Bukefalos 28 år!

Pensionärer och ekonomi

Nej, hon var anställd som hemslöjdskonsulent (heltid) och höll på med väveriet och översättandet därutöver.

...obetalt då? Annars skickade hon säkert en faktura= eget företag.
Nåt stämmer inte. Min farmor som ”skötte hemmet, var värdinna, mamma och hausfrau” fick en struntsumma, eftersom det var ett oavlönat jobb (om än statusfyllt för henne). Sen är pensioner generellt låga, min morfar fick ut runt 12-13’ per månad efter skatt trots yrkesarbete hela livet.
 
...obetalt då? Annars skickade hon säkert en faktura= eget företag.
Nåt stämmer inte. Min farmor som ”skötte hemmet, var värdinna, mamma och hausfrau” fick en struntsumma, eftersom det var ett oavlönat jobb (om än statusfyllt för henne). Sen är pensioner generellt låga, min morfar fick ut runt 12-13’ per månad efter skatt trots yrkesarbete hela livet.


Sånt man vet när man betalar sitt boende på sjukhem efter hushållets sammanlagda inkomst.
Mormor och morfar fick två höga hyror när han blev sjuk, inget deras ekonomi jublade över. Det diskuterades en del en period, annars hade jag inte haft en susning.
 
...obetalt då? Annars skickade hon säkert en faktura= eget företag.
Nåt stämmer inte. Min farmor som ”skötte hemmet, var värdinna, mamma och hausfrau” fick en struntsumma, eftersom det var ett oavlönat jobb (om än statusfyllt för henne). Sen är pensioner generellt låga, min morfar fick ut runt 12-13’ per månad efter skatt trots yrkesarbete hela livet.

Jag förmodar det, ja, möjligen att hon fick mindre summor "privat" så att säga.
Det hon vävde visades på olika utställningar, och såldes sedan i viss mån. Dock inte för några jättesummor. Vad jag vet översatte hon bara ett drygt 10-tal böcker, där hon så vitt jag förstått också kände författarna. Det ligger inte långt bort för mig att tro att hon gjorde det mer eller mindre gratis, eller iaf utan någon skattemässig inkomst för det.
 
Hur kan man få ut enbart 4'? År det verkligen sant?

Garantipensionen ligger betydligt högre.

När min mamma förtidspensionerades vis 54 års ålder p.g.a kronisk cancersjukdom så fick hon 4300 kr netto. Då hade hon jobbat sedan hon var 16 år gammal.
 
Jag förmodar det, ja, möjligen att hon fick mindre summor "privat" så att säga.
Det hon vävde visades på olika utställningar, och såldes sedan i viss mån. Dock inte för några jättesummor. Vad jag vet översatte hon bara ett drygt 10-tal böcker, där hon så vitt jag förstått också kände författarna. Det ligger inte långt bort för mig att tro att hon gjorde det mer eller mindre gratis, eller iaf utan någon skattemässig inkomst för det.

Ja, det blir ju sannerligen svårt att få ut pension för ideellt arbete.
 
Ja, det blir ju sannerligen svårt att få ut pension för ideellt arbete.

Men hon hade ju ett vanligt heltidsjobb utöver det hon gjorde ideellt. Trots att hon jobbade med det i 39 år på heltid + 5 år år på halvtid, får hon inte ut mer än några tusenlappar på det. Det anser jag vara märkligt.
 
Men hon hade ju ett vanligt heltidsjobb utöver det hon gjorde ideellt. Trots att hon jobbade med det i 39 år på heltid + 5 år år på halvtid, får hon inte ut mer än några tusenlappar på det. Det anser jag vara märkligt.

I ditt första inlägg skrev du såhär:
I Sverige jobbade hon huvudsakligen som hemslöjdskonsulent, men parallellt med detta även översättare och vävare/konstnär (vilket sammanlagt blev mer än heltid, förövrigt).

Om hennes parallella sysselsättning inte gav någon inkomst känns det ju märkligt att ta upp det så som du gör i sammanhanget. Hennes pensionsgrundande arbete blir ju inte mer än heltid. Det ideella kan man ju närmast tolka som en hobby.
 
Men hon hade ju ett vanligt heltidsjobb utöver det hon gjorde ideellt. Trots att hon jobbade med det i 39 år på heltid + 5 år år på halvtid, får hon inte ut mer än några tusenlappar på det. Det anser jag vara märkligt.
Det är det som knappast kan stämma. Min mamma var hemma 16-17 år med oss barn. Därefter jobbade hon halvtid resten av sitt yrkesliv. Hon får ut 7600 om jag är rätt underrättad.
 
Det enda jag kan tycka är de lite tråkiga äldre reglerna. Jag får ju iaf pension för att jag arbetat i mitt liv men min pappas räknas inte förrens från 25(?) och beräknas väl delvis på vad han tjänade som mest?
Han tjänade mest innan 25 med, så det är lite trist. Särskilt eftersom han senare i livet blev 50% sjukpensionär - men mina föräldrar klarar sig bra ändå så. Det är ju andra som har det betydligt sämre.
 
Men hon hade ju ett vanligt heltidsjobb utöver det hon gjorde ideellt. Trots att hon jobbade med det i 39 år på heltid + 5 år år på halvtid, får hon inte ut mer än några tusenlappar på det. Det anser jag vara märkligt.
Nyckeln är tjänstepension.
Betalar arbetsivaren inte in tjänstepension så blir det föga i pension den dagen det är dags.

Jaghar haft mängder av projektjobb och vikariat etc. Kortare anställningar och en hel del som anställd av organisationer. Jag kommer att få låg pension när det bir dags. Runt 13'. Kommer att behöva jobba en del för att få det att gå runt.
 
Nyckeln är tjänstepension.
Betalar arbetsivaren inte in tjänstepension så blir det föga i pension den dagen det är dags.

Jaghar haft mängder av projektjobb och vikariat etc. Kortare anställningar och en hel del som anställd av organisationer. Jag kommer att få låg pension när det bir dags. Runt 13'. Kommer att behöva jobba en del för att få det att gå runt.

Det (möjligen i viss kombination med ev. avräkning från hemlandet!) låter som en mycket rimlig förklaring!
 
De som idag är runt 80 är väl bland dem som hade de mest förmånliga villkoren, grannen jobbade övertid som en tok och tog ut allt i pengar..sitter i dag med en pension på över 20 000. idag bestämmer väl livstidsinkomsten det du får ut
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 251
Senast: Wille
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 727
Senast: Kraxa
·
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 447
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 213

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp