Namn på utländskt sto som ska reg i ASVH?

kopparberg

Trådstartare
Jag har ju betäckt mitt sto. Mitt sto är en Brandenburger, registrerad i det förbundet i Tyskland. Till min stora förvåning verkade min häst ha TVÅ namn när jag kollade i passet! Vilket Ridsportförbundet också noterade och började krångla och fundera om inte hästen skulle ha det andra namnet i passet, dvs det namnet jag INTE köpt hästen i, och inte kallat hästen hela det första året jag ägt henne. Att prioritera att lägga ner så mycket energi på vilket namn min häst ska tävla i, det undrar jag varför förbundet gör, men det är ju en annan sak. ;)

Nåväl, jag fick av Ridsportförbundet i allafall veta att det inte alls är ovanligt med flera namn på samma häst i Tyskland, de får ett namn när de registreras, och ett annat när de tävlas. Problemet (som Ridsportförbundet tyckte fanns) var att de ansåg min häst nog måste tävla i namnet hon var registrerad i hos Brandenburgerförbundet, inte hennes tävlingsnamn. Dock har jag inte hört mer från förbundet, kanske har de insett att det är onödigt att gräva i det här.

Nåväl, jag har planerat att registrera min häst i ASVH för att kunna visa henne på fölvisning och få fölungen och henne bedömd. Och då är min fråga, vad kommer ASVH anse hon har för namn? På ASVH:s sida står det ju att man inte får byta namn på hästar reggade i utländska avelsförbund?
Ridsportförbundet sa att jag själv kunde försöka byta namn på henne i Brandenburgerförbundet, någon som vet hur ett tyskt avelsförbund ställer sig till det?

För jag vill ju inte registrera min häst med ett nytt namn känner jag! :( Jag har ju ett namn på namnskylten, transporten osv. Det är ju det namnet hon heter tycker jag!
 
Sv: Namn på utländskt sto som ska reg i ASVH?

Det är vanligt att tyska hästar har två namn, ett sportnamn och ett avelsnamn. Har ditt sto varit i avel i Tyskland?

Det vanligaste i Tyskland är dock att de inte alls får namn när de registreras utan först när de ska tävlas och skaffa licens. Tyska pass på unghästar innehåller oftast inget namn alls.

Här blir det så här när de tyska hästarna har två namn: http://www.blup.se/sv-SE/horses/39582-calluna-ex-zwilla

Nu kommer jag dock inte ihåg vilket av detta som var hennes tävlingsnamn.
 
Sv: Namn på utländskt sto som ska reg i ASVH?

Så som slutsats kan du regga henne som ovan med två namn och du använder det du brukar göra!
 
Sv: Namn på utländskt sto som ska reg i ASVH?

Jag kommer från Brandenburgerförbundet och avla med Brandenburger hästar här i Sverige. Du får gärna skicka ett pm till meg. Kanske kan jag hälpa dig med namnet av din häst.
 
Sv: Namn på utländskt sto som ska reg i ASVH?

Varför har de 2 namn egentligen? Det borde ju inte göra livet mycket lättare? ;)
/U
 
Sv: Namn på utländskt sto som ska reg i ASVH?

Vilket namn din häst ska ha hos SvRF och hos ASVH är lite beroende på hur de är inskrivna i passet.

Om endast det ena namnet är med tryckbokstäver (avelsnamnet), på en klisterlapp med stämpel eller liknande, är det det namnet som gäller. Då har ingen officiell registrering skett i Tyskland på det andra namnet.

Om ett sportnamn tillagts och registrerats i Tyskland som namnändring brukar ASVH och SvRF godta det som gällande namn, ev med ex-tillägget såsom Cyllene beskriver.

Men det betyder inte att man "välja" namn av de två, det är namnet som står först som är det officiella namnet och alltså gäller och ska användas. Parantesnamnet är med för att underlätta spårning av ev. tidigare sport- och avelsresultat.
 
Sv: Namn på utländskt sto som ska reg i ASVH?

Varför har de 2 namn egentligen? Det borde ju inte göra livet mycket lättare? ;)
/U

Nä, det gör det bara krångligare. Speciellt om man vill hitta tidigare resultat på hästen. Som också gärna kan ha flera olika registreringsnummer, dvs riskerar att få flera olika identiteter egentligen.

Den förklaring jag fått är att de ofta får ett ganska enkelt namn som föl eller när de visas på avelsvisningar (en del avelsförbund har också t ex att det måste börja på en viss bokstav) och sen får de ett "flashigare" namn när de tävlar.
 

Liknande trådar

Avel Jag är ju nybörjare när det gäller avel, men det ser ju ut som om ASVH kämpar i rejäl motvind? Jag har ju också förstått att det är inte...
Svar
2
· Visningar
1 098
Senast: kopparberg
·
Hästvård ... vad händer? De nya reglerna säger ju att hästpasset inte får vara mer än 3 timmar bort från hästen. Vad händer om någon kollar det...
Svar
6
· Visningar
1 271
Senast: Trix
·
Avel Man får ju inte längre byta namn på sin registrerade häst, men får man tävla hästen under ett annat namn? Jag vet att det var tillåtet...
Svar
4
· Visningar
1 140
Senast: Cheval
·
Avel Jag är som sagt usel på holländska men har lyckats hitta ett mkt fint holländskt sto (http://www.allbreedpedigree.com/saleva) och har...
Svar
10
· Visningar
2 949
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp