Pelhambett?

saraljung

Trådstartare
Jag har en väldigt stark C-ponny som jag ägt i fem år. Han har alltid vart pigg och ibland dragit i skogen men tillslut får jag alltid stopp på honom. Nu på senare tid har han vart väldigt mycket piggare, näst intill het och jag har nu väldigt svårt att få stopp på honom. Vissa tycker att jag borde testa graman på honom, men helst vill jag inte använda det då han kan få panik om han "sitter fast".
Har funderat på att köpa ett Pelhambett, vad har det för för- och nackdelar och hur starkt är det egentligen?

Jag har väldigt mjuk hand och rider nu på vanligt tredelat tränsbett.
Tacksam för svar! :)

Sv: Pelhambett?

Har du pratat med din tränare om det? Kanske kan du få bukt på problemet med mer dressyrarbete istället?

Pelham är definitivt det bästa av de skarpare betten som får användas på ponny (jämfört med t.ex. pessoa) och absolut bättre än gramantyglar om man inte är så rutinerad. Pelhamet har en hävstångseffekt eftersom det trycker i nacken när man använder den understa ringen i pelhamet. Om du bestämmer dig för att prova ett pelham tycker jag att du ska prova ett tjockt gummiklätt då det är mjukare, och sätta ett delta i var sida så att hävstångseffekten inte blir alltför stark. Och glöm inte att man ofta behöver använda mer ben på hästen när man har ett skarpare bett, så att hästen inte bara knäcker av i nacken och släpper rygg och bakben.
Sen hade jag bara använt det vid de tillfällen då det verkligen behövs, t.ex. när du rider ut.

Lycka till med din ponny!

Jag tycker ett pelham generellt sett är ett bra bett, men bara om man rider på ett rakt och bara om man rider på två tyglar!

Jag tycker inte bett som har stångverkan ska vara ledade eftersom det blir en nötknäppareffekt i munnen, och jag tycker inte att man ska rida med delta. Rider man på delta så kan man inte skilja på tygeltagen bridong/stång (jo, kanske lite om man tar ett resande tygeltag) och att kunna det är ju det som är det fiffigta med pelhamstången!

Jag är rutinerad för att använda det mesta då jag ridit i hela mitt liv. Tränaren tycker att jag ska använda Graman på honom, men det undviker jag helst.
Meningen är att ha kvar tränsbettet och växla mellan de olika betten.
Har även funderat på Kimblewick, vad tycker du om det? :)

Köper självklart rakt.
Dock kommer jag inte att rida med två tyglar då jag även kommer t.ex terränghoppa med det. Då blir det krongligt med två tyglar enligt mig! :)

Pelmah har ingen av mina hästar gillat. Däremot Kimblewick, rakt med tungfrihet har de älskat! Lätt att välja hur starkt man vill ha det.

Har själv en häst som blir otroligt stark och het vid uteritt, då är det bra att ha en nödbroms;)

Köper självklart rakt.
Dock kommer jag inte att rida med två tyglar då jag även kommer t.ex terränghoppa med det. Då blir det krongligt med två tyglar enligt mig! :)

Fast terränghoppa gör du ju inte varje dag? Tycker verkligen att du borde prova två tyglar! Är inte ett dugg krångligt, och mycket bättre och tydligare och snällare för hästen än att man lägger tryck i kedjan vid varje tygeltag!

Det blir väl mildare med delta? ;)

Om du menar att det skulle vara mildare med delta än med två tyglar så nej. Det blir det inte. Har du två tyglar kan du välja när du vill använda hävstångseffekten, rider du med delta har du en konstant hävstångseffekt.

Okej, man kan ju ha båda. Alltså när man ska t.ex terränghoppa som jag ofta gör, kan man ju använda delta, och annars två tyglar. Dock tycker jag att det verkar ganska bökigt med två tyglar. Men man kommer ju alltid in i det!

Okej, man kan ju ha båda. Alltså när man ska t.ex terränghoppa som jag ofta gör, kan man ju använda delta, och annars två tyglar. Dock tycker jag att det verkar ganska bökigt med två tyglar. Men man kommer ju alltid in i det!

Merwen svarade bra på frågan!
Och ja, kör på delta i terrängen och två tyglar annars. Det är verkligen inte krångligt med två tyglar, du kommer lära dig i ett nafs och det är bra att kunna sen när/om du ska rida på kandar!

Det är sjysstare mot hästen med två tyglar och bättre rent ridmässigt, eftersom man använder tyglarna olika. Böja, svänga och ställa gör man med den vanliga tygeln, reglera formen - och nödbromsa :cool: med stångtygeln.

Jag tycker pelhammet på två tyglar är bättre än ett jaktkandar/kimblewick just för att man kan specifieraa det man vill med sina tygeltag.

Okej, tack så hemskt mycket för tipset! Nu blir det att åka i väg till Charlies för att köpa nytt bett, och tyglar. :)

Okej, tack så hemskt mycket för tipset! Nu blir det att åka i väg till Charlies för att köpa nytt bett, och tyglar. :)

Lycka till!

PS Kanske du har koll på redan, men när man rider med två tyglar har man den vanliga tygeln på vanliga stället i handen och stångtygeln ett snäpp ovanför, alltså går tyglarna i kors! Och oavsett hur du gör med tyglarna (delta eller ej) så testa sedan att ha kedjan lite olika hårt spänt. Ibland blir det rekommenderade 45-graderna faktiskt för löst och stången slår liksom igenom.

Liknande trådar

Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
488
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 647
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 419
Senast: Edla
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 830
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V