PC vs Mac?

mimmipigg

Trådstartare
Vad är skillnaderna?
För och emot?
Vad ska man tänka på?
Passar allt till båda?

Ja, totalt sett, vad är bäst?

Sv: PC vs Mac?

Vad är skillnaderna? Operativsystemet, endast. Med PC antar jag dock att du egentligen menar Windows.
För och emot? Fördel Mac: design. Fördel övriga: pris och utbud av program.
Vad ska man tänka på? Tänker du spela så kör på Windows. Några vetenskapliga program kör *nix eller Windows. Gillar du designen/stilen och tycker den är värd några tusenlappar extra så kör på OS X.
Passar allt till båda? Nej, se ovan.

Ja, totalt sett, vad är bäst? Omöjligt att svara på. "Bäst" är subjektivt i ett sådant här fall.

Vad är skillnaderna? Operativsystem bla.
För och emot? I Mac kan du ha windows vilket ger att du har två datorer i en. Designen på mac är snyggare. Enklare att använda mac. Man slipper virus och alla fönster som dyker upp med "din dator kan vara utsatt för virus".
Vad ska man tänka på? Alla spel funkar inte till Mac. Det kommer dock mer och mer.
Ja, totalt sett, vad är bäst? Det beror självklart vem du frågar. Jag ger det givna svaret att Mac är det bästa. Aldrig i mitt liv att jag återvänder till PC efter 3 olika datorer som alla gått sönder på ett eller annat sett. Min mac fyller 4 år och är lika pigg som när den var ny och har inte haft ett enda problem. Allt är enklare, min pappa som alltid använt mac hör skillnaden - jag svär inte lika mycket för att jag blir arg för att det inte funkar/vill göra som jag vill - Jag är lycklig nu helt enkelt ^^
Men som sagt, det är individuellt, jag kan bara säga vad jag tycker är bäst.

Vilken bil föredrar du - Skoda eller Audi?

Vill du ha ett svenskt halvblod eller en Hannoveranare?

Hur långt är ett snöre? ;)

Dvs, det går inte att säga vad som är "bäst", och angående utbud av program som Stalker nämnde så finns det otroligt mycket program för Mac också. Jag har aldrig träffat någon som bytt som haft problem med att hitta ett program för någon sak som de behöver göra. Möjligtvis undantaget program som ArchiCAD och liknande, finns inte (eller fanns i alla fall inte för några år sedan) något lika avancerat för Mac.

Dessutom får man med en hel hög användbara program vid köpet.

Jag använder lite både och (Win och Mac) men jag föredrar Macen. Jag upplever det som att det faktiskt ÄR mindre krångel och att jag får mer produktiv tid, men å andra sidan har jag inte använt en Windowsburk som huvuddator på ett antal år nu. Än så länge är det dock ett faktum att man slipper virusprogram på Macen (vilket kan/kommer att ändras).

Mina Macar har i alla fall hållit mycket bättre än de PCs jag haft i närheten, har en gammal en från 2002 eller så som fortfarande går som tåget. Den är ju lite seg pga gammal teknik, men den är inte ett dugg segare nu än vad den var när jag köpte den. Faktum är att av alla Macar vi haft i familjen (8-9 st) så har endast två gått sönder, och båda berodde på att vätska blivit spillt i tangentbordet... den enda lever förvisso fortfarande, men man måste ha ett externt tangentbord. Alla andra har bytts ut pga ålder, inte pga att de blivit sega/gått sönder eller så.

Nu kan man väll säga välj den maskin du vill. Mac körs på intel processorer nu förtiden och det går att installera Windows på dem och köra Mac OS samtidigt.

Men som en del säger skall du spela är nog helt klart en Windows maskin att föredra.

//ToyShot

Vad är skillnaderna?
För och emot?
Vad ska man tänka på?
Passar allt till båda?

slår ihop lite då jag tycker de passar bättre att svara på det på så vis.

