slakteriet...o hästar...

Sv: slakteriet...o hästar...

Nafayette skrev:
Länken jag skickade med här så står det under färgad text:

devono essere provvisti di passaporto gli equidi delle categorie 1.– 3. ossia tutti esclusi quelli da macello


Vilket betyder att hästar under kategori 1 till 3 måste ha pass annars utesluts dom ur "köttproduktion"

Kategori 1-3 är ALLA hästar.

Enda undantag för slakt är åsnor. Dom kan "preparas" och "marinera" utan restriktioner.

Kategori 1 är registrerade
Kategori 2 är hästar uppfödda för att gå till köttproduktion
Kategori 3 är övriga avelsdjur

Så italienarna har samma regler. Men dom följs inte.
AM


Nej dom har inte samma regler, slakterierna får ta emot hästar utan pass till slakt där,men inte till "mat"!!!-däremot följs inte dessa regler heller...
 
Sv: slakteriet...o hästar...

peter_lundin skrev:
Bara sverige? Att olika länder har implementerat(ung tolkat in i sin egen lagstiftning) detta på olika sätt vet jag men att sverige skulle vara ensamt om att begära pass på alla hästkategorier tror jag inte riktigt på. Men du kanske har säkra uppgifter hur varje EU-land gjort?
PL

Jag har inte suttit och lusläst alla länders regler, men jag har en god vän som jobbar med sådant... och enligt honom så tillåter övriga länder slakterierna att ta emot passlösa hästar till slakt, men dom kasseras då...eller ska göras det iallfall... :crazy:

Mig veterligen så är sverige det enda land som inte låter passlösa hästar tas emot för destruktions ens...
 
Sv: slakteriet...o hästar...

Det sista är helt fel, pass är inget krav för destruktion!!!
För slakterierna gäller sen 1/5 att de inte skall ta emot passlösa hästar men om de gör det skall dessa kasseras dvs samma regler som du talar om för andra länder. Destrutionsavgiften för en uppslaktad häst är mycket lägre är för en hel häst.
PL
 
Sv: slakteriet...o hästar...

Jag frågade just vet/ansvarig på slaktreriet om detta i veckan, och fick ett blankt nej!!! de tar under inga som helst omständigheter emot hästar utan pass numera!!!

Jag önskar verkligen att det hade varit som du säger... :crazy: :cry:
 
Sv: slakteriet...o hästar...

Knapplån.

Jag tycker att det är så vidrigt. Att de aldrig kan få det här att fungera, hur kan det vara så svårt?! Mår så dåligt av sånt här. :(
 
Sv: slakteriet...o hästar...

Formuleringen som jag skrev ovan lämnar ett visst spelrum för tolkning så det blir upp till besiktningsvet o slakteri att avgöra. Här tar vi mot hästar utan pass, de slaktas upp kasseras o går till destruktion. Destruktion utanför slakteriet tex via lantbrukstjänt kräver aldrig ngt pass.
PL
 
Sv: slakteriet...o hästar...

Hej

Hur vore det om alla vi svenska hästälskare åt hästkött? Det skulle höja priset på hästar till slakt och göra det oekonomiskt att slakta på annat ställe än i sverige. Dessutom skulle det ej handlas med hästar runt 2-3000 kronors nivån.
Smakmässigt är häst ungefär som ko, fast kanske lite magrare. Alldeles utmärkt att äta!
Tyvärr är det i Sverige många hästägare som anser det vara tabu att äta häst. Synd. Vem vinner på det?
Hellre slakt i Sverige och jag äter köttet, än att någon profiterar på att sända hästar på en fruktansvärd slaktresa.

Det finns ett antal hästar i sverige, med eller utan pass. Dessa kan ej slakta här utan att ägaren kanske får betala för det. Då finns det barmhärtiga samariter som erbjuder sig att utan kostnad hämta hästen, så att ägaren slipper kostnaden för slakt och kadaverhämtning. Dessa barmhärtiga samariter ser sedan till att samla på sig tillräckligt många hästar för att fylla en lastbil. Bilens destination är inte himlen utan sydliga Europa. Någon tjänar mycket pengar, och inte är det ägarna...Gissa vem som tjänar på att vi ej äter kött i sverige? Är det dessa vi vill gynna?

Konstig dubbelmoral. Hästarna som vi behandlar som jämlikar, är inget värda som döda. Kor och grisar äts med nöje, och de slipper resa.

Tummen upp för Malin Bayard och hennes krog med hästkött på menyn!!!
 
Senast ändrad:
Sv: slakteriet...o hästar...

Läs ovan. Du kan visst slakta i Sverige utan pass. Om Italien följde reglerna skulle det inte löna sig att sälja passlösa hästar dit heller.
 
Sv: slakteriet...o hästar...

Visst, kan man slakta utan pass. Men till vilket kilopris??!!! Vet du vad ett slakteri betalar i sverige per kilo, då frakten är borträknad?

Tar jag hem för avlivning kostar det runt 4000 kr, senast gången för mig kostade det 4720 kr. Avlivning plus hämtning. Allt för att ingen skall äta min häst.
 
Sv: slakteriet...o hästar...

Att slakta för att gräva ner är nog upp till var och en.
Vill man inte att hästen skall ätas upp så är det ju så.

Men vad jag förstår så verkar det som om Sverige snart hamnar i en sk. minuskarusell.

Ju fler hästägare som inte har pass..
Ju fler som tänker gräva ner..

Destå mer minus hamnar Sverige på.
Och vi får fler transporter..

Slaktarna får inte in häst för att kunna leverera till oss konsumenter..
(för vi alla äter hästkött, vare sig vi vet det eller inte. Undantaget är då vegetarianer)

När inget hästkött finns att tillgå så tas det in utifrån..
Och??
Ja just det.. Nog borde det stå på pålägget "made in Sweden" ???
Trots att det står Polonia eller Italia eller France.

AM
 
Sv: slakteriet...o hästar...

Kan du avslöja den säkra källan? Hela idéen med pass är ju pga av EU och inget svenskt påhitt.
Kan dra en parallell från min bransch där det kommer EU-direktiv efter EU-direktiv angående vissa sak- och säkerhetsfrågor och där tolkas direktiven helt olika från land till land. Bland annat så skiljer sig den finska och svenska tolkningen av ett av de senaste påfunden rejält och följdaktligen blir inblandade parter mycket förvirrade. Inte underligt om det är på samma sätt i denna frågan.
 
Sv: slakteriet...o hästar...

peter_lundin skrev:
Formuleringen som jag skrev ovan lämnar ett visst spelrum för tolkning så det blir upp till besiktningsvet o slakteri att avgöra. Här tar vi mot hästar utan pass, de slaktas upp kasseras o går till destruktion. Destruktion utanför slakteriet tex via lantbrukstjänt kräver aldrig ngt pass.
PL

Nu talar vi samma språk... :smirk:

Så om man står på sig ordentligt så har de inte rätt att neka att ta emot en passlös häst?

Destruktion via lantbrukstjänst är en väl fungerande tjänst...
 
Sv: slakteriet...o hästar...

Skrivningen ger absolut rätt för slakteriet att vägra, det är snarast mer korrekt att göra så. Vårt sätt får anses vara att tänja lite på reglerna.
PL
 
Sv: slakteriet...o hästar...

peter_lundin skrev:
Destruktion utanför slakteriet tex via lantbrukstjänt kräver aldrig ngt pass.

Så det är bara om du kör hästen till slakteri som de (ev.) kräver pass? Hur funkar det om man t ex använder trotjänaravlivning och tar bort hästen hemma?
 
Sv: slakteriet...o hästar...

Hoppas verkligen att små shettisar inte är attraktivt hästkött i Italien. :crazy:
 
Sv: slakteriet...o hästar...

Med trotjänaravlivning kan man mena sanitetsslakt där hästen går till livsmedel o då krävs pass men ej om hästen skall gå till destruktion.
PL
 
Sv: slakteriet...o hästar...

peter_lundin skrev:
Med trotjänaravlivning kan man mena sanitetsslakt där hästen går till livsmedel o då krävs pass men ej om hästen skall gå till destruktion.
PL

det går oxå bra att göra som jag...be om hjälp med själva avlivningen, och sedan gräva ner honom borta i ekhagen...

Normalt är ju annars att de tar med sig kroppen...

TÄNK BARA PÅ ATT DE KRÄVER KONTANT BETALNING TILL CHAUFFÖREN FÖR ALLA UPPDRAG VAD DET GÄLLER HÄST...
 
Sv: slakteriet...o hästar...

Aha! Jag vet många som har sina gamla hästar går hemma och skrotar och som knorrar över det här med pass - ingen av dom har några planer på nåt annat än trotjänaravlivning och destruktion (eller gräva ner hemma). Om jag säger att de inte behöver skaffa pass är jag inte ute och cyklar alltså? Och isf är väl inte Sverige mer nitiska än andra EU-länder?
 

Liknande trådar

Distans Det finns säkert de av er som har åsikter om varför en del av dessa saker hände och hur man hade kunnat undvika dem. Men å andra sidan...
2
Svar
24
· Visningar
3 226
Senast: Madde71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp