Passlös häst, om olyckan är framme...

kopparberg

Trådstartare
... vad händer?
De nya reglerna säger ju att hästpasset inte får vara mer än 3 timmar bort från hästen. Vad händer om någon kollar det och passet är låååångt mer än 3 timmar bort? Och vad händer om hästen blir sjuk om den saknar pass? Gör det skillnad om de viktiga delarna i passet är kopierade och kopian finns?

Så här ligger det till med min häst just nu! Hästen har giltigt pass, är en Brandenburger registrerad i Brandenburgerförbundet.
Min häst är betäckt och ska registreras i ASVH. För det krävs att jag gör ett namnbyte hos Brandenburgerförbundet (min häst har som flera andra tyska hästar, har två namn), dessutom är ägarbyte inte gjort på min häst.
Så idag har jag skickat hennes pass och de andra handlingarna som behövs i ett rekommenderat brev till Tyskland.
Kvar hos mig finns en kopia på passet, har kopierat i vanlig kopieringsmaskin, bla för att min veterinär ska kunna föra in vaccinationerna i hästens "gröna" pass hon kommer få från ASVH.

Men vad händer nu med "passet max 3 timmar från hästen"? Måste jag chartra ett jetflygplan för att kunna hämta passet för att slippa böter om någon myndighetsperson får för sig att kolla min hästs pass?
Och vad händer om min häst blir sjuk eller (ve och fasa...) dör nu när hon inte har ett giltigt pass?
"Min" veterinär känner jag rätt väl, hon vet att jag skickat passet (det var hon som föreslog kopiering), hon skulle aldrig tjafsa om hästen behövde veterinärvård, men andra jourveterinärer, kliniker osv kanske kräver pass?

Någon som har koll?

Förresten, tack Hydroit för all hjälp med brev på tyska och allt annat praktiskt jag inte klarat utan dig!
 
Senast ändrad:
Sv: Passlös häst, om olyckan är framme...

Jag åkte in med min häst akut på jourtid till djursjukhus för några veckor sedan, och det var ingen som efterfrågade passet. (Det fanns med i handsfacket på bilen, så det fanns ju där om någon ville se det). Ingen frågade efter passet under den efterföljande tiden när min häst stod kvar på djursjukhuset eller ens när jag fick hämta hem honom igen.

Har haft distriktare ute, och åkt in till en annan klinik för återbesök, och ingenstans har de efterfrågat passet (annat än för att stämpla in vaccinationer). Så jag tror att det är lugnt för din del! :)
 
Sv: Passlös häst, om olyckan är framme...

Vet frågar inte efter pass för vård. Däremot kan djurskyddsinpektörerna göra det.

Efter att ha råkat ut för inspektörer som påstod att hästen saknade pass, eftersom jag som du skickat iväg mitt och bara hade kopia, så har jag lagt ned ett avsevärt antal timmar på att reda ut saken.

I EU- förordningen står det uttryckligen att man har rätt att skicka passet till utfärdande organ. De skall på begäran skicka dig ett intyg att passet finns hos dem för uppdatering.

Ovanstående var det ingen på Länsstyrelsen som visste, utan en vänlig man på SJV som hjälpte mig med det.
 
Sv: Passlös häst, om olyckan är framme...

aldrig varit med om att varken djursjukhus eller klinik vill veta av passet, inte heller nödslakt. Konstigt nog!
 
Sv: Passlös häst, om olyckan är framme...

Jag har heller aldrig varit med om att veterinärer frågat efter passet. Tex min gammelpålle, han medicinerades både av privatpraktiserande veterinär och veterinärer på Ultuna med mediciner med livslång karens, inget noterades i passet och ingen frågade om passet!

Så jag gissade att det kunde vara så för flera! :)
 
Sv: Passlös häst, om olyckan är framme...

Typ sådant tjafs menar jag!
Hur har det gått för dig, har myndigheterna gett med sig och handlat logiskt?
 
Sv: Passlös häst, om olyckan är framme...

Nja, jag blev ju anmäld för sår o halt häst, vilket slutade i att anmälan blev betecknad som befogad för att hästen saknade pass o journaler sedan 5år tillbaka (vilket inte var med sanningen överensstämmande då passet var ivägskickat för uppdatering)... :confused:

I vilket fall, jag kan tydligen formellt inte överklaga för jag har inte blivit anmodad att betala för besöket o det står i protokollet att ärendet är avslutat.

Jag har pratat med inspektörens överordnade som skulle titta på det. H*n tyckte inte det verkade rimligt.

Jag framförde också då på samma gång vänligt synpunkter på inspektörens sociala kompetens och av reaktionen att döma var jag inte den första :devil:

Jag vill få bort att anmälan var befogad, eftersom den inte var det, men vi får se hur det går...
 

Liknande trådar

Avel Jag har ju betäckt mitt sto. Mitt sto är en Brandenburger, registrerad i det förbundet i Tyskland. Till min stora förvåning verkade min...
Svar
7
· Visningar
2 070
Senast: Bubbla
·
B
Hästmänniskan Har nu haft så otroligt mycket problem med ASVH i samband med registrering av fölen plus dom äldre hästarnas pass och blir därför...
Svar
10
· Visningar
1 408
Senast: Linda L
·
Hästmänniskan Var på dalsjöfors slakteri (igen) i onsdags... Börjar bli stamkund där :smirk: Två saker slog mig när jag var där(verkar som det...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 774
Senast: TeamTop
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp