Patellaupphakning?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Linker
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 761
L

Linker

Hur vet man ifall hästen har patellaupphakning, vad är det?:smirk:

Sv: Patellaupphakning?

Vad jag har hört är det ett ledband som hamnar över knäskålen. Lite svårt att förklara..
Hade en galopphäst som hade det, min tränare sa att när dom får en upphakning ska man få dom att backa då lägger sig ledbandet på plats igen. Man ska inte tvinga dom att gå framåt för då kan man göra det värre.

Vi opererade honom för just det (patellahakning) och han har sprungit in ett ex antal hundra tusen efter det...

Lycka till ;)

Sv: Patellaupphakning?

Benet är ju spännt rakt lite bakåt, och kan inte gå normalt s.a.s. Jag vet att ger man hästen B- vitamin- Beviplex med injektion så släpper det ganska fort. Så det har väl kanske med vitaminer plus gener vid bäbis åldern.

Liknande trådar

Hästvård Hej hej. Fick höra en ny sak som jag inte har koll på. Hovrandsartros. Någon som känner till något om detta? Hur uppstår det? Hur läker...
Svar
11
· Visningar
1 087
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Vi har kämpat med vår häst i ett par år nu. I princip hela hästen är genomgången, nu är vi inne på om det är bakknäna som spökar... 2
Svar
29
· Visningar
2 347
Senast: Emiro
·
  • Låst
Hästvård Någon som vet vilken hästars som Oskar Öhrströms häst Ivory är? Det finns hästraser som orkar mer än andra , men var fick Oskar och...
Svar
3
· Visningar
371
Senast: Görel
·
Kropp & Själ Är det någon som vet ifall man kan ta en dos av en gammal hostmedicin? Jag ligger vaken med rethostan från helvetet. Har varit förkyld... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 939
Senast: saltakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hönstråden II
  • Vilken hundras?