Vad är skillnaderna? För och emot?
skillnader? om man ser till specifikationer så är det enbart operativsystem.. det är standardkomponenter så att säga.. sedan är ju chassi/fodral/etui/hölje en egen produkt från apple, jämfört med övriga.. som har sina skal.

fast det jag värde sätter mest och som är störst skillnad är sättet du köper en produkten.

en mac är ett koncept, en komplett lösning.. har du problem, ringer du apple och där får du svar, lösning, ärendenummer om du behöver åtgärda något på garanti osv..

ringer du valfri windows-baserad dator så blir du hänvisad till microsoft för problem med windows, som i sin tur hänvisar till datortillverkaren om det möjligen kan ha med hårdvara att göra.. således finns det här ingen som tar ansvar, man skyller på varandra då det är enklast och man inte sitter i samma hus.

här är fördelen med mac.. du köper ett koncept.. en mac har hårdvara och mjukvara som fungerar i harmoni, som är noga utprovat och som går driftsäkert med garanti för det... kompatibilitetsproblem finns helt enkelt inte nu när man har snow leopard (iom att powerpc är bortplockat nu)

här är faktiskt största bekymret jag upplevt under mina år som jag haft windowsdatorer.. problem med kompatibilitet, vad lirar med vad? drivrutiner? nya operativsystem osv.. här har apple gjort det enkelt för användaren.. fungerar det inte kan man inte ens påbörja installation.

däremot så upplever många att en apple/mac är betydligt dyrare än motsvarande windowsmaskin, så är inte fallet.. tittar du på exakt samma specar så kommer du se att det slutar på samma nota... En stor skillnad är skärmarna.. apple har inga "skitdatorer".. med skitdatorer så avser jag dessa 3-6tusen kronorsdatorerna som de gör reklam för på TV osv.. det är gamla uråldriga skärmar, dåliga färger och bild i allmänhet, kvalitén på fodralet (alltså själva "lådan") är under all kritik.. det är flera år gammal hårdvara i lådorna.. 2ghz är inte bara 2ghz.. det är mer än ghz och mb som är viktigt att väga in.

Vad ska man tänka på? Passar allt till båda?

är den stora ambitionen att spela så är en mac inte produkten för dig.. en mac med windows i får precis alla nackdelar en windowsdator får, virus osv.. fördelen må väll vara att apple har drivrutiner för windows liggande på sin MAC OSX skiva.. men till vilken/vilka windowsversioner vet jag inte, hur up-to-date de är vet jag inte, hur väl de fungerar med win7 vet jag ej, hur ofta de uppdateras vet jag ej.. ja här har jag ingen vetskap och inte sett mycket reklam.. däremot har jag kört windows XP på min macbook air när jag var tvungen att ha ett windowsprogram i skolan men ville klara mig på en bärbar.. så ja det fungerar.. men det är sannerligen lika mycket frågetecken här som med vilken windowsmaskin som helst.. speciellt om man är intresserad av att köra ett operativsystem som kanske inte var dagsaktuellt det datum man köpte sin dator.

macen är ett ypperligt redskap för den som vill ha en dator som fungerar i alla lägen, inte bryr sig om de tekniska detaljerna, utan vill att det ska fungera och ha ett nummer att ringa när det krånglar..

för mig (högst personligen) är en mac bästa valet för mitt dagliga användande.. den täcker alla behov jag har med råge och sköter det med bravur..

ska du spela spel är macen som sagt pengarna i sjön.. för alla de fördelar med att köra mac osX försvinner när du ändå måste köra windows.. och det blir inte så att man startar om datorn varje gång man ska kolla mail osv.. således blir man fast i windows.. och då är det lite "waste".. således man inte tycker att det estetiska väger upp så pass mycket att det är värt att köpa en mac för exteriören... fast det tycker ändå inte jag.. fast å andra sidan hade jag aldrig köpt en mac om det inte vore för att jag tyckte om konceptet, att köpa ett koncept, och leva med konceptet..

stationär mac, bärbar mac, iphone, mobileme är det jag kör, aldrig varit så lite krångel med något som nu..

min mor och bror kör windowsmaskiner och det är krångel regelbundet.. vi andra (jag och pappa) bara njuter och det rullar på precis som det skall.

vi har nätverksskrivare och nätverksscanner.. inga problem att köra ihop med såväl windows som mac.. de flesta tillbehör (skrivare, scanner osv) har drivrutiner till såväl mac som pc.. något man kanske skall vara lite observant med när man köper tillbehör från tredjepartstillverkare... så man inte köper grisen i säcken.. men samtidigt så måste man på windowssidan istället dubbelkolla att det fungerar med ens operativsystem, så det tycker jag inte är mycket att argumentera emot...

visst är macutbudet mindre, men det som finns, det fungerar istället...

Har inte läst så mycket i tråden men iaf,

visst är macutbudet mindre, men det som finns, det fungerar istället...
:bow::bow:

Lillebror har en (1,5 år gammal) Pc = krångel i princip varje dag...
jag har en 3 år gammal Mac, inga som helst problem;)

så är ju mack betydligt snyggare och enklare! och som tomten sa, får du problem med en mac får du faktiskt hjälp!

Tycker att det är väl värda pengar att köpa en mac!

Mer mac åt folket!!!!

Fast har man inte köpt till Apple Care så kan det bli ganska dyrt med support om man inte har bekanta som är kunniga.
Det finns ju fortfarande fler som kan windows...

Jag är himla nöjd att jag köpte till det, har både haft en del hårdvaruproblem och dessutom har det inte varit något tjafs när jag har lämnat in för skador i topcaset till Macbooken.

Fast har man inte köpt till Apple Care så kan det bli ganska dyrt med support om man inte har bekanta som är kunniga.
Det finns ju fortfarande fler som kan windows...

Jag är himla nöjd att jag köpte till det, har både haft en del hårdvaruproblem och dessutom har det inte varit något tjafs när jag har lämnat in för skador i topcaset till Macbooken.

Apple Care är grymt i å med garantin. Supporten kanske inte alla behöver.
MEN, vilken "pc" har support? Å gratis sådan?

TS:
Jag skulle välja Mac. Den är överlägsen. Hållbarhet, operativsystem, användarvänlighet, utseende osv.
Vissa här har som argument att det finns fler program för PC (win).
1) Behöver/använder du de prog?
2) Du kan alltid installera win (speciellt om du nu ska spela spel som bara finns för win.)

Har kört Mac sen -98. Har haft 1 stationär och 3 bärbara (bytt ut allt eftersom pga att jag tjänat på det i företaget, inte pga att de har gått sönder).
Min nuvarande är 3år och rullar. Känns varken seg eller gammal!

lycka till med datorköp :)

Jag tänkte mest på att det oftast finns någon datornörd i de flestas bekantskapskrets. Macnördarna är inte så himla utspridda, men det går ju alltid att få tag på genom forum mm om man är duktig nog att försöka avhjälpa själv genom tips.

De enda spel jag spelar är onlinespel som t ex Bubbelspelet.
Jag jobbar mycket i word och publisher och surfar givetvis, funkar det?

Jag bytte till mac för drygt ett år sen och kommer aldrig i livet att byta tillbaka. Jag är helfrälst. Anledningen är att macen fungerar och är enklare.

Jag tog ur datorn ur lådan. Tryckte på startknappen och var igång direkt. Inget krångel. Den fungerar helt enkelt!
För ett tag sen var jag tvungen att byta router hemma och bävade inför bytet eftersom jag mindes hur knepigt det var att få igång nätverket sist. Men med prylar från Apple var det barnsligt enkelt. Jag besvarade några enkla frågor och inom två minuter var allt klart. En dresserad schimpans hade klarat av det.

Dessutom är min MacBook ungefär en miljon gånger snyggare än vilken PC som helst.

Ni har glömt den stora fördelen med att det inte finns, virus trojaner och annan skit på Mac.
Sparar tid och pengar!

alla andra har snackat mer sakligt så jag lägger in några lite mer filosofiska åsikter/frågor

Jag har använt diverse PC sedan datorer i princip kom ut till allmänheten och har faktiskt aldrig haft problem med varken virus eller windows (jag har iof inte enbart kört windows heller)
Den stora skillnaden är nog att man behöver vara lite mer utbildad för att hantera en pc just pga att du inte får allting serverat. Det är lite som att rida en häst som är bra mycket mer välskolad än du. Det kan gå bra, men oftast gör du fel utan att du förstår vad och allt går åt skogen. En mac är en ridskolehäst (fast i fräckt circusfodral) som serverar allt, även om du gör fel. och går den sönder så står ridskolechefen till tjänst för att byta ut den eller rida till den.

Fördelen med pc, för mig, är att om det blir fel(vilket det blir ibland, det nekar jag inte) så kan jag fixa det själv. Går något fel med min mac (vilket också händer) så står jag där och kan i princip inget göra. Går något sönder med macen så måste jag skicka in allt och står utan dator (om jag itne hade haft pc:n också)
Min pc har jag byggt ihop själv, jag vårdar den själv och jag uppgraderar den själv. Det kräver att man har lite koll, men med internet är det liksom inga problem längre. Går något sönder så fixar jag det på ett kick och behöver inte vänta på returposten i flera veckor.

En annan sak jag har börjat fundera över på senare tid är vad som händer med vår kommunikation när allt fler väljer sådana här slutna system som apple levererar. Kommer vi ha ett öppet internet eller kommer vi ha kanalinternet där vi får välja mellan facebook+twitter+egen blogg för 39 kr i månaden eller facebook+egenblogg+youtube+aftonbladet för 64 kr i månaden.

Jag förstår att folk väljer slutna system (som tex apple store, där utvecklarna är väldigt hårt styrda. Man får helt enkelt inte utveckla vad som helst utan att det godkänts av högre instanser och kontroller), för det fungerar utan att man behöver anstränga sig själv.
Det är lite som att välja mellan en sluten spelkonsol eller en dator. Till konsolen finns ett sortiment godkända spel, godkända av utvecklaren, och det är bara att starta. Till datorn finns större utbud men ingen som sitter och kvalitetskontrollerar, det får du sköta själv.

Vad blir konsekvensen i det långa loppet? Jag vet inte. Vi får se.

alla andra har snackat mer sakligt så jag lägger in några lite mer filosofiska åsikter/frågor

Jag har använt diverse PC sedan datorer i princip kom ut till allmänheten och har faktiskt aldrig haft problem med varken virus eller windows (jag har iof inte enbart kört windows heller)
Den stora skillnaden är nog att man behöver vara lite mer utbildad för att hantera en pc just pga att du inte får allting serverat. Det är lite som att rida en häst som är bra mycket mer välskolad än du. Det kan gå bra, men oftast gör du fel utan att du förstår vad och allt går åt skogen. En mac är en ridskolehäst (fast i fräckt circusfodral) som serverar allt, även om du gör fel. och går den sönder så står ridskolechefen till tjänst för att byta ut den eller rida till den.

Fördelen med pc, för mig, är att om det blir fel(vilket det blir ibland, det nekar jag inte) så kan jag fixa det själv. Går något fel med min mac (vilket också händer) så står jag där och kan i princip inget göra. Går något sönder med macen så måste jag skicka in allt och står utan dator (om jag itne hade haft pc:n också)
Min pc har jag byggt ihop själv, jag vårdar den själv och jag uppgraderar den själv. Det kräver att man har lite koll, men med internet är det liksom inga problem längre. Går något sönder så fixar jag det på ett kick och behöver inte vänta på returposten i flera veckor.

En annan sak jag har börjat fundera över på senare tid är vad som händer med vår kommunikation när allt fler väljer sådana här slutna system som apple levererar. Kommer vi ha ett öppet internet eller kommer vi ha kanalinternet där vi får välja mellan facebook+twitter+egen blogg för 39 kr i månaden eller facebook+egenblogg+youtube+aftonbladet för 64 kr i månaden.

Jag förstår att folk väljer slutna system (som tex apple store, där utvecklarna är väldigt hårt styrda. Man får helt enkelt inte utveckla vad som helst utan att det godkänts av högre instanser och kontroller), för det fungerar utan att man behöver anstränga sig själv.
Det är lite som att välja mellan en sluten spelkonsol eller en dator. Till konsolen finns ett sortiment godkända spel, godkända av utvecklaren, och det är bara att starta. Till datorn finns större utbud men ingen som sitter och kvalitetskontrollerar, det får du sköta själv.

Vad blir konsekvensen i det långa loppet? Jag vet inte. Vi får se.

Vad menar du med slutet system?
Mer utbildad för vad? Du kan byta disk, optisk enhet, minne eller grafik kort på en mac också.
Det är standar enheter, många gånger samma som används på pc.
Apple store är Apple´s web site för försäljning dom styr inte andra ställe eller tillverkare.
Programvaror behöver inte godkännas av Apple för att säljas till Mac användare

Jag använder min dator för att jobba, inte för att brottas med problem i operativet.
Det är väl operativen (win vs. os x som tråden handlar om om jag fattat rätt) du jämför antar jag, hårdvarumässigt är en pc och en mac samma sak? På vilket sätt skulle det vara en fördel att ha en dator som kräver mer förkunskaper?

Jag har jobbat mycket på pc(win) och har gått över mer till mac på senare år, av någon anledning får jag alltid mer gjort på en mac, den är mer lättarbetad oavsett vilka förkunskaper jag har på en pc. Men det är väl för att jag inte kan hantera fullblodshingsten windows då :grin:
Jag skulle inte kalla mac(os x) för ridskolehäst, jag skulle kalla den för arbetshäst. Jag behöver ingen dressyrhäst för att ta mig från punkt att till punkt b, vilket är det operativet är där för att göra.

Det går jättebra att uppgradera en mac själv, byta diskar, minnen etc.
Går liksom utmärkt att kolla upp på internet för en mac också..
Jag är inte speciellt duktig när det gäller hårdvara och har lyckats byta ut det mesta på mina mac-datorer.

En annan sak jag har börjat fundera över på senare tid är vad som händer med vår kommunikation när allt fler väljer sådana här slutna system som apple levererar.
Förstår inte vad du menar med slutet system? Är det att det är ett förinstallerat operativ? Det har ju de flesta pc också som erbjuds till vardagsanvändare.

Är det App Store du syftar på? De säljer bara appar till iPhone, men ja de har hård kontroll.
Men då är ju Microsoft en värre kålsupare men den diskussionen hör nog inte hemma här..(även om den är väldigt intressant)

Till Mac finns det ju en uppsjö av fantastisk programvara som är varken kontrollerad eller har krävt godkännande av Apple? Nej operativet är inte helt öppet men det är inte windows heller.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Fritid ... är det någon här inne som åkt det och kan berätta lite om hur det funkar och hur det ser ut? Jag ska åka upp och hälsa på en kompis... 2
Svar
30
· Visningar
1 475
Senast: Mineur
·
Mat I mitt yrke blir jag ofta bjuden på framförallt fikabröd, men även mat av olika slag. Jag hälsar ofta på hemma hos människor och i stort... 2 3
Svar
44
· Visningar
3 002
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb En kollega till mig började jobba i våras och det funkar inte bra. Personen har helt enkelt för många skador på bussarna och nu är det...
Svar
10
· Visningar
794
Senast: Tuvstarr
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
681
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka