Passar sadeln?

annaponny

Trådstartare
Hej!
Mitt arabsto har en santa cruz celine (extra wide, 17,5 i sitsen) som vi fick med i köpet. Nu undrar jag om den passar? Jag tycker det ser ut som att den inte ligger an längst bak, är den för svängd då?
vsoqqb.jpg

2hnz2wy.jpg

53plsn.jpg

Ni får väldigt gärna komma med förslag på andra sadlar som kan tänkas passa om inte den här gör det :)
rc7lnk.jpg

2hqtgd4.jpg

Och ja, vi ska ta henne till en sadelutprovare när vi har löst lastningsproblemet... :nailbiting:

Tycker att den ser på tok för lång ut.

Har själv en häst med kort rygg. De jag kan komma på som är korta är Amerigo DJ och Prestige Versailles.

för lång och svängd, antagligen så är det en kompensering att de valt en sadel som släpper tidigt, så att anläggningsytan blir kortare (om de tänkte ngt alls dvs). men den ser inte ut att ligga så bra ändå

Tycker den ser dels för svängd ut (santa cruz är måttligt böjda i bommen) och dels för smal ut (santa cruz x-vida motsvarar vid bom i andra storlekar, dvs de är inte så jättevida), då hästen ser ut att ha en välmusklad bred manke och därför behöver utrymme just där, i kombination med takformad, rak och kort rygg. Puh.

Passier optimum med kilbossor?

Tack för tipset! :D Ska ha det i åtanke när vi tar kontakt med sadelutprovaren (vi kanske t.o.m har hittat en som åker ut till oss!)

Kom gärna med fler förslag!

@caballus Kilbossor på en så kort rygg är nog inte så lämpligt.

@annaponny Eftersom din häst ändå har en så pass välmusklad manke och den inte har ont(?) av sin sadel är det ingen katastrof att rida med den även om den inte ligger så bra som den borde. Om du kan ha en mindre sade borde du nog leta efter en 16-16,5. SC Legano kanske skule kunna passa. Annars är förslag som Amerigo DJ, Prestige Versailles eller Vega bra. Men i aningen dyrare prisklass.

Jag tycker bilderna är tagna i konstiga vinklar, och dessutom är ju inte sadelgjorden spänd. Spänn sadelgjorden och ta nya bilder mer rakt från sidan. Men håller med att den ser lite för sväng och för smal ut.

@annaponny Eftersom din häst ändå har en så pass välmusklad manke och den inte har ont(?) av sin sadel är det ingen katastrof att rida med den även om den inte ligger så bra som den borde. Om du kan ha en mindre sade borde du nog leta efter en 16-16,5. SC Legano kanske skule kunna passa. Annars är förslag som Amerigo DJ, Prestige Versailles eller Vega bra. Men i aningen dyrare prisklass.
Nej, hittills har hon iallafall inte visat några tecken på smärta som tur är :) Bra förslag, sitsen är inga problem med mindre, det är i så fall att jag har långa ben (då är ju inte heller santa cruz celine bra som jag förstått det...), men i vilket fall får hästen gå före :angel: tack!

Jag tycker bilderna är tagna i konstiga vinklar, och dessutom är ju inte sadelgjorden spänd. Spänn sadelgjorden och ta nya bilder mer rakt från sidan. Men håller med att den ser lite för sväng och för smal ut.
Det ska jag definitivt göra! Förhoppningsvis imorgon... :D

Senast ändrad:
Sådär, nu finns nya bilder @*tove* :) Hoppas de duger
m7uu85.jpg

idzwx0.jpg

15qrujt.jpg

im1j48.jpg

Själv vet jag inte vad som hände mellan första och andra vinkeln :confused:
Jag tycker det ser ut som att den ligger an helt ok på första, sen vet jag inte om hon rörde på sig mellan eller om det var så illa även på första bilden O_o bara av att vinkeln är annorlunda..?

Andra bilden så vrider hon huvudet och formen på bossorna är inte riktigt helt matchande med formen på ryggen.

Det ser bättre ut på de där, men jag är högst tveksam om längden. På första bilden ligger den för långt fram och tänker man bak den bakom bogbladet blir det tight med längden.

Hästen är musklad "upp och ner" - svag överlinje, underhals etc. Tyder på hon rör sig med låst rygg vilket kan bero på sadel eller annat. Men sadeln är garanterat för smal för hon ska kunna muskla sig i den.

Jag skulle byta ut den även om det ser något bättre ut på de här bilderna.

Söt häst :)

Aha, förklarar saken litegrann :idea:

Jo, det har vi ju märkt. Hon är väldigt lättlärd i övrigt men formen har liksom inte kommit än mer än i skritten. Jag lägger nog sadeln för långt fram av rädsla att lägga den för långt bak... :o

Tack :D

Liknande trådar

Utrustning Jag har haft enorma problem med att hitta en sadel till min Welsh Mountain. Hon är 115 cm hög med väldigt platt, bred och något svängd...
Svar
11
· Visningar
1 572
Senast: Thera
·
Utrustning Vi letar och letar.. efter en hoppsadel till vår lilla storhäst med svängd rygg, de flesta hoppsadlar verkar vara för "rak till lätt...
Svar
2
· Visningar
917
Senast: pajaztar
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 331
Senast: Aifos
·
Utrustning Nu är det dags för min min lillhäst att få en egen dressyrsadel. Men jag behöver råd om var jag ska börja leta. Hon är inte alls lik min...
Svar
8
· Visningar
2 336
Senast: Haflinger89
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Diskbråck