Pensionssparande

Jag tycker att det är svårt.
Har ett ISK-konto på Nordnet där jag sparar i olika fonder (blandat högrisk och lågrisk) samt enstaka aktier som dock mer är tänkt som sparande för framtiden men inte just pensionen. Kanske till bättre boende, renovering, resa, om något allvarligt händer där större summor behövs etc.
Skulle vilja starta ett separat pensionssparande men vet inte heller riktigt om jag ska välja ISK eller Kapitalförsäkring.

För övrigt har jag aldrig någonsin haft ett personligt möte på något bankkontor utan allt har skett via telefon så jag förutsätter att man inte behöver ta sig fysiskt till ett kontor (som knappt finns längre) för att starta pensionssparande. Är för närvarande mitt i ett bankbyte för att flytta bolån och lönekonto, sparkonto etc och vi har bara haft två stycken telefonmöten resten sköts via internetbank och post där avtal fysiskt måste skrivas på.
 
Måste man ha möte med banken för att ordna kapitalförsäkring? Hittar ingenting i min internetbank..
Läst lite till och kanske skulle det passa mig bättre än isk.
Du kan nog öppna det utan kontakt via din internetbank (är säkert olika på olika banker dock), men Nordea har en flik som heter nåt med spara och där kan man göra det. Men jag tyckte det var lite bökigt, så det var smidigare när min bankkontakt gjorde allt åt mig istället.
 
Du kan nog öppna det utan kontakt via din internetbank (är säkert olika på olika banker dock), men Nordea har en flik som heter nåt med spara och där kan man göra det. Men jag tyckte det var lite bökigt, så det var smidigare när min bankkontakt gjorde allt åt mig istället.

Jag har kollat och det verkar inte gå. Man måste ringa och boka en tid verkar det som. Får se om jag hinner imorgon.
 
Huja, kollade min pension på minpension.se :crazy: Det var deprimerande.. Mycket deprimerande.
Önskar jag kunde sätta undan mer privat men med min lön är det svårt..
 
Jag tänkte börja pensionsspara. Bättre sent än aldrig. Men hur gör man?
Finns det nåt särskilt "pensionskonto" man kan öppna?

Har sparande is? nånting och gått-1300kr i år. Så jag sätter in dom nu mer på ett vanligt bankkonto. Då slarvar i vart fall inte banken bort min insätting på dåliga val, så jag i vart fall inte går minus det lilla jag kan spara till pension.
Kanske är olika på olika banker vad de köper o säljer i fonder osv?
 
Har sparande is? nånting och gått-1300kr i år. Så jag sätter in dom nu mer på ett vanligt bankkonto. Då slarvar i vart fall inte banken bort min insätting på dåliga val, så jag i vart fall inte går minus det lilla jag kan spara till pension.
Kanske är olika på olika banker vad de köper o säljer i fonder osv?
Det mesta sparande kan du styra över var pengarna investeras. Att börsen går upp och ner är inget konstigt, se det som att de pengar du stoppar in nu ger mer än om kursen varit fortsatt hög. Spara på vanligt bankkonto är en dålig idé, såvida du inte behöver pengarna inom några år.
 
Just nu går isk fonderna dåligt, men jag tror nog det vänder.
Försökte få tag på banken idag för att prata pension men det var ingen som svarade.. Får försöka igen imorgon.
 
Det mesta sparande kan du styra över var pengarna investeras. Att börsen går upp och ner är inget konstigt, se det som att de pengar du stoppar in nu ger mer än om kursen varit fortsatt hög. Spara på vanligt bankkonto är en dålig idé, såvida du inte behöver pengarna inom några år.

Jag är fördåligt insatt för att sköta det själv. Så det är bankens isk konto.
Men mitt sparande förra årtet är på - så hade jag satt in de själv på bankkonto hade jag ledat på + Nu och inte ett års sparande borta.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har (sent omsider) möjlighet att sätta undan lite pengar till min pension. Men jag har verkligen noll koll på hur det fungerar...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 015
Senast: Magnum
·
Mat Jag ska koka rabarbersaft och eftersom tidigare försök inte blivit särskilt bra tänkte jag prova nåt nytt recept. Men vilket? Jag hittar...
Svar
7
· Visningar
436
Senast: Kratus
·
Fritid Någon med tips? Måste inte vara precis vid bryggan. Behöver nåt barnvänligt typ fish and chips (bil finns) och något gott fiak eller...
Svar
13
· Visningar
745
Senast: nejlica
·
IT & mobiler Hur gör man med folk man är "vän" med, men inte så himla bra kompis med på Facebook? Nån man träffat i nåt tråkigt sammanhang och...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 829
Senast: MCP
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp