Passform på CWD sadel?!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Witzippa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 3 264
W

Witzippa

Hjälp! Har fått hem en ny sadel och jag tror den är för smal:(
Dock inget problem att ändra men har en fråga till er som känner till sadeln och har köpt en ny, hur låg den på hästen första gången ni la på den och hur låg den efter 2-3 veckor (som de rekommenderar att man ska vänta och se innan man ändrar något)

Har tyvärr ingen bild att lägga ut men sadeln ligger verkligen "ovanpå" vid manken/bogbladen och jag har mycket svårt att se att den skulle kunna lägga till sig så den kommer intill på alla ställen.

Min fråga är helt enkelt hur ni som har dessa sadlar upplevt passform från början och efter ett par veckor:)

Tacksam för snabbt svar!:bump:

Sv: Passform på CWD sadel?!

Köper man en ny sadel skulle jag inte låta den vara mer än något smalare än gränsfall. Lägger man på en sadel som passar så kommer hästen antagligen att börja muskla sig -> försmal sadel. Dock så är det ju olika hur mkt hästen ändrar sig med rätt sadel.

En sadel som är kraftigt försmal från början (så tolkar jag dig) kommer aldrig att sätta sig tillräckligt. Det kan däremot en något försmal sadel göra.

Med försmal handlar det mer om ligga i bakvikt eller inte i detta fallet. Graderna på sadeln och hästen ska ju stämma med varandra.

Min låg precis som den skulle från dag 1 o har inte ändrat sig sedan dess, vilket en sadel med latexpaneler heller inte ska. Så jag skulle nog ta o ändra på den!

Jo, det måste nog till en ändring skulle jag tro, den verkar passa hennes rygg gradmässigt men det är just att den är för smal fram.
Tack för er svar!

Ja, jag uttryckte mig nog fel där, menade bommens vinkel dvs om den är svängd eller mer rak. Denna sadel verkar passa när det gäller den biten men som sagt för smal fram....

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
666
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Ni sadelnördar, snälla hjälp och utbilda mig! Jag behöver uppenbarligen en ny sadel till min 4-åring. Dessvärre är hon bred och utan... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 363
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 129
Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som... 5 6 7
Svar
123
· Visningar
23 957
Senast: DarkInNight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