Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad är skillnaderna?
För och emot?
Vad ska man tänka på?
Passar allt till båda?
Ja, totalt sett, vad är bäst?
Vad är skillnaderna?
För och emot?
Vad ska man tänka på?
Passar allt till båda?
Ja, totalt sett, vad är bäst?
visst är macutbudet mindre, men det som finns, det fungerar istället...
Fast har man inte köpt till Apple Care så kan det bli ganska dyrt med support om man inte har bekanta som är kunniga.
Det finns ju fortfarande fler som kan windows...
Jag är himla nöjd att jag köpte till det, har både haft en del hårdvaruproblem och dessutom har det inte varit något tjafs när jag har lämnat in för skador i topcaset till Macbooken.
MEN, vilken "pc" har support? Å gratis sådan?
alla andra har snackat mer sakligt så jag lägger in några lite mer filosofiska åsikter/frågor
Jag har använt diverse PC sedan datorer i princip kom ut till allmänheten och har faktiskt aldrig haft problem med varken virus eller windows (jag har iof inte enbart kört windows heller)
Den stora skillnaden är nog att man behöver vara lite mer utbildad för att hantera en pc just pga att du inte får allting serverat. Det är lite som att rida en häst som är bra mycket mer välskolad än du. Det kan gå bra, men oftast gör du fel utan att du förstår vad och allt går åt skogen. En mac är en ridskolehäst (fast i fräckt circusfodral) som serverar allt, även om du gör fel. och går den sönder så står ridskolechefen till tjänst för att byta ut den eller rida till den.
Fördelen med pc, för mig, är att om det blir fel(vilket det blir ibland, det nekar jag inte) så kan jag fixa det själv. Går något fel med min mac (vilket också händer) så står jag där och kan i princip inget göra. Går något sönder med macen så måste jag skicka in allt och står utan dator (om jag itne hade haft pc:n också)
Min pc har jag byggt ihop själv, jag vårdar den själv och jag uppgraderar den själv. Det kräver att man har lite koll, men med internet är det liksom inga problem längre. Går något sönder så fixar jag det på ett kick och behöver inte vänta på returposten i flera veckor.
En annan sak jag har börjat fundera över på senare tid är vad som händer med vår kommunikation när allt fler väljer sådana här slutna system som apple levererar. Kommer vi ha ett öppet internet eller kommer vi ha kanalinternet där vi får välja mellan facebook+twitter+egen blogg för 39 kr i månaden eller facebook+egenblogg+youtube+aftonbladet för 64 kr i månaden.
Jag förstår att folk väljer slutna system (som tex apple store, där utvecklarna är väldigt hårt styrda. Man får helt enkelt inte utveckla vad som helst utan att det godkänts av högre instanser och kontroller), för det fungerar utan att man behöver anstränga sig själv.
Det är lite som att välja mellan en sluten spelkonsol eller en dator. Till konsolen finns ett sortiment godkända spel, godkända av utvecklaren, och det är bara att starta. Till datorn finns större utbud men ingen som sitter och kvalitetskontrollerar, det får du sköta själv.
Vad blir konsekvensen i det långa loppet? Jag vet inte. Vi får se.
Jag har använt diverse PC sedan datorer i princip kom ut till allmänheten och har faktiskt aldrig haft problem med varken virus eller windows (jag har iof inte enbart kört windows heller)
Den stora skillnaden är nog att man behöver vara lite mer utbildad för att hantera en pc just pga att du inte får allting serverat. Det är lite som att rida en häst som är bra mycket mer välskolad än du. Det kan gå bra, men oftast gör du fel utan att du förstår vad och allt går åt skogen. En mac är en ridskolehäst (fast i fräckt circusfodral) som serverar allt, även om du gör fel. och går den sönder så står ridskolechefen till tjänst för att byta ut den eller rida till den.
Fördelen med pc, för mig, är att om det blir fel(vilket det blir ibland, det nekar jag inte) så kan jag fixa det själv. Går något fel med min mac (vilket också händer) så står jag där och kan i princip inget göra. Går något sönder med macen så måste jag skicka in allt och står utan dator (om jag itne hade haft pc:n också)
Min pc har jag byggt ihop själv, jag vårdar den själv och jag uppgraderar den själv. Det kräver att man har lite koll, men med internet är det liksom inga problem längre. Går något sönder så fixar jag det på ett kick och behöver inte vänta på returposten i flera veckor.
Förstår inte vad du menar med slutet system? Är det att det är ett förinstallerat operativ? Det har ju de flesta pc också som erbjuds till vardagsanvändare.En annan sak jag har börjat fundera över på senare tid är vad som händer med vår kommunikation när allt fler väljer sådana här slutna system som apple levererar.
Är det App Store du syftar på? De säljer bara appar till iPhone, men ja de har hård kontroll.Jag förstår att folk väljer slutna system (som tex apple store, där utvecklarna är väldigt hårt styrda. Man får helt enkelt inte utveckla vad som helst utan att det godkänts av högre instanser och kontroller), för det fungerar utan att man behöver anstränga sig själv.
Det är lite som att välja mellan en sluten spelkonsol eller en dator. Till konsolen finns ett sortiment godkända spel, godkända av utvecklaren, och det är bara att starta. Till datorn finns större utbud men ingen som sitter och kvalitetskontrollerar, det får du sköta själv.