
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 956
Utrustning Jag måste tydligen ge mig på det här med att leta sadel till nya hästen. Det var många år sedan jag var tvungen att leta sadel och har...
Svar
4
· Visningar
2 090
Senast: Maoam
·
Utrustning Ute i sadeldjungeln igen. Den här gången med en nyinköpt häst med nya förutsättningar. Han kan inte ha min andra hästs sadlar trots att...
Svar
12
· Visningar
2 004
Senast: Amaryllis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Blandraser och renraser
  • Akvarietråden V