Passar den!? Del 2

Elma_vip

Trådstartare
Ni som läste min första tråd om hur sadeln satt på min häst, här kommer andra delen där jag sätter ut bilderna som jag tog idag. Nu har jag dragit bak sadeln några centimeter som ni sa. :P Vad tycker ni nu då?

Utan sadelgjord?
DSCN1849.jpg

DSCN1850.jpg

DSCN1851.jpg

DSCN1852.jpg

Spänd sadelgjord:
DSCN1857.jpg

DSCN1853.jpg

DSCN1854.jpg

DSCN1856.jpg

DSCN1858.jpg

Det gråa på sitsen på sadeln är efter att jag ridit i regn, har putsat den nu så den ser normal ut igen. :P

Mvh Diana

Senast ändrad:
Sv: Passar den!? Del 2

Diabolical_Kitten skrev:
Den gled inte fram när du red? (Såg bättre ut nu)

Red inte idag utan jag provade bara. Om den nu skulle göra det nästa gång jag rider så kan man ju kanske rida med en svanskappa bara. :P eller?

Jag hade aldrig ridit med svanskappa. Om sadeln vill åka fram av sig själv kommer det nog göra ont på hästen. För inte bara flyttas sadeln fram, utan DU är även i den. Tänk själv vilken kraft som drar hästen i svansen då.

Diabolical_Kitten skrev:
Jag hade aldrig ridit med svanskappa. Om sadeln vill åka fram av sig själv kommer det nog göra ont på hästen. För inte bara flyttas sadeln fram, utan DU är även i den. Tänk själv vilken kraft som drar hästen i svansen då.

Svanskappan är till för att hålla sadeln på plats :smirk:

Den håller sadeln delvis på plats, men den hindrar inte sadeln från att vilja åka fram. För att sadeln inte ska flyttas fram en enda centimeter får man spänna den RIKTIGT hårt, och jag behöver väl inte ens förklara hur skönt det är för hästen...

Ligger bra, men tänk på att sadlen sätter sig en bit till när du har ridit en stund.Kolla då hur stor mankfrihet du har. Hur många fingrar du får in på höjden vid manken.

Måste bara få fråga nu när ni pratar om svanskappor...
Jag hr en ponny som inte är normalbyggd. Men sadeln glider fram nästan på halsen hela tiden, spec vid hoppning och galopp. Har testat svanskappa men det gillade hon verkligen inte och bockade konstant..
Finns det något annat man kan göra för att hålla sadeln på plats?

skogersson skrev:
Ligger bra, men tänk på att sadlen sätter sig en bit till när du har ridit en stund.Kolla då hur stor mankfrihet du har. Hur många fingrar du får in på höjden vid manken.

Okej. Hur många fingrar ska det få plats vid manken då?

Joinme skrev:
Jag hr en ponny som inte är normalbyggd. Men sadeln glider fram nästan på halsen hela tiden, spec vid hoppning och galopp. Har testat svanskappa men det gillade hon verkligen inte och bockade konstant..

Ta ut en sadel provare som kan hjälpa er att hitta en mer passande sadel.

Jag tror nog den kan passa, men först måste hästen muskla upp sig runt maken(vilket nog går rätt snabbt om hästen inte har en sadel som trycker där).
Gissar att den nu kommer att glida fram till sitt "vanliga" läge så fort du börjar rida. Om så fallet är kanske du kan rida barbacka och tömköra hästen en vecka och sen lägga på sadeln igen när hästen musklat sig mera utan sadeln.

Dorinda skrev:
Jag tror nog den kan passa, men först måste hästen muskla upp sig runt maken(vilket nog går rätt snabbt om hästen inte har en sadel som trycker där).
Gissar att den nu kommer att glida fram till sitt "vanliga" läge så fort du börjar rida. Om så fallet är kanske du kan rida barbacka och tömköra hästen en vecka och sen lägga på sadeln igen när hästen musklat sig mera utan sadeln.

Okej. Jag får se om den åker fram imorron när jag rider. Om jag kommer ihåg kan jag kanske ta kort på den efter ridturen.

Mvh Diana

Måste bara fråga, vad är det för sadel? Är extremt lik min gamla Stübben, som jag ska försöka få sälja, men jag vet inte vad modellen heter. S om det är ens tubben får du gärna säga vad modellen heter :)

_Runaway_ skrev:
Måste bara fråga, vad är det för sadel? Är extremt lik min gamla Stübben, som jag ska försöka få sälja, men jag vet inte vad modellen heter. S om det är ens tubben får du gärna säga vad modellen heter :)

Hej. Jag vet bara att det är en stubben sadel, allround mot dressyr. :P Mer vet jag tyvärr inte,.

Mvh Diana

Joinme skrev:

Byt sadel!

Hmm tycker sadeln ser ut att ligga an väldigt nära ryggraden. Ser rätt hård ut på något vis...

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 865
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 503
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag måste skriva av mig lite, och kanske kunna få lite goda råd. Varning för långt och troligtvis rörigt inlägg. Det har varit jävligt... 2 3
Svar
44
· Visningar
10 683
Senast: Hyacinth
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har... 2
Svar
21
· Visningar
4 715
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Tandfen utan kontanter

Hund, Katt, Andra Djur