Pensionärshund;o) som kan flyga i kabinen?

Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en kompis slog det mig att om jag köper en nästa år så kan den hunden mycket väl hänga med till jag blir pensionär. Då började jag tänka på vad jag ska ha för hund som pensionär (om jag nu ska ha någon).

Nu har jag cocker spaniel och den rasen har jag haft sedan 1998. Jag har i nuläget inga planer på att byta, men när jag väl blir pensionär tänker jag mig att jag vill ha en hund jag kan resa med även med flyg. Det vill säga - max 8 kg (jag är väl medveten om att alla egler kan ändras). Och då är cockern för stor. Samtidigt finns det en del saker jag fullständigt älskar hos cocker - att de är så glada, vänliga, lätta att ha med andra hundar och djur och så tycker jag om utseendet. Sen tycker jag det är roligt att träna apportering, viltspår mm men som pensionär tror jag att hunden kommer att vara en sällskapshund som hänger med över allt.

Så vad finns det för alternativ som "kabinhundar"?

Utseendet är viktigt för mig eftersom jag blir glad över att tycka att min hund är vacker. Jag gillar rena linjer och elegans. Proportioner lite... som en häst (relativt långa ben och hals osv). Samtidigt tycker jag att strama terriers är jättesnygga. Släthårsfox är en av de snyggaste hundar jag vet.

Jag vill ha en robust hund med massa men som samtidigt är liten. Glad och lätt med det mesta.

Ingen plattnos eller ras med mycket hälsoproblem.

Ingen "trasselsudd" med lång och fotsid päls (typ havanais, coton mfl).

Ingen utpräglad bruks/jakthund, den ska som sagt vara sällskapshund.

Inte papillon/phalene.

Jag vill gärna kunna ställa ut hunden utan ägna så mycket tid åt pälsen som jag gör nu.

Vad har Buke för idéer? Jag är ju ute i väldigt god tid, men jag tänkte att jag kan börja spana på sommarens utställningar.
Shipperke? Har en bekant som föder upp och åtminstone tikarna är rätt så små.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Trots att det finns hur många hundraser som helst så saknar jag en: en liten sällskapsras som är trevlig, inte extremt skällig, relativt frisk, inte massor av päls, inte trubbnos. Sunt byggd, inte jättekorta ben och inte gänglig och ömtålig. Jag har i alla fall inte hittat den rasen, bara större raser som stämmer in.
 
Långa linjer men robust 🤔

En liten dvärgschnauzer tik? Eller en dvärgpincher?
Risk att det blir för trångt att kunna få plats i kabinen även om viktkrav klaras då väskor inte får vara hur stora som helst och hunden inte får ha det för trångt.

English toy terrier? Här kan man nog vara rätt säker på att den kommer få plats att flyga i kabinen.

En Norwichterrier har jag bara träffat en, inte så elegant hund men trevlig bastant liten krabat som verkade väldigt enkel att ha att göra med
Det funkar utmärkt att flyga kabin med både DS och DP, DP är dessutom mindre och lättare 😊 Har flugit med både hanar och tikar. Det är aldrig någon som bryr sig om hundens mankhöjd så länge den får plats i väskan. Ibland vill de väga men oftast är det inte ens någon som tittar på hunden.
@Myrten
Dock behöver hunden trimmas inför utställning så det är definitivt ingen hund utan pälsvård om du vill ställa ut.
 
Trots att det finns hur många hundraser som helst så saknar jag en: en liten sällskapsras som är trevlig, inte extremt skällig, relativt frisk, inte massor av päls, inte trubbnos. Sunt byggd, inte jättekorta ben och inte gänglig och ömtålig. Jag har i alla fall inte hittat den rasen, bara större raser som stämmer in.
Jag tycker att det finns några trevliga terriers, spetsar och lite diverse som kan landa i kategorin, men det beror väl på vad man menar med liten också, till exempel. :)
 
Nu gillar du ju inte skall, men har du träffat många chihuahuor? Jag vet inte om de räknas som robusta direkt, men de har hyfsat mycket massa för storleken tycker jag, i alla fall om man jämför med typ pratskyn eller russkiy toy.
En kusin har mycket småskalig uppfödning i Arjeplog och det är aktiva, skojiga hundar.
Chihuahua - nej. Jag gillar inte en del av de exteriöra drag som är typiska för en del dvärghundar, som stort runt huvud medförhållandevis smal nos (typ Musse Pigg istället för Kalle Anka om jag ska dra en parallelll). Det är jättebra, jag gillar inte dvärghundar och vill ha en skitliten hund. Bra, där Myrten! :rofl:

Sen kan chihuahuor vara väldigt kavata, men det är ingen ras för mig.

@Hedinn - inga spetsar pga skall.

Av förslagen hittills är English toy terrier det som ligger överst på ska-granska-listan. Trots att jag är spanielmänniska har jag en liten soft spot för terriers. Men generellt är ju temperamenten väsenskilda.
 
Chihuahua - nej. Jag gillar inte en del av de exteriöra drag som är typiska för en del dvärghundar, som stort runt huvud medförhållandevis smal nos (typ Musse Pigg istället för Kalle Anka om jag ska dra en parallelll). Det är jättebra, jag gillar inte dvärghundar och vill ha en skitliten hund. Bra, där Myrten! :rofl:

Sen kan chihuahuor vara väldigt kavata, men det är ingen ras för mig.

@Hedinn - inga spetsar pga skall.

Av förslagen hittills är English toy terrier det som ligger överst på ska-granska-listan. Trots att jag är spanielmänniska har jag en liten soft spot för terriers. Men generellt är ju temperamenten väsenskilda.
Fair enough! Jag tycker bara de får lite dålig press ibland. Det kan vara himla käcka små typer! :)

Det finns även lite andra småterriers som till exempel terrier brasileiro (jag har två på min gata, lite otippat sådär :D ) och rat terrier... samt russkiy toy, men den tredje fick jag bara höra illa om här på forumet trots att den jag känner är jättefin (:heart) och de andra två kan nog vara svåra att få tag på.
 
Det funkar utmärkt att flyga kabin med både DS och DP, DP är dessutom mindre och lättare 😊 Har flugit med både hanar och tikar. Det är aldrig någon som bryr sig om hundens mankhöjd så länge den får plats i väskan. Ibland vill de väga men oftast är det inte ens någon som tittar på hunden.
@Myrten
Dock behöver hunden trimmas inför utställning så det är definitivt ingen hund utan pälsvård om du vill ställa ut.
Jag vet folk som blivit nekade för att hunden haft för trångt i väskan och för att väskan varit för stor trots att de vägt <8kg.
Ex en 6,5kg JRT på inrikesflyg i mjuk transportväska.
Så de kan neka.
 
Fair enough! Jag tycker bara de får lite dålig press ibland. Det kan vara himla käcka små typer! :)

Det finns även lite andra småterriers som till exempel terrier brasileiro (jag har två på min gata, lite otippat sådär :D ) och rat terrier... samt russkiy toy, men den tredje fick jag bara höra illa om här på forumet trots att den jag känner är jättefin (:heart) och de andra två kan nog vara svåra att få tag på.
Håller med om att chihuahua kan vara käcka. Sett ett antal fina, speciellt korthåriga på utställning.

Terrier brasiliero har jag sett ett antal på utställning (jag jobbar rätt mycket som ringsekreterare, därav att jag sett så pass måga olika raser på utställning). Ingen ras för mig. Rat terrier har jag nog faktiskt inte sett. Läste på om dem och de verkar ha mycket stark jaktinstinkt. RT känner jag faktiskt en uppfödare av. Ska kolla lite extra på hennes hundar vid tillfälle, men jag tror att jag i så fall hellre satsar på English toy terrier. Naturligtvis är temperament något som ska bedömas också. Jag skulle ju otroligt gärna vilja ha en släthårig foxterrier. Rent utseendemässigt. Av alla andra anledningar kommer det aldrig att bli något.
 
Håller med om att chihuahua kan vara käcka. Sett ett antal fina, speciellt korthåriga på utställning.

Terrier brasiliero har jag sett ett antal på utställning (jag jobbar rätt mycket som ringsekreterare, därav att jag sett så pass måga olika raser på utställning). Ingen ras för mig. Rat terrier har jag nog faktiskt inte sett. Läste på om dem och de verkar ha mycket stark jaktinstinkt. RT känner jag faktiskt en uppfödare av. Ska kolla lite extra på hennes hundar vid tillfälle, men jag tror att jag i så fall hellre satsar på English toy terrier. Naturligtvis är temperament något som ska bedömas också. Jag skulle ju otroligt gärna vilja ha en släthårig foxterrier. Rent utseendemässigt. Av alla andra anledningar kommer det aldrig att bli något.
De får ofta lite dåligt rep, sedan finns det förstås hemskt mycket dålig avel också.

Jag träffade min första rat terrier i Skellefteå faktiskt, den var fin men jag vet inte så mycket mer om dem. Det är lite samma sak med RT, jag tog upp den i en tråd om "ovanliga raser" här på forumet just för att jag inte träffat någon innan och blivit så förtjust i den vi har som bor på hotellet. Den är så kavat och kul, men tydligen är temperamentet generellt lite si och så. Det är ju också en väldigt delikat liten hund tycker jag, jag har aldrig sett någonting så pyttelitet! 😅

Du kan inte tänka dig typ en yorkie som bara klipps ned till exempel? Det är ju en väldigt enkel päls att klippa jämfört med fluff. Det tycker jag också är himla trevliga hundar egentligen, svägerskan och hennes mamma har fött upp dem tidigare.
 
@Sel - jag vill kunna ställa ut så därför går raser med avancerad pälsvård för att kunna göra det bort.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Russky toy?
En frisk och sund liten ras som finns i lång och korthår men kanske för lik chihuhua utseendemässigt?
 
Eller en liten yorkshireterrier?
Dom var populära förr men jag ser dom knappt längre men det är en liten trevlig ras :)
 
Jag vet folk som blivit nekade för att hunden haft för trångt i väskan och för att väskan varit för stor trots att de vägt <8kg.
Ex en 6,5kg JRT på inrikesflyg i mjuk transportväska.
Så de kan neka.
Oj vad ovanligt, jag flyger ofta med mina både utrikes och inrikes. En gång stod jag och tjafsade med personal i Tyskland men det slutade med att kaptenen fick avgöra. Han ryckte mest på axlarna och fattade inte varför markpersonalen hade gjort någon uppståndelse.
Flugit med KLM, SAS, Lufthansa, Amapola och Norwegian.
Flygbolagen har dock olika krav och mått på väskorna. Jag har ändå en ganska stor väska, finns betydligt mindre. Men såklart tråkigt att bli nekad.
 
På Japansk spets ses det som ett fel om den är skällig så det kan vara värt att titta på ändå. Ärtiga hundar som verkar vilja vara med på det mesta. :)
Skojar du nu :)
Dom jag träffat har vrålskällt jämt och ständigt.
Jag bodde granne med en sån den var aldrig tyst.
 

Liknande trådar

Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 840
Hundavel & Ras Hej! Hoppas få lite kloka råd och vägledning från er hundkunniga! Jag och min sambo har i flera år varit sugna på att skaffa hund och...
Svar
3
· Visningar
1 516
Senast: Lady_A
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 027
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp