Patella luxation vs olika veterinärer

Millicent

Trådstartare
Ursäkta den lite diffusa rubriken :D

Jag kollade min chihuahuas patella efter att hon fyllt 1 och fick då beskedet att hon har pl grad 1 medialt på vänster knä (har tyvärr inte pappret framför mig och minnet sviker om det var på höger knä också - ska kika sedan!). Nu idag var hon inne hos en annan veterinär för något helt orelaterat men tydligen kollade denna vet på knäna också och tyvärr var det min mor som var med så jag kunde inte prata med vet själv, men enligt henne så hade Eva (ja, hunden :rofl:) pl grad 1 på vänster och "nära" grad 2 på höger knä. Blev såklart orolig när jag hörde detta, borde jag ta henne till en tredje vet för en third opinion? Det har väl gått ca 5-6 månader sedan intyget skrevs/första kollen.

Egentligen uppvisar hon inte några besvär utöver något enstaka hoppsa-steg som jag upplever blivit mindre sedan hon kunnat följa med mer och bygga muskler.
 
Ursäkta den lite diffusa rubriken :D

Jag kollade min chihuahuas patella efter att hon fyllt 1 och fick då beskedet att hon har pl grad 1 medialt på vänster knä (har tyvärr inte pappret framför mig och minnet sviker om det var på höger knä också - ska kika sedan!). Nu idag var hon inne hos en annan veterinär för något helt orelaterat men tydligen kollade denna vet på knäna också och tyvärr var det min mor som var med så jag kunde inte prata med vet själv, men enligt henne så hade Eva (ja, hunden :rofl:) pl grad 1 på vänster och "nära" grad 2 på höger knä. Blev såklart orolig när jag hörde detta, borde jag ta henne till en tredje vet för en third opinion? Det har väl gått ca 5-6 månader sedan intyget skrevs/första kollen.

Egentligen uppvisar hon inte några besvär utöver något enstaka hoppsa-steg som jag upplever blivit mindre sedan hon kunnat följa med mer och bygga muskler.
Det kan ju ha förvärrats med tanke på hur lång tid det gått emellan undersökningarna. Vet inte varför du skulle behöva ha en tredje veterinärs utlåtande?
Om hunden har rörelsestörningar bör operation starkt övervägas för att förhindra förslitningsskador.
 
Det kan ju ha förvärrats med tanke på hur lång tid det gått emellan undersökningarna. Vet inte varför du skulle behöva ha en tredje veterinärs utlåtande?
Om hunden har rörelsestörningar bör operation starkt övervägas för att förhindra förslitningsskador.
Nyfiken fråga, är 5-6 månader en lång tid i dessa fall? :)
 
Ja på en ung hund som redan då hade patellaluxation, absolut. Eller så var den första veterinären lite ”snällare” i sin bedömning. Oavsett har hunden symtom i form av rörelsestörning pga patellaluxationen och då rekommenderas operation i första hand, med tillhörande rehab efteråt.
Aha, I mitt huvud var 5-6 månader inte så lång tid men it makes sense nu när du säger det! Tänkte inte så långt mitt i paniken, därför jag tänkte att en tredje bedömning kunde landa mer i en korrekt bedömning. Men jag ska boka tid hos "min" veterinär som jag känner bäst förtroende för så får hon känna och så tar vi åtgärder där ifrån helt enkelt. Tack!
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 385
Hundhälsa Jag har två hundar. En 3,5-åring och en 1-åring. 3,5-åringen har jag haft sedan han var 9 veckor. Det är något i mig som gnager gällande...
2 3
Svar
41
· Visningar
11 504
Senast: _Taggis_
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 096
Senast: prallan
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 664

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp