Pengar i bröllopsgåva

Bukefalos 30 år!

Hur stor summa ger du i bröllopsgåva?

• Inget

Röster: 6 6,0%
  • Jag ger en sak i gåva, aldrig pengar

Röster: 23 23,0%
  • 100-500kr

Röster: 33 33,0%
  • 500-1000kr

Röster: 54 54,0%
  • 1000-2000kr

Röster: 14 14,0%
  • Mer än 2000kr

Röster: 1 1,0%

• Antal omröstningsdeltagare
    100
Lägger till att jag till nära vänner eller nära familj inte tycker 2-3000kr är speciellt konstigt och hade haft råd med det flera gånger på en sommar (nu har jag i och för sig ingen kvar i nog nära familj som är ogift för att motivera det).

Men 10 000kr känna väldigt mycket, men kan på ett sätt förstå om föräldrarna vill ge sitt barn något värt det, om du nu har det bra ställt ekonomiskt. Men det förutsätter väl att de inte sponsrat själva bröllopet med åtskilliga tusen också.

Nu tror jag inte att just du vet det, men kanske någon annan bukefalist har lite koll på denna nya företeelse...
De som vill ha pengar som gåva, sponsrar de pengarna då själva bröllopet och bröllopsresan eller är det bara ett sätt att få extra pengar?
Vi betalar minst 2-3 tusen per gäst, så det är nog verkligen inte ett sätt att få in extra pengar. :rofl:

Har bara vart på ett bröllop som gäst, vi gav tror jag 1000kr men gav det som par. Så 500 var... Är emot "tiggandet av pengar" så det var mer symboliskt...

Vårt egna var för närmsta familjen och några få vänner. Vi hade uttryckligen sagt att bröllopsgåvor inte var ett måste och att vi INTE tänkte öppna dem på festen, då vi inte ville att de som INTE gett gåvor iom detta skulle outas. Vi hade ju som sagt "bekvämt" som tema och nu har vi inte räknat varje minikostnad, men tror bröllopet kostade runt 10 000 kr, så ingen större utgift för oss... Det var maten som kostade mest, vi lagade oxfile med potatisgratäng och sallad, men hade även 4 olika köpta smörgåstårtor och 3 köpta vita princesstårtor som bröllopstårta =) Vi åt rester i en vecka ;) Eller nja inte av oxfilen ;) Den gick åt =)

Jag ger en present om det inte är uttryckt att man vill ha bidrag till maten eller en resa.
Summan beror ju dels på vilken relation man har och vilka förutsättningar man själv har.
500-1000 är den summa jag oftare köpt present för eller gett som bidrag.

• Gilla
Reactions: MCP
Vi betalar minst 2-3 tusen per gäst, så det är nog verkligen inte ett sätt att få in extra pengar. :rofl:
Få betala mindre ur egen ficka då? Är det en bättre formulering? Uttryckte mig tydligen otydligt.

Edit: Att bara önska sig pengar utan att man sagt att det går till bröllopsmaten, resan eller typ en husrenovering vet jag inte vad jag hade tyckt om.

Om det är för att kunna ha en mer påkostad fest nog en "kuvertavgift" på del av kostnaden om man vill komma mer rimligt för mig känner jag.
Gift sig hade väl antagligen paret gjort oavsett om jag kom.

Senast ändrad:
Få betala mindre ur egen ficka då? Är det en bättre formulering? Uttryckte mig tydligen otydligt.

Edit: Att bara önska sig pengar utan att man sagt att det går till bröllopsmaten, resan eller typ en husrenovering vet jag inte vad jag hade tyckt om.

Om det är för att kunna ha en mer påkostad fest nog en "kuvertavgift" på del av kostnaden om man vill komma mer rimligt för mig känner jag.
Gift sig hade väl antagligen paret gjort oavsett om jag kom.
Lägger till att ändamålet för pengagåvan också kan han en effekt på summan jag ger. Kan hända jag gett mer till en husrenovering än nöjen.

• Gilla
Reactions: MCP
Det där med att ge pengar tycker jag kan kännas rimligt om det handlar om en gemensam insamling till något specifikt som paret önskar sig. Jag skulle endast undantagsvis förvänta mig att någon gav över 500 per person, och endast i undantagsfall ge mer än så.

Pengar i present utan något direkt syfte, känns helt fel för mig. Men jag är nog mest van vid ganska symboliska presenter, där värdet mycket sällan är över 500 kronor.

Jag svarade inget då jag är tokfattig på riktigt men hade jag känt att jag måste så hade jag gett 500, mindre hade varit pinsamt men mer är verkligen omöjligt.

Svarsalternativen i omröstningen är förvirrande 😅 finns ju två möjliga val om man ger 500:- eller 1000:-
Oj, jag hade nog otur där när jag tänkte och gjorde alternativen, samma är det för 1000 :rofl:
Men det jag tänkt mig är typ "upp till 500" "mellan 500 och 1000" o.s.v. :D

Jag är mest glad att jag inte behöver gå på bröllop. 😅 Lite beroende på relation och situation hade jag verkligen inte velat ge mer än runt 500. Hade jag varit tvungen att resa, bo, köpa kläder och liknande hade det inte funnits något över för presenter överuvudtaget.
Det är väl mest en kvarleva från när de som gifte sig var unga vuxna som skulle bilda eget hem och hushåll. När människor gifter sig idag är de oftast etablerade vuxna med egna jobb och pengar.

Vi är i det här läget, bröllop nästa år och vi har definitivt alla saker vi kan önska oss. Många av våra gäster kommer dock få resa rätt långt och vi tänkte skriva att vi inte förväntar oss presenter utan är glada att de vill vara med, men vill man ge något så går det till bröllopsresan. Toastmaster kommer samla in så vi kommer inte veta vem som gett vad så behöver det inte bli obekvämt för någon.

I USA har man väl en tradition där brudparet gör en bröllopslista på saker de vill ha och sedan går gästerna dit och köper enligt den specifika listan i utvalda butiker. Jag har alltid undrat vad som händer om två köper samma sak eller om butiken 'stryker' den efter att någon handlat.

I USA har man väl en tradition där brudparet gör en bröllopslista på saker de vill ha och sedan går gästerna dit och köper enligt den specifika listan i utvalda butiker. Jag har alltid undrat vad som händer om två köper samma sak eller om butiken 'stryker' den efter att någon handlat.

Det stryks på listan när någon köpt, det är en del av poängen med att lista i butik. :)

Förekommer här i Sverige med, inklusive digitalt så att en enkelt kan kolla vilka gåvor som är "tagna"

Det absolut värsta bröllop jag hört talas om var ett som min bror var bjuden på. Till en barndomsvän som han umgicks litegrann med i högstadiet men som det runnit ut i sanden med, men där de umgåtts i samma större gäng. Min bror är närmare andra i det gänget.

Först och främst var det kläder och sånt som alltid tillkommer. Det var nån slags klädkod så ingen av de kläder de redan hade dög. Sen var det en asdyr svensexa som en i gänget tvingade de andra att vara med och betala. Vi pratar tusentals kronor per person. Bröllopet var på den ort för brudparet bor så alla gäster var tvungna att resa dit och bo minst två nätter på hotell (gällde även den andra partnern, ingens närstående bodde på orten).

I det fallet tyckte min bror och hans sambo att deras närvaro på bröllopet borde räcka. Men nej. Det skulle också inhandlas present för den nätta summan av 2000 kronor per person! Helt sinnes. Ett sånt bröllop hade jag tackat nej till att ens åka på.

Säger som flera ovanstående. Ju närmre brudparet man är desto mer kan jag tänka mig ge.

Inte varit på jättemånga varit på några större pålkostade och några mindre. Oftast har de önskat sig en större specifik sak som vi var flera på att köpa. Typ presentkort/resecheck från visst ställe

Tycker själv det är lite tråkigt att ge pengar bara hellre ett presentkort eller upplevelse känns mycket roligare :)

Det absolut värsta bröllop jag hört talas om var ett som min bror var bjuden på. Till en barndomsvän som han umgicks litegrann med i högstadiet men som det runnit ut i sanden med, men där de umgåtts i samma större gäng. Min bror är närmare andra i det gänget.

Först och främst var det kläder och sånt som alltid tillkommer. Det var nån slags klädkod så ingen av de kläder de redan hade dög. Sen var det en asdyr svensexa som en i gänget tvingade de andra att vara med och betala. Vi pratar tusentals kronor per person. Bröllopet var på den ort för brudparet bor så alla gäster var tvungna att resa dit och bo minst två nätter på hotell (gällde även den andra partnern, ingens närstående bodde på orten).

I det fallet tyckte min bror och hans sambo att deras närvaro på bröllopet borde räcka. Men nej. Det skulle också inhandlas present för den nätta summan av 2000 kronor per person! Helt sinnes. Ett sånt bröllop hade jag tackat nej till att ens åka på.
Kräver det hela en resa, skulle jag nog avstå om det inte gäller någon mycket närstående.

Men hur kunde någon kräva en så dyr present? Vem framförde det kravet, och hur? Det låter ju rubbat.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka