Bukefalos 28 år!

slakteriet...o hästar...

Sv: slakteriet...o hästar...

Om de tänker har hästarna kvar över årsskiften är de likväl skyldiga att skaffa pass men de kommer att kunna avliva för destruktion od även om de inte har pass.
PL
 
Sv: slakteriet...o hästar...

Nu står jag här, och gör något som jag skulle ha gjort för evigheter sedan. Jag blev blåst, lånade ut mitt sto för avel, och hon betäcktes med Cardento. Så visade det sig att jag fick tillbaka mitt sto som ett benrangel, med ingrodd gödsel under magen, och fodervärden blev arg när jag påpekade det och hotade med att slakta fölet.. Vilket jag inte hoppas att hon har gjort. Betäckningen blev aldrig betald, och hästen aldrig registrerad, inte som sitt rätta jag. I samma veva hände det så mycket annat, så jag hade inte kraft att ta fatt i detta. Tog snällt emot mitt sto, hon gick och åt i 2 månader innan hon kunde ridas igen. Så till frågan.. Kan vilken häst som helst bli slaktad? Även en frisk unghäst? Tror inte ens denna utspekulerade varelse är så dum så hon gjort det.. men bara en fråga..
Om någon skulle vara nyfiken att kolla på bilder på hästen som föl så finns det lite att titta på här: http://medlem.spray.se/noblestudio/
MVH Ulrika
 
Sv: slakteriet...o hästar...

Ja man har rätt att slakta en häst som man vill. Naturligtvis under förutsättning att man är ägare till hästen.
PL
 
Sv: slakteriet...o hästar...

Det var ju trist, men det ska ju finnas en del som föder upp hästar slakt för , eller det fanns iallafall för några år sedan. Kan tycka att det inte borde löna sig eftersom hästkött verkar billigt, och de äter ju ganska mycket. Tack för ditt svar
Ulrika
 
Sv: slakteriet...o hästar...

Min ponny MED pass hela vägen på klinik etc fick butta två gånger utan notering i passet osv.

Nu valde jag destruktion iaf även om det blev väldigt mkt dyrare än om jag hade låtit henne gå till livsmedel.
 
Sv: slakteriet...o hästar...

Som Peter säger, slakt av hästen bestämmer du som ägaren när det ska bli, ingen annan.

Men ska du ha pengar av försäkringsbolaget så måste den bli utdömd av veterinär och godkänt av bolaget.
 
Sv: slakteriet...o hästar...

Har låtit slakta 5 hästar under de senaste 6 åren, inte någon gång har det krävts ägarintyg eller pass. Inte ens då djursjukhuset ombesörjde...
 
Sv: slakteriet...o hästar...

En gång till pass krävs (sen 1/5) när hästar skall bli livsmedel. Om djursjukhuset ombesörjde antar jag att det var fråga om avlivning destruktion.
Beror på vad du menar med ägarintyg? För slakt(dvs till livsmedel) skall skrivas en djurägarförsäkran där det intygas att hästen inte är beh med ngt som gör att den inte får gå till livsmedel.
PL
 
Sv: slakteriet...o hästar...

Hästar som är behandlade på kliniker skall (enligt uppgift från hallands djursjukhus) föras in i ett register, där behandlingarna ska stå med...

Hur övriga behandlingar skall registreras har jag ingen aning om...
 
Sv: slakteriet...o hästar...

jag har lämnat en del av våra trotjänar till slakt. då kommit till den gränsen där de inte kan leva ett värdigt liv som penisionär längre. och vi åker till ett mindre slakteri. de är jätte trevlig och hästen besiktigas och avlivas direkt den kommer in. allt som allt tar det fem min och de slipper stå och vänta. men det tråkiga i det hela är att när man kommer dit så brukar det stå någon häst och vänta i stallet för att ägaren bara vill bli av med den. sist var det en 2-årig ardenner hingst med fullstam jättevacker fux med bläs. jag frågade varför vill man avliva en så ung häst?? svaret blev att den hade gått med sin mamma sen den var föl och nu kom de på att han var stor och stark. så det var kanske dax att lära honom att gå i grimma nu. och det hade inte slutat väl när han fick panik och skenade till skogs ägaren hanmade på sjukhus. så lösningen blev att den lille oskyldige 2-åringen fick avlivas. jag blir så arg på folk som bara betäcker och får en söt föling. men sedan skiter i det här med att ta hand om dem och uppfostra dem till en trevlig häst som kan ge glädje åt många och få leva ett långt och lyckligt liv. varför ska man då skaffa ett föl???jag har kopt ett par hästar av barmhärtighets skäl och hjälpt dem till ett bättre liv. fast det är inte lätt och det kostar en hel del och det blir inte alltid lika lyckligt som man tänkt.
 

Liknande trådar

Distans Det finns säkert de av er som har åsikter om varför en del av dessa saker hände och hur man hade kunnat undvika dem. Men å andra sidan...
2
Svar
24
· Visningar
3 226
Senast: Madde71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Träning och hälsa del 12
  • Melatonin
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp