Pensionärshund;o) som kan flyga i kabinen?

Skojar du nu :)
Dom jag träffat har vrålskällt jämt och ständigt.
Jag bodde granne med en sån den var aldrig tyst.
Enligt rasstandard så, det har ju även mycket med uppfostran. Jag har wachtel och han har lätt till skall men jag tillåter inte idiotskällande men många småhundsägare verkar inte vilja lägga ner jobbet. Kompisen har en tax som skäller och gnäller konstant men inte när jag är i närheten eftersom jag är konsekvent.

De japanska spetsar jag har träffat har varit mycket trevliga.
 
@hollypolly - både RT och yorkie har varit uppe tidigare och gått bort. Diskussionen är i inläggen ovan ditt.

@Snurrfian - spetsar är inte min tekopp. Det finns också en utseendemässig faktor och det är för mycket fluff.
 
Vad är det som gör att papillon/palene går bort? För mycket skäll? Känns annars som att det är väldigt träningsbara hundar, så det borde gå att få ordning på? För du gillade väl spaniels?
 
Chihuahua - nej. Jag gillar inte en del av de exteriöra drag som är typiska för en del dvärghundar, som stort runt huvud medförhållandevis smal nos (typ Musse Pigg istället för Kalle Anka om jag ska dra en parallelll). Det är jättebra, jag gillar inte dvärghundar och vill ha en skitliten hund. Bra, där Myrten! :rofl:

Sen kan chihuahuor vara väldigt kavata, men det är ingen ras för mig.

@Hedinn - inga spetsar pga skall.

Av förslagen hittills är English toy terrier det som ligger överst på ska-granska-listan. Trots att jag är spanielmänniska har jag en liten soft spot för terriers. Men generellt är ju temperamenten väsenskilda.
Du avfärdade minispaniel direkt. Varför?
Både papp och phaleene motsvarar dina krav.

Jag är inne på min andra fjäril och ingen av dem har lätt till skall. Ungefär som mina tidigare flattar. De skäller om det behövs, sas.

Edit: två själar samma tanke @SiZo
 
@SiZo och @tanten - för att jag inte gillar de raserna. Jag vet att de utifrån stämmer in på kraven och är mycket populära på Buke och det var därför jag var specifik på att jag inte ville ha förslag på dessa.

Ja, jag gillar spaniels. Men det är skillnad på sporting spaniels och sällskapsspaniels.
 
Släthårig foxterrier?
Jag tycker som sagt att det är en av de snyggaste raserna + de jag träffat (bekanta hade flera generationer) har varit jättetrevliga. Hängde glatt med på allt och bra avknapp inomhus. Dessa gick också bra att ha lösa men deras ägare såg till att hålla dem inom en lagom stor radie. Men så gör jag med mina cockrar med. De ska inte vara 200 m bort (om det inte är ihägnat), för då vet man inte vad som händer. Cocker spaniels har horn som vanligen inte syns, men som kan växa ut i de mest oväntade tillfällen (kan även gälla den mest väldresserade jaktcocker!). Nämnda foxar var också friska och atletiska upp i riktigt hög ålder. Gillar verkligen rasen.

Men. 1. Risk att de är för stora? Tikar 7-7,5 kg och höjden är samma som en cocker.

2. Detta att lättvindigt kunna ha hunden med andra hundar och andra djur - där känner jag foxterriers kanske kan ha åsikter. Jag kan inte ha potentiella kattdödare så som jag i nuläget tänker mig mitt pensionärsliv. Sen går det naturligtvis att ha en fox med katter hemma. Jag hade i många år borzoi + katt utan att vara ett dugg oroad - för våra egna katter, andra var en annan sak. Med cocker är jag inte oroad för katter alls. Utomhus kan det nog bli jakt, men inte i syfte att döda. Cockers är generellt väldigt snälla mot andra djur och lätta att ha med andra hundar, även av samma kön. Det är något jag gärna vill ha på en framtida hund.
 
@SiZo och @tanten - för att jag inte gillar de raserna. Jag vet att de utifrån stämmer in på kraven och är mycket populära på Buke och det var därför jag var specifik på att jag inte ville ha förslag på dessa.

Ja, jag gillar spaniels. Men det är skillnad på sporting spaniels och sällskapsspaniels.
Om du får jättesvårt att hitta något, kan det finnas mer sportiga linjer i något annat land? Ibland skiljer ju raserna sig åt ganska mycket i olika länder.
 
Om du får jättesvårt att hitta något, kan det finnas mer sportiga linjer i något annat land? Ibland skiljer ju raserna sig åt ganska mycket i olika länder.
Av vad menar du? Papp/phalene är inte aktuellt oavsett linjer. Jag gillar inte raserna.
 
@SiZo och @tanten - för att jag inte gillar de raserna. Jag vet att de utifrån stämmer in på kraven och är mycket populära på Buke och det var därför jag var specifik på att jag inte ville ha förslag på dessa.

Ja, jag gillar spaniels. Men det är skillnad på sporting spaniels och sällskapsspaniels.
Håller med och tänkte att det kommer bli förslaget ändå 😅. Fast jag tycker inte ens de stämmer in särskilt bra på kraven, men det kanske är för att inte jag heller gillar papillon och phalene.
 
Är cavalier borträknad? Finns små och sportiga som tävlar agility, har dock noll koll på om hälsan är bättre hos dem än hos renodlade utställningslinjer.
 
Är cavalier borträknad? Finns små och sportiga som tävlar agility, har dock noll koll på om hälsan är bättre hos dem än hos renodlade utställningslinjer.
Cavalier har jag inte övervägt pga hälsan. Jag tror inte linjerna inom rasen är så separerade att det finns en population som är avsevärt friskare. Det skulle sannolikt ha lyfts fram mycket mer i nuläget.
 
Cavalier har jag inte övervägt pga hälsan. Jag tror inte linjerna inom rasen är så separerade att det finns en population som är avsevärt friskare. Det skulle sannolikt ha lyfts fram mycket mer i nuläget.
Har de inte hållit jobbat med hälsan i ganska många år nu? Dvs läget är kanske bättre nu än tidigare? Kan ju vara värt att kolla upp om de funkar i övrigt. De sol tävlar agility ser i alla fall friska ut och jag tror inte de hade kunnat springa så fort med hjärtfel.
 
Har de inte hållit jobbat med hälsan i ganska många år nu? Dvs läget är kanske bättre nu än tidigare? Kan ju vara värt att kolla upp om de funkar i övrigt. De sol tävlar agility ser i alla fall friska ut och jag tror inte de hade kunnat springa så fort med hjärtfel.
De har ju just börjat med inkorsningsprojektet? Första valparna kom nån gång innan jul tyckte jag att jag läste. Men klart det även finns friska hundar, är ju inte 100 % av alla individer som har hjärtfel även om hälsan är bedrövlig hos rasen.
 
Har de inte hållit jobbat med hälsan i ganska många år nu? Dvs läget är kanske bättre nu än tidigare? Kan ju vara värt att kolla upp om de funkar i övrigt. De sol tävlar agility ser i alla fall friska ut och jag tror inte de hade kunnat springa så fort med hjärtfel.
Men har du missat debatten? Aveln är stoppad i Norge. I Sverige påbörjades förra året ett inkorsningsprojekt med helt obesläktade raser - jag antar att det bedöms som möjligheten att komma tillrätta med problemen. Stora delar av världen tycks ha skygglappar.

Hjärtfel är en sak. Sen tillkommer andningsproblem (har själv hört dem på utställning, domaren skrev inget på SRD-blanketten), utstående ögon, hud, syringomyeli osv.

Nej, det blir ingen cavalier.
 
De har ju just börjat med inkorsningsprojektet? Första valparna kom nån gång innan jul tyckte jag att jag läste. Men klart det även finns friska hundar, är ju inte 100 % av alla individer som har hjärtfel även om hälsan är bedrövlig hos rasen.
Jag minns kanske fel? Trodde att de hade börjat jobba med bättre hälsa för +10 år sedan och att de kommit någon vart. Men kanske går det inte tillräckligt fort? Att de korsar in betyder ju i alla fall att de tar det seriöst.
 
Jag tror att du @Myrten kommer komma till samma slutsats som jag gjorde senaste jag letade ras. Det finns helt enkelt för få hundar av sällskapsras. Och vill man ha en liten då dessutom, och ha normal kroppsform osv, plus bra hälsa... Ja, då finns det helt enkelt ingen som passar in sådär jättebra om man inte vill ha massor pälsvård, eller ha nerrakad hund. Skittråkig insikt på alla sätt och vis.
 
Men har du missat debatten? Aveln är stoppad i Norge. I Sverige påbörjades förra året ett inkorsningsprojekt med helt obesläktade raser - jag antar att det bedöms som möjligheten att komma tillrätta med problemen. Stora delar av världen tycks ha skygglappar.

Hjärtfel är en sak. Sen tillkommer andningsproblem (har själv hört dem på utställning, domaren skrev inget på SRD-blanketten), utstående ögon, hud, syringomyeli osv.

Nej, det blir ingen cavalier.
Debatten startade för rätt många år sedan... Och då var fokus syringomeli och hjärtfel. Har inte varit på någon större utställning på väldigt många år så jag har bara sett de sportiga. Men alltså det var bara ett förslag, du behöver inte bli upprörd 🙄.

Uppenbarligen kommer du behöva kompromissa om något, den sortens hund du vill ha existerar inte i den storleken.
 
Debatten startade för rätt många år sedan... Och då var fokus syringomeli och hjärtfel. Har inte varit på någon större utställning på väldigt många år så jag har bara sett de sportiga. Men alltså det var bara ett förslag, du behöver inte bli upprörd 🙄.

Uppenbarligen kommer du behöva kompromissa om något, den sortens hund du vill ha existerar inte i den storleken.
Jag tänker inte kompromissa genom att välja en ras som har det hälsoläget som cavalier har. Personligen tror jag att det är risk att rasen är dömd eftersom väl många rasentusiaster ändå - trots åratal av debatt - vägrar se problemen. När de inte ens hör missljuden från andningen när hunden står på bordet är det illa.

Upprörd vet jag inte. Men när jag säger att jag inte vill ha en ras pga hälsoläget tycker jag faktiskt att det kan accepteras.

@SiZo - jag är ändå nöjd eftersom jag hittills fått förslag på english toy terrier, en ras jag inte tänkt på alls tidigare. Den ska kollas upp!
 
Om du kör på english toy terrier, berätta gärna hur det går! Har också funderat på dem :)

När jag snokade i rasen verkade det sådär med mentaliteten hos flera, typ osäkra och nerviga. Vissa kunde vara lite svåra att ha med andra hundar, men vet inte hur vanligt det var i rasen.
 

Liknande trådar

Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 840
Hundavel & Ras Hej! Hoppas få lite kloka råd och vägledning från er hundkunniga! Jag och min sambo har i flera år varit sugna på att skaffa hund och...
Svar
3
· Visningar
1 516
Senast: Lady_A
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 027
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp