Pengar som jag inte ska ha?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Monifa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 4 771

Monifa

Trådstartare
Inatt gjordes en transaktion till mitt bankkonto på 2' och jag var YTTERST fundersam när jag såg detta, loggade in på kontot från datorn för att se kontonumret men det var dolt. Tänkte att då är det väll från hon som äger ponnierna jag har hemma men det var det inte heller.

Om jag ringer till banken kan de kolla upp vem som fört över pengarna?
Vill ju inte gärna bli skyldig någon pengar för att jag vart oaktsam och bara tackat o tagit emot (även fast att jag gärna skulle vilja göra det haha :D )

Nått annat jag kan göra?

Sv: Pengar som jag inte ska ha?

Nej, det är PUL på överföringen. Men jag har för mig (någon annan har säkert de rätta uppgifterna), att banken kan betala tillbaka pengarna åt dig.

vad menad med PUL?
Kanske valde fel ord, det är alltså en överföring som gjorts till mig :)

PUL är Personuppgiftslagen. Antagligen menas det att banken inte har rätt att ge ut de uppgifterna men det kanske ninsan kan svara bättre på. :)

Om du ringer till banken så kanske de inte berättar för dig vem som fört över pengarna, men de kommer i alla fall att kolla med personen som fört över pengarna ifall det var rätt eller inte.

precis som ylla skriver, personuppgiftslagen, de får inte ge ut den informationen om vem som satt över pengar, tyvärr...

Min mamma var med om exakt samma sak, upptäckte idag att hon hade 2000 mer än vad hon "borde ha" och vet inte varifrån det kommer!

Mina konspirationsvibbar undrar direkt om fler varit med om detta???

Kan också vara någon fackavgift som betalats tillbaka.. Det fick jag, gick till banken, som skulle kolla upp, men när jag kom hem hade jag fått brev som förklarade att det var en fackavgift :)

Ring till banken. Om det är facket, skatteåterbäring eller liknande tror jag de kan tala om vart de kommer ifrån. Om det är från en privatperson kan de nog säga det, men inte vem det är.

För ett antal år sedan satte jag in pengar på fel ica-kort. Hade fått en grannes Buffé och tillhörande inbetalningskort. Märkte det när jag handlade en vecka senare och kortet var tomt. Då förde ica diskret över pengarna till mig igen, så det löste sig. Tror din bank kan kolla med insättaren, och se om det blivit något fel.

Lycka till!

Ring banken och fråga hursomhelst, och se till att ha kvar pengarna ifall det blivit fel och de ska betalas tillbaka!
Jag hade antagligen inte ens märkt om jag fått 2000 extra på kontot utan bara glatt mig åt hur lite pengar jag gjort av med den månaden :p :o

Det hände mig med för ett tag sedan..1000 kr bara kom dit huxflux och jag blev ju väldigt glad då det var veckan innan lön :D
Men då visade det sig att 1000 kr jag tagit ut på "annan bank" än min egen hade först dragits sedan satts tillbaka flera dagar senare och dagen efter det var de borta igen med märkning efter vilket automat jag tagit ut dem i. Irriterande!

Kan det inte vara skatteåterbäring?

Står det inte alltid "SK", följt av ett antal siffror, om pengarna kommer från skatteverket? Så brukar det se ut för mig i alla fall! Och skattepengarna börjar väl inte komma förrän nästa vecka?

Jag fick en sån inbetalning som jag var förvirrad över, kom till slut på att det var semesterersättningen på mitt gamla jobb.

Nåt borde det väl alltid stå?

Är från ett privatkonto :) står bara ÖVERFÖRING, inget kontonummer eller nått,

Vilka konstiga banker ni har. Här står det alltid kontonummer och namn. Referens eller meddelande syns alltid.

Liknande trådar

Samhälle Beställde en grej på nätet den 29:de februari och betalade direkt via mitt kort. Betalningen låg sen som skyddat belopp. Nu på morgonen...
Svar
12
· Visningar
1 849
Senast: Fibusen
·
K
Övr. Barn Har tagit ett anonymt nick... Jag har ett stormigt förhållande bakom mig med många år av psykisk misshandel, till slut vågade jag...
Svar
11
· Visningar
2 090
Senast: Klocka
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i... 2 3
Svar
45
· Visningar
8 981
Hundhälsa Skulle behöva lite råd ang vår yngre tik som vid flera tillfällen ger sig på vår äldre tik vid olika tillfällen. Vår äldsta tik är 6 år...
Svar
13
· Visningar
3 219

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Guldfasanerna
  • Bästa kloslipen?

Hästrelaterat

Tillbaka