Påträngande häst!

D

Dundret

Min häst kan vara väldigt jobbig ibland! Han och jag funkar bra ihop och vi har inga större kommunikationsproblem, han lyssnar och vi förstår varandra oftast och han är en ängel med mig.
MEN, såg häromdagen när en tjej skulle hämta sin häst som går i samma hage som min att han var väldigt på hon. Inte på ett farligt sätt, men allmänt jobbig. Hon var på väg efter sin häst, om min häst gick efter tjejen HELA tiden och buffa henne i ryggen.
När hon väl hade fångat sin häst gick han framför dem hela tiden och försökte stoppa dem genom att vända sig mot dem och blockera vägen, genom att gå snett framför dem. Inte alls på ett hotfullt sätt!
Så de kom knappt fram och fick stanna med jämna mellanrum för att han tyckte det.

Jag hade nyss anlänt till hagen då och de hade en bit kvar till utgången. Jag röt hans namn, så han skulle låta dem vara ifred.
Då tvärvände han och kom med spetsade öron i galopp till mig direkt som om inget hade hänt.

Har även hört av dem som har utsläpp att han kan vara bråkig, bla nonchalerar han dem. Går in i dem när de stannar vid grinden och ska öppna (han går dock inte över dem, men liksom bumper in i dem som "hoppsan, du stanna det märkte inte jag:angel: ") och dessutom har han brått vissa morgnar och bara ångar på.

Jag har numera absolut inga problem med han mera. Han beter sig nästan som guds ängel med mig, visst kan han försöka testa gränserna men det är ynkliga försök numera.

Han har dock varit mkt värre innan, det är först nu efter 1½ år jag haft han, han verkligen har fått förtroende för mig och lyssnar.
Jag kan tex gå ut med han i mörker när alla hästar är inne, och han är cool lugn han gnäggar inte ens.
För 2 månader sen gick det INTE, utan att han fick små fnatt och skrek efter kompisarna, för ytterligare några månader sen var det i princip omöjligt, då kunde han nästan gå till attack så frustrerad han var för att tvingas lämna kompisarna.
Igår skritta vi ut en ½ timme, han fick gå först hela tiden och han gick i bra lugn takt. När vi sedan vände och red samma väg hem, så vände han lugnt (tillskillnad från innan då vändningen följdes med ett par skolor ovan mark och passagegång och frustrerande frustningar när man tog i han). Han fick små stunder på hemvägen där han ville öka, men lyssnade direkt när jag använde rösten eller tog en förhållning och en ordentlig eftergift när han gick lugnt.
Detta har hänt ett fåtal ggr innan men oftast har det slutat med att han tillslut bara tågat iväg, för jag inte orkat bråka med han.
Ska också tillägga att jag gjorde halt ett 10-tal ggr på hemvägen för att vänta in de andra (mindre hästar, som även lunkar fram i slowmotion typ:D ) utan problem. Hade detta varit för några månader sedan hade han blivit förbannad. Det slutade oftast med att han backade okontrollerat eller tendera till att stegra och stod oftast och slog förbannat med frambenen.
I början kom han inte när man skulle hämta han i hagen, och när man väl tagit honom kunde det ta en timme att få ur han i hagen och in i stallet. Han växte fast. Nu kommer han DIREKT när han ser en och oftast i galopp.

Men nu tillbaka till huvudfrågan? Hur ska man göra så han beter sig lika exemplariskt mot de andra? Jag kommer inte på direkt vad jag gjort för att få han som han är nu. Antar jag har varit konsekvent och tålamodig. Jag har hela tiden litat på han och aldrig blivit rädd, jag har oftast behållit lugnet och bara varit liksom. Och mkt beröm och eftergift vid önskat beteende.
Jag antar bara att han funnit sig i mig och nu låtit mig få hans förtroende.
Han är väldigt påträngade som sagt mot de andra, och jag vet att de gärna trycker i han godis så visst då får de skylla sig själv att han nästan går över dem och attackerar deras fickor när de kommer och nafsa.
Så här gör han aldrig mot mig, beror på att jag aldrig matar han ur handen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Påträngande häst!

Du kan nog inte göra så mycket själv. Troligen testar han de andra och då måste de sätta gränser. Man får aldrig låta en häst olovandes komma in i ens revir. Min store killle gjorde så och när jag frågade en kille som utbildade i nh-hantering så svarade han att jag skulle bita honom för så gör hästarna med varandra. Testade detta (inte hårt) och det har funkat alldeles utmärkt. Givetvis finns det andra metoder också. Ett effektivt brukar vara att lappa till dem i ansiktet med grimskaftet (inte så hårt). Andemeningen är att få dem att backa och respektera ledaren)

En väluppfostrad häst ska veta att det är alltid farligare att springa på en ledare än att hantera alla andra utifrån kommande hot.
 
Sv: Påträngande häst!

Instämmer .

Man kan oxa prata hästens språk. dvs om hästen går efter så hotar man o lyfter benet o kanske piper till.:o
Det funkar!
 
Sv: Påträngande häst!

Då kanske jag inte ska lägga mig i, utan det ska förbli mellan personen och han, eftersom det är dem han testar?
 
Sv: Påträngande häst!

Dundret skrev:
Då kanske jag inte ska lägga mig i, utan det ska förbli mellan personen och han, eftersom det är dem han testar?
Säg till honom hur Du brukar göra o ge lite olika alternativ.
 
Sv: Påträngande häst!

Jo det har jag gjort. Men det funkade inte, eller så har de kanske inte varit lika tydliga. Så då sa jag till dem att lyssnar han inte alls och bara går iväg, så istället för att dra tillbaka (som inte hjälper ett dugg) så kan de tvärstanna och se om han ens reagerar, vilket han alltid gör med mig. Eller helt enkelt hoppa upp framför han och typ "hallå här e jag" typ.
De har de prövat, och han blev rätt häpen, men sen vandra han lika snabbt iväg igen.

Är det kanske en enmanshäst? Han kanske inte anser att de ska vara ledare över han? Visst låter de han bestämma över han men han måste hela tiden göra små begränsningar eller hur man ska säga för att liksom ändå visa att han är fortfarande högre i rang, men visst du få gärna hålla på med mig, bara jag får göra på mitt sätt.

Brukar själv träna 7 games med han för att liksom stryka av hur vi funkar och ifall ledaskapet ligger, men att begära att de ska göra det med han tror jag inte de vill.

Kanske ska tillägga att han är inte jättedominat i hagen, men kan styra och ställa där ändå. Ston är de enda som kan hålla han riktigt på plats, valacker skiter han i och dem går han gärna och styr och ställer med. Där brukar han vara väldigt dominant.
 
Sv: Påträngande häst!

Hur gammal är han?
Vissa behöver man tjata på o andra bara påminna ibland.
 
Sv: Påträngande häst!

Han är 16 år... och jo man måste tjata med han, fast för mig nu iaf räcker det mer likt en påminelse! Oftast räcker det med en liten signal, men den signalen måste man upprepa varje dag oftast..
 
Sv: Påträngande häst!

axel skrev:
Man kan oxa prata hästens språk. dvs om hästen går efter så hotar man o lyfter benet o kanske piper till.:o
Det funkar!

Det skulle jag akta mig för om jag inte visste exakt vad jag höll på med. Om inte hästen accepterar att man hotar med foten så kan den ta det som lek/försök till dominans och sparka tillbaka för att visa vem som bestämmer. Jag skulle hellre rekommendera att blåsa upp sig och göra sig stor och gå emot honom med långsamma, bestämda steg.
 
Sv: Påträngande häst!

Säger som resten, de andra måste ju OCKSÅ vara konsekventa. Om de vill ha en trevligare häst att handskas med.
Hoppar de upp framför honom och han inser "aha, är du också med" men sen går vidare som inget hade hänt, då får de ju göra det igen, och igen, ända tills uppmärksamheten är på dom.

och vill de inte lägga ner jobbet, ja då är det ju upp till dom. Måste man "tjata", ja då får man ju göra det. Och eftersom du redan verkar sagt till om hur de kan lösa problemet, så tycker jag det är upp till dom själva sen..

Jag tillåter ingen häst att komma in till mitt område när jag leder/ hanterar. även om det inte är min egen. Skulle ägaren ha nåt emot det får han/hon ta hand om sin häst själv...

Lyssnar hästen inte så fortsätter jag tills den lyssnar , nåt annat alternativ finns inte i min värld.
Det är för min egen skull. Det är ingen som tackar mej för att jag blir översprungen en dag, av en häst jag inte brytt mej om att säga till att den är för nära..
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
871
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 334
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 997
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 332
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp