slakteriet...o hästar...

ancan

Trådstartare
Var på dalsjöfors slakteri (igen) i onsdags... Börjar bli stamkund där :smirk:

Två saker slog mig när jag var där(verkar som det alltid händer ngt när man är där...)

Fösrt: En ponny med svåra ryggproblem(12 år gammal) stog där o väntade och väntade...nyfiken som jag är började jag tala med "husse"... då tyckte besiktningsveterinären att konturdiagramet inte stämde. de två sockar som fanns inritade i passet, var enligt honom ljusa ben ...(ponnyn var fux m. ljusare ben...) Ägaren föreslog då att de skulle kolla chipet, men då fanns det ingen chipläsare att tillgå...

Vore inte det en självklarhet att en kontrollant från jordbruksverket, som jobbar på slakteri för hästar hade en sådan i sin utrustning???

Efter diverse samtal fick hästen till slut avvlivas, men hur tror ni det kändes för ägarna den timmen de stog där och trodde de skulle få vända hem med ponnyn igen??? Till sina barn?

En annan sak som kom upp till diskution var att det numera endast kommer ca 3-4 hästar/vecka till dalsjöfors(som ju täcker ett enormt stort område)... De hade själva hört att det går transporter till Danmark med slakthästar, där behöver nämligen inte gamla hästar ha pass... Så nu får sjuka hästar stå på långa transporter igen...

Åter igen ett skrämmande utslag av sveriges fantastiska(fanatiska) djurlagar!!!
 
Sv: slakteriet...o hästar...

Jag trodde fullt och fast att slakterier som hade "många" hästar ialla fall hade en chipläsare... :eek:

Och ang att passlösa hästar skickas till Danmark, ja vad trodde myndigheterna? Att folk skulle betala runt en tusenlapp för att få ett papper som ska slängas omedelbart eller skicka dem och få betalt... Hade det itne varit bättre och väntat med passtvång på slakt ett tag till... För hästarnas skull...
 
Sv: slakteriet...o hästar...

ancan skrev:
En annan sak som kom upp till diskution var att det numera endast kommer ca 3-4 hästar/vecka till dalsjöfors(som ju täcker ett enormt stort område)... De hade själva hört att det går transporter till Danmark med slakthästar, där behöver nämligen inte gamla hästar ha pass... Så nu får sjuka hästar stå på långa transporter igen...

Åter igen ett skrämmande utslag av sveriges fantastiska(fanatiska) djurlagar!!!

Blir inte ett dugg förvånad.
Har själv just kommenterat den risken flera gånger här på Buke och bara blivit nerlusad med konstiga svar.

Vore bättre om det hela fick "självsaneras"

Som t.ex travarna som fick pass automatiskt från 2000 har ju sina papper i ordning.
Äldre hästar skulle få slaktas på traditionsmässigt vis ändå.
Då slapp vi dessa transporter som myndigheterna blundar för gång på gång.

För hur det än är så kan en häst född före 2000 fått litervis med t.ex. plegasil och ändå ha ett pass i ordning före slakt.

Så först ska passet i ordningställas.
Sedan måste veterinär ut 24 timmar före slakt för att friskförklara hästen. Sedan kan man slakta.

Förhindrandet av "otillåtna" medel i köttproduktion fungerar ändå inte.

Sverige ska i detta fall vara ett besserwisserland med dubbelmoral.
Ska det hela hålla hela vägen ut så borde då myndigheterna införa totalt importförbud av kött från andra länder.
Annars är hela idén helt sjuk.

AM
 
Sv: slakteriet...o hästar...

Har hört viskas från "säkra" källor att Sverige är det enda EU land som kräver pass på äldre hästar... :mad: :crazy: :eek:
 
Sv: slakteriet...o hästar...

Kan du avslöja den säkra källan? Hela idéen med pass är ju pga av EU och inget svenskt påhitt.
 
Sv: slakteriet...o hästar...

ancan skrev:
Har hört viskas från "säkra" källor att Sverige är det enda EU land som kräver pass på äldre hästar... :mad: :crazy: :eek:

Skulle nog tro att alla EU länder har samma regler men att i vanlig ordning är det ingen som bryr sig.

Som ex. kan vi ta Italien.
Dom har samma, om inte hårdare trafikregler som Sverige.
Ändå är tradition att "störst först" i vägkorsning. Oavsett färg på trafikljuset... :crazy:

Så ingen kan inbilla mig att länder utanför Sverige tackar nej till en fet ardenner bara för att den inte har papprena i ordning.

AM
 
Sv: slakteriet...o hästar...

Nafayette skrev:
Blir inte ett dugg förvånad.
Har själv just kommenterat den risken flera gånger här på Buke och bara blivit nerlusad med konstiga svar.

Vore bättre om det hela fick "självsaneras"

Som t.ex travarna som fick pass automatiskt från 2000 har ju sina papper i ordning.
Äldre hästar skulle få slaktas på traditionsmässigt vis ändå.
Då slapp vi dessa transporter som myndigheterna blundar för gång på gång.

För hur det än är så kan en häst född före 2000 fått litervis med t.ex. plegasil och ändå ha ett pass i ordning före slakt.

Så först ska passet i ordningställas.
Sedan måste veterinär ut 24 timmar före slakt för att friskförklara hästen. Sedan kan man slakta.

Förhindrandet av "otillåtna" medel i köttproduktion fungerar ändå inte.

Sverige ska i detta fall vara ett besserwisserland med dubbelmoral.
Ska det hela hålla hela vägen ut så borde då myndigheterna införa totalt importförbud av kött från andra länder.
Annars är hela idén helt sjuk.

AM


Jag håller med dig till fullo och äben halvbloden fick giltiga pass från 2000, mitt gamla sto har fått butta flera ggr, men det finns inte reggat någonstans oavsett om hon har pass eller inte liksom, hon har redan fått det.
 
Sv: slakteriet...o hästar...

Jag jobbar på slakteri och jag väger för det mesta grisar som ska vara tatuerade med nummer.

Ibland kan de komma upp till 200 otatuerade! Grejjen är den att djur som kommit in på anläggningen inte får lämna den, så varför ens ha kontroll då ;)


Jag tycker det är tråkigt att det slaktas så lite, i Uppsala slaktas inga hästar alls, och nu ska det bli nedskärning på nöt, svin och får för dom kört ekonomin i botten.
Förut kunde de ha sa 3-4stycke i veckan, men att man inte slaktar häst är för de tar otroligt lång tid och det har man inte råd med. Sen finns det väl tyvärr bara skräck historier om slakterier :( Jag tittade in i ladugården i förrgår, annars ha rjag bara sett skjutboxen, där var det ljust och fräscht, rymligt i boxarna och otroligt mkt rent spån på golven.

Kommer sluta med att alla svenska djur som ska slaktas kommer få åka utomlands. Tyvärr. Svenskarna vill inte betala priset som är för svenskt kött där djuren hanterats med respekt samtidigt som djuren ska åka så kort bit som möjligt. slakterier får stänga och bönderna lägger ner, men då ska det minnsan finnas kossor ute på bete varje sommar?
 
Sv: slakteriet...o hästar...

Ja, reglen gäller inom hela EU...men det är bara Sverige som tolkat den på detta tokiga vis, de flesta andra länder har en "övergångsperiod" för gamla hästar...

Varför fortsätter annars slakttransporterna???

Sverige är mästarnas mästarland i paragrafrytteri...vad det än gäller!!!
 
Sv: slakteriet...o hästar...

Men det är väl bättre att se till att reglerna blir enklare än att skylla eländet på de länder som faktiskt följer dem.
 
Sv: slakteriet...o hästar...

Bara sverige? Att olika länder har implementerat(ung tolkat in i sin egen lagstiftning) detta på olika sätt vet jag men att sverige skulle vara ensamt om att begära pass på alla hästkategorier tror jag inte riktigt på. Men du kanske har säkra uppgifter hur varje EU-land gjort?
PL
 
Sv: slakteriet...o hästar...

Länken jag skickade med här så står det under färgad text:

devono essere provvisti di passaporto gli equidi delle categorie 1.– 3. ossia tutti esclusi quelli da macello


Vilket betyder att hästar under kategori 1 till 3 måste ha pass annars utesluts dom ur "köttproduktion"

Kategori 1-3 är ALLA hästar.

Enda undantag för slakt är åsnor. Dom kan "preparas" och "marinera" utan restriktioner.

Kategori 1 är registrerade
Kategori 2 är hästar uppfödda för att gå till köttproduktion
Kategori 3 är övriga avelsdjur

Så italienarna har samma regler. Men dom följs inte.
AM
 
Sv: slakteriet...o hästar...

Nafayette skrev:
Så italienarna har samma regler. Men dom följs inte.
AM

Ursäkta mig lite, men hur vet du det ?? Jobbar du månne inom den italienska slakterinäringen ????
 
Sv: slakteriet...o hästar...

Förutom att jag har bott där, är själv halvitalienare, kan italienska språket och på så sätt kan följa debatten även där nere..(italienska tidningar/veterinärsidor/övriga forum)

Så kan jag även räkna ut att om dom svenska travhästarna lastas i bussar ner till Italien för att slaktas så har 999 av 1000 inget pass.

Kan även tillägga att detta ÄR en tradition där just italienarna importerar enorma mängder hästar från öststaterna.
( just Italien står för den största slakthästimporten i hela Europa)
Dom skattar hästköttet mycket högt. Vilket inte vi svenskar gör...
AM
 
Sv: slakteriet...o hästar...

Gnist skrev:
Ursäkta mig lite, men hur vet du det ?? Jobbar du månne inom den italienska slakterinäringen ????

minst 250.000 hästar importeras till Italien.
7000 åsnor enbart från Rumänien.

Skickar länk från den Italienska varianten av "hästens beskyddare"

Ta du en titt på slaktarna och fråga dig igen..
Hur var det med hästpassen????

Slakthästar

Vill du veta mer så fråga. JAg kan översätta delar åt dig.

Vill också berätta att dessa hästar bär på sjukdomar vi nästan aldrig hört talas om.

AM
 
Sv: slakteriet...o hästar...

När det gäller den saken, alltså inte passet utan chipscannern. Är det nog så som för hundar att det är ägaren som är skyldig att se till att det finns en scanner som kan läsa chipet. Finns olika märken på chip och olika scanners.
 
Sv: slakteriet...o hästar...

Bilderna är ju inte idealbilder precis, men enbart hemska bilder, säger inget om kravet på pass och vad det är för kontroll av pass och sådant på alla italienska slakterier......Eller vad det italienska livsmedelsverket har för bestämmelser för den delen..?
Vad är det som säger att det inte finns slakterier i sverige som kan "se mellan fingrarna" .. och att vissa transporter till slakteriet kan resultera i liknande bilder om man fotade diverse slakttransporter, även i sverige..?
Kan inte läsa italienska så du får ju gärna översätta texten....
 
Sv: slakteriet...o hästar...

Hela den sajten är en mycket ledsam rapport om hur och var och när importer sker.

Bilderna har vi väl alla sett i ungefär samma stil.

Det intressanta i det hela är ju, som du också antyder, hur hästen vidare kommer in i den italienska marknaden/slakterier.

Så här står det en bit ner:
In un suo rapporto Jeremy James ( ILPH) dice che gli animali vengono acquistati da commercianti italiani con pochi scrupoli, che li comprano a prezzi stracciati incuranti delle loro condizioni.

Vilket betyder att hästarna köps upp av italienska handlare som inga skrupler har.
Dom betalar lägre pris allt efter hästarnas dåliga skick...
(ungefärlig översättning)

Så igentligen kan man ju försöka tänka sig det hela i kvantitet.

En gigantisk "svart" slaktmarknad på minst 250.000 hästar glider in i landet "osett"
Hästarna hamnar på olika slakttorg för att "tvättas vita"

Djuren hamnar alltså inte på någon typ av anläggning som här i Sverige, typ Scan.
Nej.

Dom åker nästan allihop till Sicilien för att där sedan distribueras uppåt landet igen.

Nu är det ju så att Italien är mindre än hälften så stort som Sverige.
Dom har myndigheter lika snabba och vändbara som en stenmur.
Naturligtvis så vet alla om detta men blundar.
Köttet tvättas ju och kommer då till gagn för alla italienare.

AM
 
Sv: slakteriet...o hästar...

Så om Italien gjorde som Sverige och följde dom dumma reglerna så skulle många hästar alltså slippa slakttransporterna? Hur man än vänder sig har man arslet bak.
 

Liknande trådar

Distans Det finns säkert de av er som har åsikter om varför en del av dessa saker hände och hur man hade kunnat undvika dem. Men å andra sidan...
2
Svar
24
· Visningar
3 226
Senast: Madde71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp