Passar denna selen?

Sv: Passar denna selen?

Jag tycker att det ser bra ut! Hur åtspänt är ryggstycket? Det ska inte sitta så tajt som när man har svanskappa på en sadel, man ska få in en tvärhand mellan ryggstycke och kors.
 
Sv: Passar denna selen?

Det sitter nog ganska bra då, lite till kan jag kanske spänna ut det. Drar absolut inte i däckeln åtminstone. Jag ska mäta med handen nästa gång jag slear. Tack för rådet.
 
Sv: Passar denna selen?

Hej! Det finns en bra regel som säger att du aldrig ska ha spännet i yttersta hålet, eller ännu värre innersta. Om något går sönder kan du inte använda något annat hål ju tills du kommer hem med vagn o sele och kan laga.
Och de anmärker lite ibland på det på tävling, det vara bara därför jag sklrev så.

Jättebra bild! Jag tycker att du ska höja din brösta, för det ser ut som om hon har bröstan precis på bogspetsen och det gör tillslut ont på hästen. Men du har samtidigt inte mycket att ta av där, så frågan är om du ska ha en empathybrösta, en ergonomisk, eller en frenchcollar? Där har andra bättre koll än vad jag har.
Vissa raser (fjording, shettis, isis mm ) har inte alltid plats för bröstan.

Annars så sitter allt jättefint tycker jag!
 
Sv: Passar denna selen?

Tack för förklaringen. Vill bara gärna veta eftersom jag inte alls kan det här med körning och får lära mig efterhand. Har ridit i 25 år men aldrig kört så det är helt nytt för mig även om jag kan handskas med hästar. Vill att det ska funka bra för min Lina så hon fortsätter trivas så bra med det eftersom vi tycker det är kul, hon går ner i vikt och risken för fång minskar och hon får bra motion.

Jag köper absolut anledningen och är medveten om att det optimala troligen varit en sele i storleken större men faktum är att nu när jag ställt in selen så som den sitter nu så är det bara bröstan som är i yttersta hålen. Allt annat är i minst näst yttersta eller ännu högre.

Jag som varit rädd att bröstan suttit för högt så hon ska få svårt att andas. Hon har ju ganska kort avstånd i bogen så det finns inte så mycket att spela på. En ergonomisk hade kanske varit det bästa. Detta är kanske en dum fråga men jag har som sagt aldrig behövt kolla sånt här eftersom jag inte kört men kan man känna var bogspetsen sitter? Hur högt över bör bröstan sitta?
 
Sv: Passar denna selen?

Hej! Jag uppskattar verkligen kuskar som dig, som vågar fråga istället för att.. ja vad är alternativet?!

Bröstan bör sitta två fingrar ovanför bogspetsen, men på shettis kan det väl bara bli en fingerbredd. Om du lyfter på frambenet så ser du jättetydligt var bogspetsen är, men annars så är det knölen på hästens bröst. två bogspetsar. Jag brukar jämföra det med våra nyckelben, det gör ont att trycka där.
När hästen drar riktigt så sänker den huvudet så när man selar på så brukar bröstan se ut att sitta för högt. Luftstrupen är väldigt djupt inbäddad med, så det brukar inte vara risk att den täpps igen om bröstan sitter högt.
De flesta ha bröstan för lågt.
 

Liknande trådar

Körning Fråga: jag har en enkel bröstsele med fast brösta och en "billig" rockard med svängel. Tänker köpa ny sele med lös brösta och baksele...
Svar
7
· Visningar
1 830
Senast: ameo
·
Hundavel & Ras Det finns ju så otroligt många hundraser. Hur valde ni vilken ras ni skulle skaffa? Hur gick tankarna? Fördelar/nackdelar? Stämde...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 346
Senast: Tiger tok
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 683
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Familjen ska utökas med en familjemedlem men det råder velande och funderingar. Familjen består av mig som kommer ha huvudansvar över...
2
Svar
33
· Visningar
5 969
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp